تاریخ: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۲
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۲۷۴۶۱۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سعید صمدی، دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران مطرح کرد:

دو دلیل که می‌توان به شرایط زغال سنگی‌ها خوش بین بود

‌می‌متالز - زغال سنگ بعد از نفت و گاز، دومین منبع مهم انرژی در جهان محسوب می‌شود و اولین سوخت فسیلی که بشر آن را مورداستفاده قرار داده است.

به گزارش می‌متالز، زغال سنگ بعد از نفت و گاز، دومین منبع مهم انرژی در جهان محسوب می‌شود و اولین سوخت فسیلی که بشر آن را مورداستفاده قرار داده است. چین اصلی‌ترین تولیدکننده زغال‌سنگ در دنیاست. بعد از چین، آمریکا و هند در دیگر رتبه‌های تولید زغال سنگ قرار دارند. با خبر آزاد سازی صادرات زغال سنگ، وضعیت این گروه به یکباره دگرگون شد و برخلاف وضعیت بازار سرمایه، زغالی‌ها جامه سبز به تن کردند. برخی شنیده‌ها از واردات عمده زغال سنگ توسط کشور‌های اروپایی برای مقابله با سرمای زمستان حکایت می‌کند.

در همین راستا سعید صمدی، دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران گفت: یکی از دلایل سبزپوشی زغال‌سنگی‌ها می‌تواند افزایشی بودن نرخ این کامودیتی در سطح جهانی باشد. چراکه تنها کامودیتی که در این روز‌ها روند افزایشی دارد زغال سنگ است و در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل افزایش دو برابری قیمت را تجربه کرده است. از سوی دیگر زغال‌سنگ مجوز صادرات دریافت کرده، اما عملیات اجرایی آن هنوز آغاز نشده است.

وی افزود: البته موضوع صادرات زغال‌سنگ نیاز به زمان دارد و موفقیت شرکت‌ها در این زمینه جای ابهام باقی می‌گذارد، ولی دولت مجوز صادرات را به شرکت‌های زغال سنگی داده است و احتمالاً موضوع مجوز صادرات و افزایش نرخ جهانی از عوامل تأثیرگذار بر سبزپوشی این گروه در بازار سهام بوده است.

ورود زغال سنگ ایران به بازار‌های جهانی

صمدی با اشاره به پیشنهاد آلمان برای خرید زغال‌سنگ تشریح کرد: مذاکراتی در این خصوص صورت گرفته، اما صادرات زغال‌سنگ در ایران مبحث نوظهوری است. باید گفت ورود زغال‌سنگ ایران به بازار‌های جهانی با پیچیدگی زیادی همراه خواهد بود و باید شرکت‌ها برای صادرات زغال‌سنگ این پیچیدگی‌ها را پشت سر بگذارند. در صورت امکان صادرات با توجه به اختلاف قیمت میان بازار داخل و خارج شرایط بهتر می‌شود، اما فراهم بودن زیرساخت برای صادرات در ایران امری مهم است.

وی ادامه داد: در بحث زیرساخت پررنگ‌ترین موضوع بازاریابی است، خریداران این محصول به دنبال قرارداد‌های بلندمدت هستند، اما در ایران با توجه به تغییرات لحظه‌ای که در قانون رخ می‌دهد، امکان عقد قرارداد بلندمدت وجود ندارد. تحریم از آن دست ریسک‌های است، که مانعی برای صادرات این محصول ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است با عقد قرارداد بلندمدت و ممنوع شدن صادرات شرکت‌ها متحمل زیان شوند.

دو دلیل برای مثبت بودن آینده زغال سنگ

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران با اشاره به مثبت بودن آینده این محصول گفت: دو دلیل برای مثبت بودن آینده زغال سنگ وجود دارد که قطعاً در قیمت داخلی آن تاثیر خواهد گذاشت، ابتدا اختلاف قیمت داخلی و بازار جهانی این محصول است و دوم بحث آزاد شدن صادرات زغال سنگ، ولی اگر این اتفاقات رخ ندهد شرایط چندان مطلوب نخواهد بود.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده