تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۲۵۲
کد خبر: ۲۷۴۲۴۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
حسن حسینقلی:

بخش معدن در کشور نیازمند توجه جدی است

‌می‌متالز - رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان سرب و روی ایران گفت: متاسفانه در سنوات گذشته بخش معدن بالاخص اکتشاف و فرآوری مواد معدنی در کشور مورد توجه دولت، مجلس و حتی مسئولان مربوطه نبوده است.

به گزارش می‌متالز، «حسن حسینقلی» در برنامه گنج پنهان رادیو اقتصاد افزود: وجود معدن در منطقه‌ای از هر کشوری یک مزیت نسبی است.

وی همچنین اظهارداشت: یک مزیت رقابتی باید در کنار این مزیت نسبی قرار گیرد تا این مزیت نسبی به پول، رفاه، تولید و صادرات تبدیل شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان سرب و روی ایران گفت: خوشبختانه در ایران معادن بسیار خوبی وجود دارد و جزو مزیت‌های نسبی کشور محسوب می‌شوند منتها بستر لازم که همان مزیت رقابتی باشد در این بخش بسیار ضعیف است یعنی دولت، مجلس و مسوولان مربوطه در سنوات گذشته توجه کافی و وافی به بخش معدن بالاخص اکتشاف و فرآوری مواد معدنی نداشته اند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ معدن در کشور پنج هزار و ۵۰۰ معدن باز است و خیلی از این معادن فعال نیزدر حال تعطیل شدن هستند.

حسینقلی اضافه کرد: متاسفانه از سه سال پیش به این طرف بدون کار کارشناسی و همینطور بدون درنظر گرفتن اینکه معادن تامین کننده مواد اولیه خیلی از صنایع در کشور هستند ورود ماشین آلات معدنی به کشور ممنوع شده است.

وی عنوان کرد: معادن تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع بوده و در امر خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد و افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه یک کشور نقش بسزایی دارند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان سرب و روی ایران بیان داشت: بخش معدن و صنایع معدنی به‌عنوان یکی از حوزه‌های مهم اقتصاد کشور محسوب می‌شوند.

وی در ادامه یادآورشد: معدن و صنایع معدنی در افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی، ایجاد فرصت‌های شغلی، تامین منابع مورد نیاز بسیاری از صنایع، تامین اهداف توسعه پایدار و بسیاری موارد دیگر در کشور نقش آفرین است.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی رادیو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده