تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۰۲
بازدید: ۲۵۹
کد خبر: ۲۷۲۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تعیین تکلیف افزایش نرخ سیمان تا آخر بهمن

می متالز - سیمان جزو آن دسته از کالاهایی است که به دلیل مازاد تولید، چند سالی با افزایش نرخ روبه‌رو نشده بود و حتی شاهد بودیم که واحدها بری فروش کالای خود دست به رقابت منفی می‌زدند اما از ابتدای امسال، جعفر سرقینی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از موافقت این وزارتخانه با افزایش ۱۲ درصدی نرخ سیمان خبر داد و گفت: این افزایش بها برای ۲ سال گذشته (۹۶ و ۹۷) سالانه ۶ درصد محاسبه و اجرایی شده است.
تعیین تکلیف افزایش نرخ سیمان تا آخر بهمن

به گزارش می متالز، اما پس از این افزایش نرخ بود که شاهد افزایش نرخ دلار و تحولات ناشی از آن در بازار بودیم؛ شرایطی که بازار را برای سیمانی‌ها نیز با دگرگونی همراه کرد. پیش از این، عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرده بود با وجود اینکه ارزبری صنعت سیمان زیاد نیست اما بالا رفتن نرخ ارز از ابتدای امسال باعث شده است هزینه تامین مصالح، قطعات و پیمانکاری افزایش چشمگیری پیدا کند. وی با بیان اینکه ادامه فروش سیمان با نرخ کنونی، کارخانه‌ها را دچار زیان خواهد کرد، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد شرایط اقتصادی و افزایش نرخ ارز حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد نرخ تمام شده، تولید سیمان را بالا برده اما افزایش منطقی نرخ سیمان حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است.

 

تعیین نرخ سیمان نیازمند کارشناسی است

شیخان در اظهار نظر جدید خود عنوان کرده که بالا رفتن قیمت‌های تمام شده تولید برای محصول سیمان، جوابگوی کارخانه‌ها نبوده و نیازمند افزایش نرخ است. یک موسسه مالی معتبر در حال بررسی این موضوع بوده و قرار است نتیجه آن را تا آخر بهمن به‌ انجمن برساند.
در چند روز گذشته، سهام شرکت‌های سیمانی در بورس و فرابورس مورد استقبال سهامداران قرار گرفته، به طوری که شاهد رشد چند درصدی سهام این محصول هستیم؛ به زعم برخی کارشناسان، این اتفاق به دنبال انتشار شایعه افزایش احتمالی نرخ سیمان در بازار رخ داده است.
در این‌باره، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان اظهار کرد: بالا رفتن قیمت‌های تمام شده تولید برای محصول سیمان، جوابگوی کارخانه‌ها نیست و این موضوع سبب کاهش تولید شده است؛ در این زمینه، تعیین نرخ سیمان نیازمند کار کارشناسی و بررسی زیاد است.
وی، بررسی‌ها برای افزایش نرخ این محصول را تایید کرد و گفت: یک موسسه مالی معتبر در حال بررسی این موضوع به طور مستند و مکتوب است تا به واکاوی نرخ تمام شده کنونی با توجه به افزایش قیمت‌های دلار و شرایط تحریمی بپردازد.
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به این موضوع که برای افزایش نرخ در حال مذاکره هستیم، ادامه داد: پس از این مرحله، انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با مقامات ذی‌صلاح مذاکره می‌کند تا با هدف حفظ شرایط موجود، بتوانیم این موضوع را به طور رسمی اعلام کنیم. البته بر اساس اعلام رسمی، قرار است این گزارش تا آخر بهمن به‌دست انجمن برسد.
شیخان در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش نرخ احتمالی سبب افزایش تقاضا و رکود می‌شود، گفت: سیمان کالای کشش‌پذیری نیست و افزایش نرخ آن تاثیری در مصرف این محصول یا رکود آن ندارد. سیمان، کالایی استراتژیک و به قولی خمیر مایه توسعه است. بنابراین نرخ سیمان عادلانه و بر اساس ضوابط نرخ تمام شده، تعیین خواهد شد که به سود شرکت‌ها خواهد بود.
وی در ادامه تصریح کرد: آخرین افزایش نرخ سیمان در مرداد امسال اتفاق افتاد که نسبت به سال ۹۵ با ۱۲ درصد رشد همراه بوده است.
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، آخرین نرخ سیمان که از سوی امور ستادی مصوب انجمن و تایید سازمان حمایت اعلام شده است را این‌طور اعلام کرد: نرخ سیمان تیپ فله ۲، به ازای هر تن ۱۳۴ هزار تومان بدون ارزش افزوده است که در صورت بسته‌بندی به طور پاکتی حدود ۳۰ تومان به آن افزوده می‌شود.
این مقام مسئول ضمن بررسی معاملات سیمان از ابتدای سال تاکنون توضیح داد: امسال، حجم بازار سیمان از نظر داخلی و نیز صادراتی روندی مشابه سال ۹۶ داشته است؛ هرچند در ۶ ماه دوم، شاهد افت و کوچک شدن این بازار در هر دو بخش (داخلی و صادراتی) بودیم. در نگاهی دیگر می‌توان گفت میزان تولید و تحویل سیمان در امسال نسبت به سال گذشته باحدود ۲ درصد کاهش روبه‌رو بود.
شیخان نوسان نرخ سیمان را تحت تاثیر شرایط ساخت‌وساز دانست و بیان کرد: از سال ۹۳ تا امروز در دوران رکود ساخت‌وساز هستیم به طوری‌که پروژه‌ها همچنان غیرفعال هستند. بنابراین، زمانی نرخ سیمان رشد می‌کند که مصرف آن بالا برود؛ این شرایط در زمانی عملی می‌شود که دولت تصمیم بگیرد بافت‌های فرسوده، جاده‌ها و دیگر پروژه‌های عمرانی را به مرحله اجرا برساند. ترجیح انجمن، بر افزایش مصرف سیمان و به دنبال آن رشد نرخ است.
در مجموع، باید گفت شرکت‌ها (در شرایط عادی)، سالی یک مرتبه افزایش نرخ دارند اما درحال‌حاضر و به دلیل شرایط ویژه اقتصادی، باید دید این اتفاق در نهایت عملی می‌شود یا خیر؟ هرچند مسئولان مربوط در تلاش برای عملی شدن این موضوع هستند.

 

آمار تولید ۹ ماهه سیمان

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درباره آمار تولید و فروش ۹ ماهه صنعت سیمان بیان کرد: در ۹ ماهه امسال ۴۸ میلیون و ۹۷۵ هزار تن کلینکر تولید شده که حدود ۴.۷ درصد بیش از حجم تولید مدت مشابه سال گذشته بوده است. عبدالرضا شیخان خاطرنشان کرد: از این میزان حدود ۴۲ میلیون تن به سیمان تبدیل شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش ۰.۷ درصدی داشته است. در ۹ ماهه امسال ۴ میلیون و ۵۵۴ هزار تن کلینکر و ۴ میلیون و ۵۲۷ هزار تن سیمان روانه بازارهای صادراتی شده است.
وی افزود: در ۹ ماه ابتدای امسال در مجموع ۹ میلیون و ۸۱ هزار تن سیمان و کلینکر صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۰.۹ درصد افزایش داشت.
این فعال صنعت سیمان اظهار کرد: به لحاظ وزنی، صادرات سیمان و کلینکر نسبت به سال گذشته تفاوت محسوسی نداشته اما با توجه به افزایش نرخ سیمان و افزایش نرخ ارز، درآمد شرکت‌های صادرکننده نسبت به سال گذشته رشد داشته و بررسی گزارش‌ شرکت‌های سیمانی هم گویای همین مطلب است اما نمی‌توان رقم دقیقی برای ارزش صادرات سیمان و کلینکر اعلام کرد چراکه بخشی از صادرات صنعت به شکل ریالی انجام شده و تمام درآمد صادراتی، ارزی نبوده است.
شیخان درباره تاثیر برنامه وزارت راه و شهرسازی برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید در ۲ سال آینده اظهار کرد: اگر ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید در کشور بر اساس برنامه انجام شود، تقاضای سالانه سیمان در کشور حدود ۳ تا ۴ میلیون تن افزایش خواهد یافت و این حجم تقاضا اثر مثبتی بر بازار سیمان و سودآوری شرکت‌های سیمانی خواهد داشت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم این طرح اجرایی شود تا علاوه بر متقاضیان مسکن، تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و سیمان هم از مزایای اجرای این طرح بهره‌مند شوند.

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین