تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۱۲
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۲۷۲۸۳۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس انجمن مس ایران:

مشکل اقتصاد ایران فقط تحریم نیست / ایران، نیازمند تغییرات داخلی

‌می‌متالز - رئیس انجمن مس ایران گفت: شاخصه‌های موجود در ایران مانند نظام بانکی و مالیاتی برخلاف بسیاری از کشورها، سازگاری متناسبی با یگدیگر ندارند.

به گزارش می‌متالز، بهرام شکوری در خصوص تأثیرات احیای برجام بر بازار فولاد بیان کرد: تعامل کشور‌ها با دنیا در حوزه سیاسی و تجاری با محاسبات دقیق، می‌تواند در اقتصاد آن‌ها موثر باشد؛ اما مشکلات عمده ایران مربوط به موانع داخلی است و متأثر از برجام یا معادلات صورت گرفته در دنیا نیست. به گونه‌ای که هر یک از موارد شاخص اقتصادی، نظام بانکی، نظام مالیاتی و کل سازمان‌هایی که در چرخه تولید فعالیت می‌کنند، هماهنگی لازم را ندارند در حالی که در سایر کشور‌ها با وجود تفاوت‌ها، سازگاری متناسبی بین موارد فوق شکل گرفته است.

وی در ادامه افزود: متاسفانه در کشور ما چنین هماهنگی در اقتصاد وجود ندارد و امضای برجام می‌تواند تأثیر بسزایی در تمامی بخش‌های اقتصادی از جمله فولاد داشته باشد. البته لازم به ذکر است در صورتی که ساختار داخلی کشور اصلاح نشود، حمایت جدی از تولید صورت نگیرد و دولت از تصدی‌گری بنگاه‌های دولتی دست نکشد، تفاهم در مذاکرات نمی‌تواند تاثیر خوبی در فضای اقتصادی بگذارد.

کارشناس صنعت فولاد با اشاره به نیاز کشور در تأمین تجهیزات فولادی و معدنی گفت: در واقع اگر نتوانیم با جهان روابط مالی داشته باشیم، در وضعیت تولید و صادرات تأثیرات منفی خواهد گذاشت. بخش عمده‌ای از صنایع معدنی یا به عبارتی زنجیره‌های مواد معدنی که فولاد یکی از مهم‌ترین آنهاست، نیاز به ماشین آلات دارد تا بتواند مواد اولیه را در اولین بخش زنجیره تا انتهای آن تامین کند. در حال حاضر تمام تولید داخلی ایران به ۵۰ میلیون دلار نمی‌رسد؛ اما با توجه به نیاز کشور در حوزه ماشین آلات تا افق ۱۴۰۴ به تجهیزات بیش از ۲ میلیارد دلار احتیاج داریم که تحقق آن به دلیل محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها، بستگی به تحریم‌های داخلی دارد.

شکوری تصریح کرد: در نتیجه میزان تولید محصول، ارتباط مستقیمی با تأمین تجهیزات ماشین آلات و نوآوری‌ها دارد و تعامل مثبت با دنیا می‌تواند در کاهش قیمت و هموارتر کردن مسیر تأثیرگذار باشد. همچنین توافقات و احیای برجام می‌تواند در صادرات به خصوص در زمینه فولاد رشد چشمگیری را به همراه داشته باشد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده