تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۴۶
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۲۷۱۷۶۱
سرویس خبر : انرژی

۴۰ درصد مردم مصرف برق خود را نسبت به سال قبل کاهش دادند

‌می‌متالز - سخنگوی صنعت برق گفت: حدود ۱۱ میلیون از ۲۹ میلیون قبض برقی که تا الان برای مشترکان خانگی صادر شده، مشمول پاداش صرفه جویی شدند یعنی ۴۰ درصد مردم همکاری کردند و مصرف شان را نسبت به سال گذشته کاهش دادند.

به گزارش می‌متالز، همزمان با هفته دولت، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با اشاره به اجرا نشدن طرح مدیریت بار برای ۵۸۰ هزار واحد صنعتی از ۶۳۰ هزار واحد گفت: برای ۹۲ درصد از واحد‌های صنعتی هیچ طرح مدیریت باری اجرا نشد.

وی افزود: در سال گذشته ما برای واحد‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی دو شبانه روز برای همکاری با صنعت برق در نظر گرفته بودیم و به دلیل ناترازی زیاد بود گاهی خاموشی‌های بدون برنامه و بدون قاعده اتفاق می‌افتاد، اما امسال با برنامه ریزی که انجام شد این میزان به ۱۲ ساعت و صرفاً در یک روز هفته و به طور مشخص کاهش یافت.

سخنگوی صنعت برق در بخش خانگی به مشترکان پرمصرف نیز اشاره کرد و با تاکید بر اعمال تعرفه‌های پلکانی برای کاهش میزان مصرف برق در سال ۱۴۰۱ گفت: تعرفه‌ها در سال ۱۴۰۰ با بند هشت قانون بودجه کلید خورد و هیچ تغییری در تعرفه قبوض کسانی که زیر الگوی مصرف بودند، ایجاد نشد، اما آن‌هایی که بالای الگوی مصرف بودند هم در سال ۱۴۰۰ و هم در سال ۱۴۰۱ به صورت پلکانی، تعرفه شان افزایش پیدا کرد.

وی همچنین افزود: حدود ۱۱ میلیون از ۲۹ میلیون قبضی که تا الان برای مشترکان خانگی صادر شده، مشمول پاداش صرفه جویی شدند یعنی ۴۰ درصد مردم همکاری کردند و مصرف شان را نسبت به سال گذشته کاهش دادند. این کاهش مصرف در مجموع مبلغی بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان است. برخی شهروندان قبض‌های با مبلغ صفر دریافت کرده اند و برخی دیگر بستانکار شدند یعنی به آن‌ها یک عدد منفی اعلام شد که از هزینه قبضشان در نوبت بعد کاسته می‌شود.

دودآبی نژاد معاون برنامه ریزی برق حرارتی وزارت نیرو نیز از برنامه صد اقدامی صنعت برق برای مدیریت مصرف و عبور بدون خاموشی در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: یک برنامه صد اقدامی برای سال جاری تدارک دیده شد، این برنامه سه رکن مهم دارد؛ رکن اول افزایش تولید برق، رکن دوم استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و رکن سوم؛ مدیریت مصرف است.

معاون برنامه ریزی برق حرارتی وزارت نیرو ادامه داد: ۱۰ هزار مگاوات از این میزان تولید برق توسط صنایع بزرگ در حال احداث است، ۱۵ هزار مگاوات از طرق مختلف ازجمله نیروگاه‌های خصوصی یا بیع متقابل واحد‌های بخار نیروگاه‌های موجود و ۱۰ هزار مگاوات هم توسط نیروگاه‌های تجدید پذیر تولید می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده