تاریخ: ۰۷ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۸
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۲۷۵۶۱۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ادامه روند کاهشی تعیین پریمیوم گندله سنگ‌آهن

‌می‌متالز - شرکت معدنی برزیلی واله، پریمیوم گندله گرید احیا مستقیم و کوره بلند خود را بسیار کمتر از سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ تعیین کرد، زیرا چشم‌انداز ضعیف اقتصادی و هزینه‌های بالاتر بر انتظارات قیمت مصرف‌کننده تاثیر می‌گذارد.

به گزارش می‌متالز، پریمیوم گندله کوره بلند شرکت واله در سه ماهه چهارم سال با حداقل قرارداد منعقد شده با یک مشتری در شمال آسیا، معادل ۶۸ دلار بر تن خشک نسبت به شاخص ۶۵ درصدی بود که نسبت به سه ماهه قبل ۲۰ دلار بر تن خشک کاهش داشت. این در حالی است که پریمیوم گندله گرید احیا مستقیم با کاهش ۱۹.۴۰ دلار بر تن خشک نسبت به شاخص ۶۵ درصدی، به ۷۵.۶۰ دلار بر تن خشک رسید.

این کاهش پریمیوم‌ها تعجب‌آور نبود؛ چراکه تقاضای ضعیف بازار همچنان باعث به تعویق افتادن پرداخت و تسویه حساب واحد‌های تولیدی به خصوص در ژاپن طی سه ماهه سوم شده است. این کمبود و کاهش‌ها در عرضه گندله گرید احیای مستقیم به این معنی است که مشتریان تا حد زیادی پریمیوم گندله گرید احیای مستقیم پیشنهادی را پذیرفته‌اند، اما همچنان مخالفت‌هایی علیه پریمیوم گندله گرید کوره بلند وجود دارد.

در واقع تقاضای ضعیف بازار برای گندله در سطح جهانی، عامل اصلی کاهش پریمیوم گندله بود. یک تاجر بین‌المللی در همین رابطه بیان کرد که نه تنها آسیا بلکه اروپا و آمریکای جنوبی نیز با کاهش تقاضا مواجه شده‌اند. به طور جزئی‌تر، تقاضا برای گندله کوره بلند بسیار کمتر از تقاضا برای گندله گرید احیای مستقیم است.

بر اساس چشم‌انداز نزولی بازار در اروپا پیش‌بینی می‌شود که این آخرین پریمیوم‌های تعیین شده توسط شرکت واله، انگیزه‌ای به کارخانه‌های اروپایی برای پیشبرد بحث‌های خود در مورد پریمیوم گندله کوره بلند در سه ماهه سوم سال را بدهد.

یک بازرگان اروپایی بیان کرد که انتظاری خلاف این پیش‌بینی را متصور است؛ چرا که پریمیوم‌ها هنوز خیلی بالا هستند و همان طور که مشخص است در واقعیت، پریمیوم‌ها به سطح ۵۵ دلار بر تن خشک نزدیک‌تر شده‌اند. به علاوه ذخایر مازاد گندله غیر از گندله‌های شرکت توبارائو در اوایل ماه آگوست در بازار آسیا با پریمیوم ۵۵ دلار بر تن خشک همچنان موجود بود.

به گفته فعالان بازار، شرکت واله پریمیوم گندله گرید احیای مستقیم خود را برای سه ماهه چهارم سال تعیین کرده است. این در حالی است که بحث در مورد پریمیوم گندله کوره بلند به دلیل عدم تمایل خریداران همچنان ادامه دارد. یکی از تاجران بیان کرد که یکی از کارخانه‌های واقع در شمال آسیا با تقاضای حجم زیاد گندله ممکن است اولین شرکتی باشد که این پریمیوم را پذیرفته است. به‌علاوه، این تاجر خاطرنشان کرد که این کارخانه در نیمه اول سال جاری سه میلیون تن گندله دریافت کرده است که معادل حجم تقاضای دریافتی کل سال آن در سال ۲۰۲۱ است. تقاضای ضعیف در بازار‌های آسیایی علاقه به خرید گندله‌های کوره بلند را به ویژه در چین کاهش داد.

یک تاجر مستقر در شانگ‌های اعلام کرد که موجودی انبار هفتگی گندله‌های بندری چین به تدریج به بیش از ۵.۲ میلیون تن در ۲۶ ماه می، به حدود ۶ میلیون تن در اواخر ماه آگوست افزایش یافته است، یعنی درست زمانی که هند مالیات صادرات ۴۵ درصدی گندله سنگ‌آهن را اعمال کرد. وی در ادامه افزود که واردات گندله از هند از آن زمان به بعد متوقف شده است. با این حال موجودی انبار گندله در بندر‌ها در میان تقاضای ضعیف بازار برای گندله افزایش یافته است.

محموله‌ای ۸۰ هزار تنی از گندله سنگ‌آهن با عیار ۶۵ درصدی متعلق به شرکت استرالیایی «Grange» با موعد تحویل نیمه اول ماه سپتامبر در اواخر هفته گذشته با پریمیوم ۱۰ دلار بر تن خشک نسبت به شاخص ۶۵ درصد معامله شد. یک تاجر مستقر در پکن بیان کرد کارخانه‌های فولادسازی چین فقط می‌توانند پریمیوم گندله زیر ۲۰ دلار بر تن خشک را برای گندله شرکت آتلانتیک در بازار فیزیکی بپذیرند که این رقم حتی بسیار پایین‌تر از پریمیوم تعیین شده توسط شرکت واله با مقدار ۶۸ دلار بر تن خشک است.

شاخص ۶۳ درصدی سنگ آهن حاوی ۳.۵ درصد آلومینای موسسه «Argus Media» برای تحویل در بندر چینگ‌دائو، مقدار ۱۱۱ دلار در هر تن و با موعد تحویل هفته نخست سپتامبر ثابت ارزیابی شد، علاوه‌براین، شاخص ۶۳ درصدی سنگ‌آهن حاوی ۲ درصد آلومینای این موسسه برای تحویل در بندر چینگ‌دائو، مقدار ۱۱۷ دلار در هر تن تغییری نکرده است.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده