تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۳
بازدید: ۶۴
کد خبر: ۲۷۴۱۸۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

باید نتیجه هوشمندسازی معادن، تامین به‌موقع نیاز کارخانجات فولادی به مواد معدنی باشد

‌می‌متالز - امروز اولین دوره همایش و نمایشگاه معدنکاری دیجیتال با حضور مدیران عامل و فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی، به همت گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد در هتل المپیک تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش می‌متالز، در ابتدا مهندس ایرج رخصتی مدیرعامل شرکت ذوب‌ آهن اصفهان در اولین همایش و نمایشگاه معدنکاری دیجیتال به هوشمند سازی صنعت اشاره کرد و گفت: شرکت ذوب‌آهن اصفهان در اجرای سیاست‌های خود به عنوان مادر صنعت کشور از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و خطوط تولیدی دنیا استفاده می‌کندو امروز یکی از پیشران‌های این موضوع مهم است. کشور ما امروز بیش از هر زمانی نیاز به تامین زغال‌سنگ دارد و باید نتیجه هوشمندسازی معادن، تامین به‌موقع نیاز کارخانجات فولادی به مواد معدنی باشد.

وی سرمایه‌گذاری در اکتشاف را امری مهم دانست و گفت: در کشور نیاز به زغال سنگ ۴ میلیون تن است در حالیکه تنها ۲ میلیون تن تولید می‌شود و مابقی باید وارد گردد که حل این مشکل نیاز به سرمایه‌گذاری در اکتشاف و بهره برداری از معادن زغال سنگ به صورت جدی دارد.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان همچنین به ابزار دیجیتال برای مدیریت امور اکتشافات و معادن اشاره کردو گفت: در کشور ما کمتر از ۵ درصد مساحت آن، تحت اکتشاف قرار گرفته است ما باید توسعه اکتشافات را هرچه سریعتر جلو ببریم و از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم.

وی از اهمیت واگذاری معادن به شرکت‌های بزرگ فولادی خبر داد و گفت: دولت باید با رفع محدودیت‌های بودجه‌ای و ایجاد زیر‌ساخت‌های لازم و نیز فرهنگ‌سازی، زمینه تولید بیشتر را فراهم کنیم و نباید در واگذاری معادن به شرکت‌های بزرگ فولادی تعلل کند.

ضعف هوشمندسازی در صنایع فولادی

در ادامه همایش مهندس مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران به ضعف هوشمندسازی در صنایع فولادی و معدنی اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری برای هوشمند سازی کار بزرگی است که پتانسیل سرمایه گذاری در دنیا حدود ۴۰۰ میلیارد دلار است. این درحالی است که ما باید تصمیمات درستی در شرایط تحریم بگیریم، نهاد‌های بالا دستی و مدیریتی باید بتوانند بیشترین حجم هماهنگی را بین بازیگران فولاد و معدن و پیشتازان حوزه هوشمندسازی ایجاد کنند.

وی همچنین به موضوع هوشمند سازی اشاره کرد و گفت: مرجع سرمایه گزاری در حوزه هوشمند سازی همچنان شکل نگرفته که باید با نشست‌های تخصصی این مشکل را برطرف کنیم. این هم در لایه‌های بخش خصوصی و هم دولتی جاری است.

او گفت: امروز باید دست‌اندرکاران معدنی الگو‌های خود را ارایه کنند تا همه فعالان در کسوت سکوت متولیان هوشمندسازی، بیشترین بهره را ببرند.

منبع: تجارت گردان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده