تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۶
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۲۷۳۷۹۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
ماشین آلات خودران در معادن چه تغییراتی ایجاد می‌کنند؟

انقلاب حمل‌ونقل معدنی

‌می‌متالز - کنترل ماشین آلات و تجهیزات توسط یک اپراتور از راه دور برای بشر بسیار جذاب و کاربردی است. در مناطق آلوده که ورود انسان به آن محدوده ناممکن است، در سطوحی که انتقال انسان به آن محل هنوز غیرممکن است (مانند سطح مریخ) یا حتی برای کاهش تماس نیروی کار با ماشین آلات و افزایش سرعت انجام یک فرآیند، از این نوع ماشین آلات استفاده می‌شود.

به گزارش می‌متالز، نوع پیشرفته‌تر این ماشین‌ها مجهز به حسگر، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا هستند که باعث افزایش سهولت و دقت معدن‌کاری بدون دخالت انسان می‌شوند. معدن‌کاری به عنوان یکی از شغل‌های پرخطر برای انسان از سال‌ها پیش، نیاز مبرم به استفاده از ماشین‌های خودران را احساس می‌کرد که در سال‌های اخیر دانش کافی برای بهره مندی از آن به دست آمده است.

کامیون حمل‌ونقل خودران (AHS):‌کامیون‌های معدنی خودران (AMT) وسایل نقلیه سنگین معدن بدون راننده هستند که می‌توانند محیط را بررسی و بدون دخالت انسان در سطح جاده‌های معدنی حرکت کنند. در سیستم داخلی این کامیون‌ها تمام داده‌های به دست آمده جمع‌آوری می‌شوند تا نرم‌افزار بتواند مناسب‌ترین و دقیق‌ترین تصمیمات را اتخاذ کند. این‌ها وسایل نقلیه بدون راننده پیشرفته هستند که صنعت معدن را قادر می‌سازند از مزیت‌های انقلاب صنعتی چهارم به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شود. اولین تلاش صنعت برای توسعه این سیستم‌ها در معادن به سال ۲۰۰۵ در شیلی برمی گردد. به نقل از سایت جی‌آرتی (GRT) این کامیون‌ها می‌توانند تا ۴۰۰ تن سنگ معدن را به طور دقیق بدون تعامل انسانی حمل کنند. شرکت‌های مختلف سیستم‌های هوشمندی را روی کامیون‌های خود اجرا می‌کنند؛ به عنوان مثال شرکت کوماتسو از سیستم (Frontrunner) و شرکت کاترپیلار از (Command) بهره می‌برند. برقراری ارتباط این ماشین‌ها با مرکز کنترل به موارد زیر متکی است: ۱. ارتباطات بی سیم، ۲. سیستم‌های تشخیص اشیا و ۳. سیستم موقعیت‌یاب (GPS).

مزایای استفاده کامیون‌های استخراج معدن و سیستم‌های حمل‌ونقل خودران و هوشمند به شرح زیر است:

  • می‌تواند ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته کار کند؛
  • اعتماد به سلامت عملیات انجام شده؛
  • خطا‌های انسانی را کاهش می‌دهد؛
  • در موارد گزارش شده تا ۲۰‌درصد بهره وری را افزایش می‌دهد؛
  • از حضور انسان در مناطق خطرناک خودداری می‌کند؛
  • بهبود مصرف سوخت تا ۴‌درصد با ۲۵ تا ۵۰‌درصد کاهش زمان بیکاری.

کاترپیلار، کوماتسو، هیتاچی، ولوو و ساندویک در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کامیون‌های خودران و سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند در معادن هستند. این ماشین آلات در بسیاری از کشور‌های بزرگ دنیا و ابرشرکت‌های معدنی فعالیت می‌کنند که به شکل باورنکردنی باعث افزایش کارآیی و بهره وری در معادن شده اند.

در استرالیا فورتسکیو به دنبال انقلاب حمل‌ونقلی در معادن است. به گزارش وب‌سایت ماینینگ تکنولوژی (mining technology) پس از اینکه شرکت فورتسکیو (Fortescue) پروژه حمل‌ونقل خودران خود را در اکتبر ۲۰۲۰ که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تبدیل ناوگان سنتی به حمل‌ونقل خودران در این صنعت بود را به پایان رساند، تلاش خود را برای همکاری با شرکت فورد به منظور توسعه این ناوگان آغاز کرد. این پروژه، حجم ناوگان حمل‌ونقل فورتسکیو را به ۱۸۳ کامیون افزایش داد، که در فورتسکیو سولومون و چیچستر هاب در منطقه پیلبارا در استرالیای غربی فعالیت می‌کنند. به نقل از وب‌سایت آزوماینینگ (azomining) یک معدن بی‌اچ‌پی (BHP) در استرالیای غربی از سال ۲۰۱۷ ناوگانی از کامیون‌های معدنی کاملا مستقل و هوشمند را به کار گرفته است و بی‌اچ پی شروع به معرفی این سیستم به سایر سایت‌های خود نیز کرده است. شرکت معدنی ریوتینتو (Rio Tinto) سال گذشته بیش از ۱۳۰ کامیون استخراج هوشمند را در کل موجودی خود در اختیار داشت. معادن سنگ آهن این شرکت همچنین با یک سیستم راه آهن کاملا هوشمند و سنگین کار می‌کنند. یکی دیگر از غول‌های معدنی، واله (Vale)، از کامیون‌های استخراج خودران در مجتمع سنگ آهن کاراخاس در برزیل استفاده می‌کند. Carajas بزرگ‌ترین مرکز استخراج سنگ آهن دنیاست و معرفی خودرو‌های خودران توسط این شرکت در اینجا یک سیگنال قوی از حرکت صنعت معدن به سمت فناوری هوشمندتر بوده است. واله پیش‌بینی می‌کند که با معرفی ناوگان بدون راننده، بهره‌وری را افزایش و خطرات عملیاتی را کاهش دهد. در حال حاضر ۶وسیله نقلیه در حال کار در این سایت هستند که می‌توانند تا ۳۲۰ تن سنگ آهن را حمل کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده