تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۵۲
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۷۴۳۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۲۰ واحد معدنی آلاینده محیط زیست در خواف به مراجع قضایی معرفی شدند

‌می‌متالز - رییس اداره محیط زیست خواف گفت: ۲۰ واحد آلاینده معدنی منطقه سنگان این شهرستان به دلیل تهدید علیه بهداشت و سلامت عمومی جامعه و عمل نکردن به تعهداتشان برای کنترل گرد و غبار ناشی از فعالیت‌ها به مراجع قضایی معرفی شدند.

به گزارش می‌متالز، سعید شفیعیان روز پنج‌شنبه با تاکید بر لزوم رعایت ضوابط زیست محیطی توسط همه واحد‌های تولیدی و از جمله شرکت‌های معدنی فعال در منطقه سنگان خواف افزود: هر واحدی که این ضوابط را رعایت نکند، مشمول اعمال قانون قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: از مجموع واحد‌های معدنی آلاینده زیست محیطی خواف که به مراجع قضایی معرفی شدند تاکنون ۲ واحد پلمپ شدند.

وی خاطر نشان کرد: پلمپ واحد‌های صنعتی و معدنی آخرین مرحله برای وادار کردن این واحد‌ها به رعایت ضوابط زیست محیطی است و اگر واحدی با وجود تذکر‌های متعدد در موعد مقرر نسبت به رعایت ضوابط اقدام نکند، به ناچار مجبور به پلمپ آن‌ها هستیم.

رییس اداره محیط زیست خواف گفت: در راستای اجرای مصوبات کارگروه ملی گرد و غبار کشور ۱۳ کیلومتر از مسیر‌های پرتردد معادن سنگان خواف با خاک پوشیده شد که از پراکنده شدن مواد معدنی در زمان تردد وسایل نقلیه جلوگیری شود.

مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف با بیش از یک میلیارد تن ذخیره یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن در ایران است.

مجموعه کانسار‌های سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ‌آهن امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان، مجموعه اُپال پارسیان، شرکت فراگیر توسعه سناباد و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ معدنی ایران الگوی موفق سرمایه‌گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.

مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده