تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۲
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۲۷۴۲۰۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر فروش داخلی شرکت فولاد خوزستان مطرح کرد:

سودآوری پایدار با تکیه بر دانش و توانمندی متخصصان داخلی

‌می‌متالز - مدیر فروش داخلی شرکت فولاد خوزستان گفت: فولاد خوزستان بر پایه سودآوری پایدار برای کلیه ذی‌نفعان خود و با تکیه بر دانش و توانمندی نیرو‌های خود و همچنین بهره‌گیری از فرصت‌های محیط بیرونی و الگوبرداری از رقبای بزرگ داخلی و خارجی، همواره برای محقق کردن اهداف توسعه‌ای خود تلاش کرده است.

به گزارش می‌متالز، رضا وکیلی در خصوص چشم‌انداز فولاد خوزستان در بخش توسعه، بیان کرد: فولاد خوزستان بر پایه سودآوری پایدار برای کلیه ذی‌نفعان خود و با تکیه بر دانش و توانمندی نیرو‌های خود و همچنین بهره‌­گیری از فرصت­‌های محیط بیرونی و الگوبرداری از رقبای بزرگ داخلی و خارجی، همواره برای محقق کردن اهداف خود تلاش کرده است. از منظر ارتقای بهره‌­وری، در شرکت فولاد خوزستان تلاش بر این بوده است که بر پایه هدف‌­گذاری­‌هایی همچون فروش بهینه محصولات، صادرات پایدار، افزایش فروش شرکت در زنجیره ارزش در زمان اعمال محدودیت انرژی، افزایش بهره‌­وری منابع و در نهایت مدیریت اثربخش بهای تمام‌شده، سودآوری پایداری را برای ذی‌نفعان ایجاد کند. از دیدگاه مشتری نیز این شرکت همواره تلاش کرده است که با ارزش‌آفرینی برای مشتریان و نیز هدف‌گذاری­‌های مناسب و پایش مستمر اهداف، به رضایت هرچه بیشتر مشتریان دست پیدا کند. از جمله این اهداف می‌توان به تحویل به موقع و پایدار ارائه محصولات با قیمت و شرایط پرداخت رقابتی، ارائه محصولات با کیفیت مطلوب و تا جای ممکن متنوع و نیز راهنمایی‌های فنی و تجاری اشاره کرد.

افزایش تاب­‌آوری و انتخاب استراتژی‌­های جایگزین در برابر چالش‌ها

وی در همین راستا اضافه کرد: در سال جاری و سال‌­های بعدی، صنعت فولاد کشور و به خصوص فولادسازان مشکلات و چالش‌­های متعددی پیش روی خود خواهند داشت و فولاد خوزستان نیز از این امر مستثنی نخواهد بود. با این حال، شرکت همواره تلاش کرده است که با افزایش تاب‌­آوری در قبال مشکلات و انتخاب استراتژی­‌های جایگزین، این مشکلات را برطرف کند. همچنین در سالی که گذشت، فولادسازان کشور حدود چهار تا پنج میلیون تن و شرکت فولاد خوزستان حدود ۶۰۰ هزار تن از تولید خود را به دلیل قطعی برق در تابستان و افت گاز در زمستان از دست دادند و در نتیجه، نتوانستند هدف‌­گذاری قبلی خود در راستای افزایش یا تکرار عملکرد تولید سال­‌های گذشته را محقق کنند. در سال جاری نیز با توجه به محدودیت­‌های انرژی و وضع تعرفه‌های دستوری بر صادرات، بدون شک شرکت­‌های فولادی با چالش­های عدیده‌­ای مواجه خواهند بود.

مدیر فروش داخلی شرکت فولاد خوزستان در ارتباط با چالش‌های موجود در راستای توسعه در صنعت فولاد، عنوان کرد: چالش‌­های انرژی و زیرساختی صنعت فولاد از یک سو و تصمیمات و دستورالعمل‌­های متعدد و بعضا متناقض و غیر کارشناسانه دولت از سوی دیگر، اختلالاتی در مسیر توسعه صنعت فولاد و رشد نقش‌آفرینی شرکت فولاد خوزستان در اقتصاد ایران ایجاد کرده است. این موضوع به ویژه طی سالیان اخیر موجب سردرگمی فعالان صنعت فولاد شده است. دستورالعمل­‌هایی در خصوص تعیین مقدار عرضه داخلی یا ایجاد محدودیت صادرات غیر منطقی، اعمال محدودیت قیمت، قیمت­‌گذاری دستوری محصولات زنجیره و وضع عوارض صادراتی از سوی وزارت صمت در ابتدای سال جاری، بازار‌ها و فرصت‌های صادراتی را از بین برده است. این عوامل موجب شده است که چشم‌انداز صنعت فولاد ایران با ابهامی جدی مواجه شود. ضمن اینکه اعمال محدودیت برق و گاز، علاوه بر افزایش چند برابری قیمت آن‌ها، باعث دسترسی نداشتن به مزیت‌های تولید شده و به هدررفت سرمایه‌گذاری‌های صورت پذیرفته و جلوگیری از ادامه روند رو‌به‌رشد این صنعت شده است. این موارد، در کنار بهبود نیافتن شاخص­‌های اقتصادی کشور، موجب شده است که قیمت تمام‌شده محصول بالا باشد و بر خلاف سال­‌های قبل، چندان توجیه اقتصادی نداشته باشد. همچنین عدم توازن در سرمایه‌گذاری­‌های صنعت فولاد و احداث واحد‌های جدید بدون در نظر گرفتن توسعه زیر ساخت‌­ها موجب شده است که علی‌رغم بالارفتن میزان ظرفیت تولید، به دلیل سرمایه­‌گذاری نکردن در حوزه تولید و تامین انرژی، نتوان از این ظرفیت‌­ها استفاده کرد. مشکل تامین آب از جمله مشکلات قدیمی صنعت فولاد است و جانمایی فولادسازی­‌های جدید در دل کویر، از دیگر مواردی است که باید به آن اشاره کرد.

عرضه منظم محصولات فخوز در بورس کالای ایران

وکیلی در ادامه به وضع عوارض صادراتی در ابتدای سال جاری به عنوان مانعی در راه توسعه اشاره کرد و گفت: در حالی که فضای کسب‌وکار سخت و پیچیده پیش‌گفته به همراه کاهش تقاضای جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونا، مارجین سود در طول زنجیره فولاد را کاهش داده است، اقدام دولت در وضع عوارض صادراتی در ابتدای امسال، علاوه بر سرکوب مقطعی قیمت‌های داخلی، باعث تحمیل هزینه‌­های جدید شد و کشور را با افت تولید مواجه کرد. در زمانی که جنگ روسیه و اوکراین و تحریم روسیه موجب شده است که عرضه محصولات فولادی از حوزه «CIS» کاهش پیدا کند و فرصتی طلایی به منظور جایگزینی محصولات ایرانی فراهم شود، متاسفانه با وضع عوارض صادراتی، این فرصت از دست رفت. این تصمیم از جانب دولت در شرایطی گرفته شد که مطابق دستورالعمل­‌های قبلی، مجوز صادرات محصولات منوط به عرضه در بورس بود و در صورت عدم خرید، توسط دولت اعطا می­‌شد. اگرچه شرکت فولاد خوزستان در راستای تامین نیاز داخلی، با عرضه محصولات در داخل کشور به عنوان اولویت برنامه­‌های فروش، همیشه برای تامین نیاز داخل تلاش کرده و در صورت تحقق این هدف، به صادرات محصولات پرداخته است. این امر با عرضه منظم هفتگی در بورس کالای ایران در دستور کار بوده است. به همین دلیل، شرکت بورس کالای ایران، شرکت فولاد خوزستان را به عنوان یکی از برترین شرکت‌های عرضه کننده در بورس در سال ۱۴۰۰ برگزید و از این شرکت تقدیر و تجلیل کرد.

وی در ادامه ضمن اشاره به قرارگیری فولاد خوزستان در مسیر توسعه و سودآوری، اذعان کرد: با توجه به سختی شرایط کسب‌وکار در کشور و افزایش رقابت، بنگاه‌­های اقتصادی فعال در حوزه فولاد، باید با افزایش بهره‌­وری، بهبود عملکرد، کاهش هزینه‌­های تولید و افزایش درآمد، تاب­‌آوری خود را افزایش دهند. شاخص بازده فروش (Return on Sales) یکی از معیار‌های سنجش کارآمدی و بهره­‌وری عملیاتی در مدت زمانی معین برای یک بنگاه اقتصادی است که به کمک آن می­‌توان از بازده عملیاتی خود برای ایجاد سود بالاتر بهره برد. به تعبیر دیگر، شرکت می­‌تواند با مدیریت کارآمد هزینه­‌های سربار خود و بالا بردن تاب­‌آوری در شرایط نامساعد بازار، سود عملیاتی را در سطحی بالاتر حفظ کند. این شاخص که از طریق تقسیم درآمد عملیاتی بر درآمد ناخالص محاسبه می‌شود، همواره برای ذی‌نفعان از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار بوده است، زیرا با تجزیه و تحلیل آن می­‌توانند به اثربخشی استراتژی­‌های تولید و فروش در راستای کسب سودآوری هرچه بیشتر شرکت پی ببرند. پایین بودن این شاخص حاکی از دو عامل کاهش فروش یا بالا بودن هزینه­های سربار برای قیمت تمام‌شده محصول است. استراتژی شرکت­‌های سودآور همواره کاهش قیمت تمام‌شده محصول از راه به حداقل رساندن هزینه­‌های سربار، بالا بردن بهره‌­وری تولید و همچنین بازاریابی قوی‌­تر برای فروش بیشتر با قیمت بهتر محصول بوده است تا بتوانند بازدهی فروش بالاتری را ثبت کنند. هرچه این عدد بالاتر باشد، میزان تحقق این اهداف بیشتر خواهد بود.

درخشش فولاد خوزستان در توسعه تولید و فروش محصولات

مدیر فروش داخلی شرکت فولاد خوزستان خاطرنشان کرد: فولاد خوزستان، به رغم اتخاذ تدابیری برای افزایش بهره‌­وری، با داشتن ویژگی منحصربه‌فرد تولید همزمان دو محصول بیلت و اسلب در کشور، از راه مدیریت ذوب تولیدی با توجه به قیمت فروش این دو محصول و نیز با تولید محصول گران‌تر، برای افزایش درآمد با تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر تلاش می‌کند. این شرکت، همچنین با تولید و بازاریابی گونه­‌های فولادی خاص و دارای ارزش افزوده بالاتر، در این مسیر گام برمی‌­دارد. هدف وجودی هر بنگاه اقتصادی، از جمله شرکت فولاد خوزستان، سودآوری پایدار برای ذی‌نفعان است. برای تحقق این مهم، علی‌رغم مشکلات عدیده‌­ای که وجود داشته است، این شرکت همواره بر مدیریت هزینه تمام‌شده محصول، فروش محصولات متنوع و با ارزش افزوده بالاتر و همچنین فروش و بازاریابی در بازار‌های جدید تاکید داشته و نتیجه این تلاش، بازدهی مناسب در سنوات اخیر، با به حداقل رساندن تنش‌­های فضای کسب‌وکار بوده است.

وکیلی در پایان یادآور شد: امید است که دولت، با برنامه­‌ریزی درست برای بهبود زیرساخت‌های مبادلاتی کشور و حمل‌ونقل داخلی، توجه به دانش فنی روز، توسعه صنعت فولاد بر اساس شاخص­‌های صرفا اقتصادی، حذف دستور‌های ضدتولیدی، ایجاد تنوع و تخصص در سبد محصولات گوناگون، توجه به آمایش سرزمینی در توسعه در طول زنجیره تولید و ایجاد نکردن گلوگاه در طول این زنجیره، بومی‌­سازی قطعات و تجهیزات مصرفی در تولید و توجه کردن به نظر‌های کارشناسانه انجمن‌های تخصصی از جمله انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، بر تسهیل توسعه پایدار و رفع چالش‌ها و موانع همت کند. با ایجاد این زمینه‌ها، شرکت­‌های فعال دولتی و خصوصی در زمینه صنعت فولاد، با افزایش سرمایه‌­گذاری و با نگاه به آینده و توسعه توانمندی­‌ها به خصوص در حوزه صادرات، برای رشد و بالندگی خود و صنعت فولاد کشور تلاش خواهند کرد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده