تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۳
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۲۷۲۸۸۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
تحلیل روزانه بازار آهن ۱۳ شهریور ۱۴۰۱

تداوم نوسان قیمت در بازار آهن

‌می‌متالز - بررسی بازار آهن امروز، سیزدهم شهریور ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، نوسان قیمت در بازار آهن تداوم دارد.

به گزارش می‌متالز، بررسی بازار آهن امروز، سیزدهم شهریور ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، اسکناس دلار امروز هم روی نرخ ۳۰ هزار تومان باقی ماند و در بازار آهن شاهد نوسان پراکنده قیمت‌ها هستیم.

امروز همزمان با قرار گرفتن مذاکرات رفع تحریم‌ها در مراحل پایانی و افزایش تحرکات مخالفان در داخل آمریکا برای عدم بازگشت آمریکا به برجام، نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان این کشور در هراس از بازگشت احتمالی دولت بایدن به این توافق، خواستار توقف مذاکرات با ایران شد.

از یک سو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت که در حال اجرای کارزاری فشرده با هدف جلوگیری از امضای توافق هسته‌ای خطرناک ایران و قدرت‌های جهان هستیم، فردا رئیس موساد به واشنگتن سفر می‌کند تا در چند جلسه به‌منظور توضیح مواضع ما درباره خطرات موجود در این توافق شرکت کند.

از سوی دیگر ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا در یک سخنرانی در ایالت پنسیلوانیا گفت که ما از خود در برابر تلاش‌های دروغین مخالفان دموکرات خود دفاع خواهیم کرد، او مدعی شد: ایران به شدت محتاج توافق هسته‌ای بود و اگر رییس‌جمهور می‌شدم یک هفته بعد وارد توافق می‌شد، اما اکنون دولت بایدن می‌خواهد برای احیای برجام به آنها میلیارد‌ها دلار بدهد و جمهوری اسلامی در مدتی کوتاه به سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت.

اما روزنامه شرق در یادداشتی نوشت خریداران نفت‌مان را به چین و یکی، دو کشور دیگر منحصر کنیم و برنامه‌ای برای توسعه بنویسیم که بیش‌ازپیش به داخل متکی است و اگر قرار است به برجام برنگردیم، چه بهتر که از آن فاصله بگیریم، وقت‌مان را تلف نکنیم و کار را یکسره کنیم. این خودش یک مانیفست تازه برای اقتصاد، سیاست و شاید فرهنگ ما باشد.

با این حال دست رد عرب‌ها به زمستان سخت اروپا شرایط را دشوار‌تر کرده، اتحادیه اروپا و آمریکا که از هیچ تلاشی برای جلب کمک کشور‌های عربی و آفریقایی در پی بحران انرژی دریغ نکردند، با پاسخ «نه» آن‌ها مواجه شده و در زمستانی سخت تنها مانده‌اند.

با ادامه بحران انرژی در جهان در بازار‌های دیگر مانند طلا علیرغم افزایش ۲۰ دلاری پس از گزارش مشاغل ایالات‌متحده، تحلیلگران محتاط هستند و به عوامل منفی کلان و سطوح فنی خطرناک اشاره می‌کنند که می‌تواند فلز گرانبها را در هفته آینده پایین بیاورد.

نرخ فلزات دیگر مانند فولاد نیز همچنان به طور جزئی نوسان دارند و تغییر قیمت خاصی قابل مشاهده نیست، اما بیشتر تمایلات کاهش است.

بازار‌های داخلی هم فعلا متوقف شده‌اند، اما افت قیمت در برخی بخش‌های بازار با فرکانس‌های مثبت از مذاکرات وین باعث شده تا بسیاری از خریداران دست به کار شوند.

به طوری که از ۷۴ هزار و ۵۱۶ تن محصول فولادی ۷۲ هزار و ۱۶ تن معادل ۹۶٫۶ درصد در تابلوی معاملات بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

با در نظر گرفتن این شرایط بازاریان آهن همچنان سردرگم هستند و تنها میتوان با بازی با قیمت خریداران را به سمت محصولاتشان متمایل کنند، اما باز‌هم ریش و قیچی دست خریدار است و می‌تواند با این شرایط رکود تحت تاثیر بازار‌های جهانی و رسوب مذاکرات تخفیف‌های خوبی بگیرد.

از بازار آهن چه خبر؟

امروز قیمت میلگرد در اغلب مبادی فروش ثابت اعلام شد، اما هچنان شاهد نوسان قیمت این محصول تا سقف ۱۵۰ تومان هستیم.

شرکت سپهر ایرانیان نرخ محصولات خود را در برخی بخش‌ها تا ۲۰۰ تومان نیز افزایش داد، اما مابقی اکثریت مبادی فروش در حوزه نبشی و ناودانی تغییر قیمت نداشتند.

در بخش کیلویی تیرآهن شاهد افزایش قیمت ۵۰ تومانی محصولات پرفروش هستیم، اما قیمت محصولات ذوبی تا ۱۵۰ هزار تومان نیز نوسان دارد.

شرکت آدنیس شمال در بازار پروفیل ۲۵۰ تومان کاهش قیمت داشت و مابقی شرکت‌ها در بازار پروفیل نرخ محصولات خود را ثابت نگه داشتند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده