تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۱
بازدید: ۳۶۶
کد خبر: ۲۷۲۴۱۰
سرویس خبر : اجتماعی

گزارش اقدامات ۱ سال اخیر صندوق بازنشستگی فولاد

‌می‌متالز - صندوق بازنشستگی فولاد به عنوان یکی از صندوق‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حدود ۸۷ هزار بازنشسته فولادی و معدنی را تحت پوشش دارد.

چالش‌های صندوق فولاد در ابتدای دولت سیزدهم

به گزارش می‌متالز، در آبان ماه سال گذشته سکان مدیریت صندوق بازنشستگی فولاد به حسین عامریان از مدیران جوان و انقلابی که در مسوولیت‌های پیشین کارنامه موفقی به همراه داشت سپرده شد.

عامریان در شروع کار خود با چالش‌های متعددی مواجه شد که بخش عمده این چالش‌ها به دلیل ترک فعل و عملکرد نامناسب مدیران سال‌های گذشته صندوق بود و همین موضوع موجب بی اعتمادی بازنشستگان صندوق به آن شده بود و تجمعات اعتراضی یکشنبه‌های بازنشستگان از جمله این چالش‌ها بود.

همچنین اعتصاب کارگران شرکت زغال سنگ کرمان، پرونده‌های حقوقی متعدد راکد، زیان ده بودن شرکت‌های صندوق به غیر از یک شرکت (سنگ آهن مرکزی) و صدور آرای برخی محاکم علیه صندوق از دیگر چالش‌های مذکور بود.

اقداماتی که برای اولین بار در صندوق فولاد انجام شده است:

این چالش‌های متعدد عزم مدیریت انقلابی صندوق بازنشستگی فولاد را برای تحول دوچندان کرد و در مدت ۹ ماه دستاورد‌هایی حاصل شد که بسیاری از آن‌ها برای اولین بار و بی سابقه بوده به گونه‌ای که در نتیجه این اقدامات فضای اعتماد میان بازنشستگان و صندوق احیا شد و اکثریت قاطع جامعه هدف صندوق اکنون قاطعانه از اقدامات آن حمایت می‌کنند. اهم این اقدامات در ادامه می‌آید:

تکریم بازنشستگان

یکی از مهم‌ترین اولویت‌های تیم مدیریتی جدید صندوق که برگرفته از تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری است تکریم بازنشستگان است. دیدار‌های مستمر و چهره به چهره مدیرعامل با بازنشستگان در تهران و شهرستان ها، دیدار با خانواده‌های شهد و جانبازان بازنشسته و بازنشستگان دارای بیماری صعب العلاج در این راستا بوده است.

ضمن اینکه مدیرعامل صندوق برای اولین بار در تاریخ صندوق به شهرستان محروم اسفندقه در استان کرمان سه بار سفر نموده و با مردم منطقه که معادن اسفندقه در آنجا واقع است از نزدیک گفتگو کرده است.

همچنین برگزاری دو همایش بی سابقه تجلیل از چهره‌های ماندگار صندوق و تجلیل از چهره‌های ماندگار صندوق و راه اندازی سامانه پاسخگویی ۲۴ ساعته مرآت ۲۴ و ایجاد واحد تکریم ارباب رجوع و میز خدمت نیز از سایر اقدامات صورت گرفته در این حوزه بوده است.

معیشت و رفاه بازنشستگان

در حوزه معیشت و رفاه بازنشستگان نیز اقدامات متعددی در نه ماه اخیر در صندوق فولاد انجام شده که اصلاحیه همسان سازی، افزایش دو برابری مبلغ وام ضروری و تعداد وام گیرندگان، تعریف سرفصل بودجه جداگانه برای رفاه بازنشستگان، دسترسی کامل بازنشستگان به امکانات رفاهی صندوق، راه اندازی سفر‌های زیارتی و سیاحتی ارزان قیمت و پرداخت سرانه بیمه عمر و حادثه از آن جمله است.

درمان

یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های تیم مدیریتی جدید صندوق بازنشستگی فولاد توجه ویژه به درمان بازنشستگان است. افزایش ۱۰۰ درصدی سرانه درمان، حذف فرانشیز درمان و افزایش نرخ هزینه وسایل کمک درمانی از مهم‌ترین اقدامات انجام گرفته برای بهبود خدمات درمانی بازنشستگان است.

انتصاب مدیران جوان

صندوق بازنشستگی فولاد بر اساس رویکرد‌های دولت سیزدهم مدیران جوان، انقلابی و متخصص را در دستور کار قرار داد و در ستاد صندوق و شرکت‌های تابعه جوان سازی مدیریتی را اجرا نمود به گونه‌ای که میانگین سن مدیران صندوق و شرکت‌ها به ۳۸ سال رسیده است.

فسادستیزی و شفافیت

فسادستیزی و شفافیت یکی از محور‌های مورد تاکید مدیرعامل صندوق فولاد بوده به گونه‌ای که این صندوق اولین دستگاه زیرمجموعه وزارت کار بوده که اداره کل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات را ایجاد نمود و این اداره کل با نگاهی آسیب شناسانه ترک فعل‌ها و سوءمدیریت‌های گذشته را رصد و پیگیری نموده است. ضمن اینکه راه اندازی سامانه سوت زنی در شرکت‌های تابعه نیز در این راستا بوده است.

حرکت شرکت‌های تابعه در مسیر سودآوری

همانگونه که اشاره شد در ابتدای کار تیم مدیریتی جدید صندوق به غیر از شرکت سنگ آهن مرکزی بقیه شرکت‌ها زیان ده بودند. اکنون با اقدامات صورت گرفته توسط مدیران جوان تازه منصوب شده روند زیان دهی شرکت‌ها متوقف شده و در مسیر سوددهی قرار گرفته اند.

شرکت سنگ آهن مرکزی؛ گذار از ساختار سنتی به مدرن با اجرای طرح‌های توسعه‌ای

شرکت سنگ آهن مرکزی با رویکردی نوین و گذار از ساختار سنتی به مدرن در صدد تکمیل زنجیره فولاد و ایجاد ارزش افزوده هر چه بیشتر با اجرای طرح‌های توسعه‌ای است. افتتاح طرح‌های پست برق نخلستان و آفتاب در شرکت سنگ آهن مرکزی، آغاز عملیات اجرایی خط فرآوری سنگ‌های کم عیار و باطله و آغاز ساخت کارخانه آهن اسفنجی در شرکت سنگ آهن مرکزی نوید روز‌های بهتری را برای این شرکت می‌دهد.

شرکت زغال سنگ کرمان در مسیر نوسازی و تحول

شرکت زغال سنگ کرمان در شروع کار مدیریت جدید صندوق با چالش‌های فراوانی از جمله اعتصاب کارگران مواجه بود که با تدابیر اتخاذ شده و گفتگو‌های صمیمانه مدیریت صندوق با کارگران این اعتصابات پایان یافت و اکنون شرکت با توسعه اکتشافات و بهره برداری از معادن جدید آینده روشنی دارد.

گنج پنهان اسفندقه

شرکت معادن اسفندقه در استان کرمان دارای معادن ارزشمند گارنیت و کرومیت است که همانند گنج پنهانی قابلیت توسعه و شکوفایی دارد. به همین منظور صندوق فولاد برنامه جذب سرمایه گذاری برای این معادن را در دستور کار دارد.

مرآت کیش؛ بازوی رفاهی صندوق در خدمت به بازنشستگان

شرکت مرآت کیش به عنوان بازوی رفاهی صندوق در خدمت به بازنشستگان اقدامات زیادی را انجام داده که افزایش درآمد عملیاتی شرکت مرآت کیش، آغاز نوسازی هتل گاجره، بازپس گیری و بهره برداری از هتل مرآت مشهد و آماده سازی طرح اقساطی سفر‌های بازنشستگان از جمله اهم آن‌ها بوده است.

سایر اقدامات انجام شده

در کنار این اقدامات، صندوق فولاد فعالیت‌های دیگری نیز در این مدت داشته که جهشی شدن بودجه شرکت‌ها و رصد و پایش مداوم آنها، پیگیری جدی پرونده‌های حقوقی و ساماندهی املاک صندوق از جمله آنهاست.

صندوق بازنشستگی فولاد در یکسال گذشته با سرلوحه قراردادن بیانه گام دوم انقلاب، عملگرایی و قدرت کنشگری را با جذب نیروی جوان متخصص و دغدغه‌مند به نمایش گذاشت و به خوبی توانست پتانسیل‌ها را جهت رفع موانع و مشکلات بازنشستگان صنعت فولاد بالقوه و در جهت آرامش بیشتر آنان گام بردارد.

همانگونه که در گزارش بالا بیان شد، صندوق بازنشستگی فولاد در مسیر شکوفایی و تحول گام برداشته و ادامه این روند آینده روشنی را فراروی بازنشستگان این صنعت حیاتی کشور قرار خواهد داد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده