تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۳
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۲۷۴۴۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

خاک کرمانشاه در انتظار کیمیا شدن

‌می‌متالز - دولت سیزدهم در ماه‌های اخیر برای رساندن کرمانشاه به مسیر توسعه استفاده از ظرفیت‌های معدنی و کیمیا کردن خاک این استان را در پیش گرفته است تا با فعال کردن معادن غنی به درآمدزایی و ایجاد اشتغال و رفع بیکاری استان کمک کند.

به گزارش می‌متالز، بر اساس آخرین آمار رسمی، استان کرمانشاه ۹۸ هزار بیکار دارد که از این تعداد ۳۸ هزار نفر معادل ۴۰ درصد دانش آموختگان دانشگاهی هستند. مرکز ملی آمار ایران نیز نرخ بیکاری فصل بهار سال ۱۴۰۱ استان کرمانشاه ۱۵.۴ درصد اعلام کرده است.

دولت سیزدهم برای بهبود وضعیت اقتصادی استان کرمانشاه و کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار جذب سرمایه گذاری را در دستور کار اصلی خود قرار داده است.

با این حال اخباری که از استانداری کرمانشاه و سازمان صمت این استان به گوش می‌رسید، نشان می‌دهد که این دولت در مسیر اقتصادی خود نگاه ویژه‌ای به معادن کرمانشاه دارد.

«بهمن امیری مقدم» استاندار کرمانشاه پس از رایزنی‌های متعدد با رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تفاهم نامه سرمایه گذاری ۱۱ هزار میلیاردی در معادن کرمانشاه را امضا کردند که می‌تواند تاثیر زیادی در ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال پایدار استان داشته باشد.

جلوگیری از خام فروشی

کرمانشاه یکی از قطب‌های تولید سنگ تزئیتی در ایران است و بخش مهمی از این محصولات به کشور‌های اروپایی صادر می‌شود. مشکل بزرگ اینجاست که این سنگ‌های زینتی ارزشمند به شکل خام از استان صادر می‌شود و ارزش افزوده خاصی برای این دیار ندارد.

بر اساس تفاهم‌نامه مشترک استانداری کرمانشاه با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) قرار است شاهد اجرای بسته سرمایه گذاری واحد سنگبری با تکنولوژی روز بر پایه مطالعات سند جامع سنگ تزئینی کشور باشیم. علاوه بر این دوره‌های آموزشی شناخت و فرآوری سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در استان برای فعالان برگزاری می‌شود. مجموع این رویداد‌ها می‌تواند تحولی ملموس در این حوزه مغفول ایجاد کند.

علاوه بر این‌ها طبق این تفاهم نامه قرار است کار‌های مهمی مانند؛ تامین اعتبار به مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای انجام مطالعات اکتشافی در هفت محدوده معدنی استان، سرمایه گذاری در محدوده‌های اکتشافی استان، بهسازی هشت کیلومتر جاده روستایی برای دسترسی به معادن فرامان کرمانشاه و احیاء و فعالسازی معادن کوچک مقیاس سطح استان در قالب پنج بسته فعالسازی توسط ایمیدرو انجام شود.

ایجاد صنایع فرآوری برای توسعه معادن قیر

یکی از بخش‌های مهم مفاد تفاهم‌نامه مشترک استانداری کرمانشاه با ایمیدرو به این بخش اختصاص یافته است و بر اساس آن قرار است واحد‌های کوچک مقیاس فرآوری قیرطبیعی با همکاری مرکز تحقیقات مواد معدنی ایران و با سرمایه گذاری ایمیدرو طراحی شوند. همچنین راه دسترسی به معادن گیلانغرب به طول ۱۰ کیلومتر و با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال توسط ایمیدرو احداث می‌شود. با اجرای این تفاهم نامه معادن قیر گیلانغرب می‌تواند تبدیل به یک قطب اشتغال زایی و ثروت آفرینی در استان کرمانشاه شود.

۷۱ درصد معادن کرمانشاه فعال هستند

بر اساس آنچه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است، اکنون ۷۱ درصد معادن استان فعال هستند و عرصه‌های بسیاری نیز برای تحقیقات و بهره برداری شناسایی شده اند.

رییس سازمان صمت کرمانشاه با اعلام اینکه این استان رتبه هفتم کشور را از لحاظ معادن فعال دارد، به ایرنا گفت: اکنون تعداد ۸۴ پروانه اکتشاف و ۲۲۲ پروانه بهره‌برداری معادن توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان صادر شده است.

«محسن دارابی» همچنین تعداد کل معادن استان کرمانشاه را ۲۲۲ فقره اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۷۶ فقره فعال است.

وی در خصوص پهنه‌های استان نیز توضیح داد: در کرمانشاه پنج پهنه گیلانغرب، سنقر، هرسین، اسلام آباد غرب و پهنه میانی در مجموع حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت دارند و آخرین پهنه آزاد شده، پهنه سنقر است.

رییس سازمان صمت استان کرمانشاه در ادامه گفت: ۹۰ درصد معادن استان از نوع مصالح ساختمانی است و مانند دیگر استان‌های کویری کشور زیاد غنی نیست با این حال برای بهره برداری از آن‌ها از ۱۲ دستگاه‌ها اجرایی مانند محیط زیست، شرکت آب منطقه ای، منابع طبیعی راه و شهرسازی و دیگر ادارات استعلام می‌شود، اما بعد از مدت‌ها تلاش برای کسب مجوز با یک مصوبه محلی و چند معارض همه فعالیت‌های متوقف می‌شود.

دارابی میزان اشتغال‌زایی معادن مذکور را ۲ هزار و ۲۸۹ نفر به‌صورت مستقیم، اعلام کرد و افزود: هدف این است که بتوانیم با سرعت بخشیدن به اقدامات اداری، آموزشی و رفع موانع و مشکلات، برافزایش کارکرد، میزان بهره‌وری و اشتغال معادن استان بیافزائیم.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۴ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی و با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کرمانشاه

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده