تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۵
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۲۷۳۸۱۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس انجمن سنگ آهن ایران عنوان کرد

قیمت در زنجیره فولاد سرکوب می‌شود

‌می‌متالز - رئیس انجمن سنگ آهن ایران، افزایش ظرفیت برای تولید محصولات فولادی را از دلایل کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان این عرصه دانست و گفت: در این شرایط، افزایش هر هزینه‌ای حتی اندک می‌تواند به ضرر تولیدکننده تمام شود.

به گزارش می‌متالز، مهرداد اکبریان با بیان اینکه ممکن است با ایجاد سامانه مودیان، هزینه‌های تولید افزایش یابد، تصریح کرد: زنجیره فولاد نه تنها مستعد اجرای این نوع سیاست‌ها نیست، بلکه باید از آن حمایت مناسب صورت گیرد تا بتواند از چالش‌های موجود عبور کند. همچنین، این مقوله شامل اصناف مختلف نیز می‌شود.

وی افزود: این چالش‌ها، مانعی برای افزایش قیمت محصولات فولادی شد. با وجود این شرایط، افزایش ظرفیت تولید موضوع عجیبی است.

اکبریان گفت: در حال حاضر، متاسفانه قیمت محصولات بالادستی تا پایین‌دستی زنجیره فولاد عامدانه سرکوب شده است. البته صنایع بالادستی همچون صنایع معدنی و شمش، بیش از محصولاتی که به دست مردم می‌رسد، گرفتار این مصیبت شده‌اند.

وی با بیان اینکه مشکلاتی اعم از کمبود برق و گاز، افزایش هزینه‌ها، جلوگیری از صادرات و افت قیمت‌های جهانی و بسیاری از مسائل دیگر که در کاهش حاشیه سود زنجیره محصولات فولادی اثرگذار بوده است، تشریح کرد: این کاهش حاشیه سود، در هنگام پرش اجزای زنجیره محصولات فولادی رخ داد؛ یعنی در یک الی دو سال گذشته، سرمایه‌گذاری‌های کلانی صورت گرفته که متاسفانه یا خوشبختانه، منجر به افزایش ظرفیت تولید برای محصولاتی همچون شمش، گندله و کنسانتره شده است. در این شرایط فزایش ظرفیـت، حاشیه سود را تا حدی کاهش می‌دهد که تولید برای کارخانجات به صرفه نمی‌باشد.

این کارشناس حوزه فولاد اظهار داشت: در این وضعیت، اضافه شدن هر هزینه‌ای حتی اندک، می‌‎تواند موضوع شکننده‌ای باشد و نسبت به گذشته، یک خسارت مضاعفی را به بار بیاورد.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران ضمن ضروری خواندن حمایت مناسب از زنجیره محصولات فولادی، اظهار داشت: این صنعت در گام اول نیازمند اصلاح قیمت محصولات است. قیمت‌های عادلانه‌ای که مصرف‌کننده‌نهایی ضرر نکند یا سود بیشتر از متعارف بدست نیاورد. همچنین واحد‌های تولیدی کشور نیز این حق را دارند که حداقل دخل‌وخرجشان با هم متناسب باشد تا بتوانند به فعالیتشان ادامه دهند.

وی خواستار شد: دولت محترم، تماما با سیستم انقباضی عمل می‌کند و فقط بخشنامه‌های متعدد برای محدود کردن فعالیت‌ها و هزینه‌ها صادر می‌کند؛ یعنی هر روز یک اداره، وزارت‌خانه یا سازمانی، از اضافه کردن مطالبات دولتی از تولیدکنندگان سخن به میان می‌آورد. همچنین در مطالبات دولتی مکرر ذکر شده که به عنوان مثال، فعالیت در کشور‌های دیگر، مالیات‌های ۳۰ الی ۵۰ درصدی را به همراه دارد؛ این سخن، ادعای درستی است، اما در آن کشورها، تولیدکننده از تمام هزینه‌های تولیدش مطلع است و سهم دولت نیز از سود حاصل شده برای تولید کننده مشخص می‌شود. در نهایت، تولیدکننده می‌تواند برای ادامه فعالیتش برنامه‌ریزی می‌کند.

براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مودیان با توجه به آماده شدن زیرساخت‌ها و سامانه‌های لازم، به شکل تدریجی اجرایی می‌شود. این موضوع اخیرا در جلسه ستاد اقتصادی دولت نیز مطرح و بر اجرایی شدن قانون همزمان با اطلاع رسانی عمومی تاکید شد.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده