تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۱
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۲۷۳۵۳۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

انتقاد از دیدگاه یکسان به واردات ماشین آلات معدنی و سواری

‌می‌متالز - دبیر انجمن زغال سنگ ایران گفت: متاسفانه دیدگاه دولت درباره واردات ماشین آلات معدنی و واردات ماشین‌های سواری و لوکس، یکسان است.

به گزارش می‌متالز، سعید صمدی افزود: به عنوان نمونه بولدوزری که وارد می‌شود هیچ وقت در خیابان‌های تهران دور نمی‌زند بلکه به جایی می‌رود که با تولید و اشتغال، ایجاد ثروت می‌کند و با ایجاد اشتغال در کشور، رشد اقتصادی را نیز به دنبال دارد، اما متاسفانه چندین سال است واردات ماشین آلات معدنی ممنوع شده و یا با مجموعه تبصره هایی، این ماشین آلات وارد نمی‌شود ضمن اینکه این ممنوعیت، موجب شده عمر ناوگان ماشین آلات معدنی، بیش از ۲۰ سال شود.

تعداد بازدید : 1
تعداد بازدید : 0

وی با اشاره به زیان این ممنوعیت ها، برای معادن کوچک مقیاس و متوسط در کشور، گفت: معادن کوچک مقیاس، بخش عمده‌ای از معادن کشور را در بر می‌گیرند و عمده اشتغال، تولید و توسعه معدنی، در معادن کوچک و متوسط انجام می‌شود که این موضوع سبب شده، هزینه معدنکار افزایش یابد.

تعداد بازدید : 0

دبیر انجمن زغال سنگ ایران افزود: بالا رفتن هزینه معدنکاری، موجب می‌شود در عمل محصولات معدنی با قیمت بالاتری استخراج شود و در این بین هم مصرف کننده ایرانی هزینه بیشتری بابت محصولات پرداخت می‌کند و هم در بسیاری از حوزه‌ها، رقابت را از دست می‌دهیم.

صمدی با اشاره به وجود تفاوت عمده میان ماشین آلات معدنی و ماشین آلات راهسازی، گفت: ممکن است شرکتی مدعی توانایی ساخت بخشی از این ماشین آلات باشد، اما ابتدا باید ظرفیت تولید در این شرکت را ببینم که آیا توانایی و تجربه ساخت دارد و یا تا کنون چند دستگاه ماشین آلات عرضه کرده است؟

تعداد بازدید : 0

وی با اشاره به ارائه راهکاری برای خروج از بحران تامین ماشین آلات معدنی تاکید کرد: دولت باید بدون هیچ محدودیتی به معدنکارانی که صادارت مواد معدنی دارند اجازه دهد تا از محل ارز صادراتی، ماشین آلات مورد نیاز معادن و صنایع معدنی را وارد کنند و اینکه می‌گویم از محل ارز صادرات مواد معدنی بیشتر به این دلیل است که در زمینه مسائل ارزی، به بانک مرکزی هم فشار نیاید.

تعداد بازدید : 0

دبیر انجمن زغال سنگ ایران گفت: اگر فکر اساسی برای واردات ماشین آلات روز مواد معدنی و خام نشود در آینده در بخش‌های مختلف معدن قدرت رقابت خود را از دست خواهیم داد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده