تاریخ: ۰۴ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۴۱
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۲۷۵۵۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

درآمد کشور‌های پیشرفته از دریا و معادن است/ عده‌ای با استفاده از رانت خام فروشی می‌کنند

‌می‌متالز - احمد جباری گفت: با نگاهی به کشور‌های پیشرفته منبع درآمدی آن‌ها از گردشگری دریا یا معدن است در حالی که ما در کشورمان تمام این منابع را داریم، اما درآمدمان صرفاً از خام فروشی این منابع در اختیارمان است.

به گزارش می‌متالز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات موجود در حوزه ماشین آلات گفت: ما متاسفانه در حوزه دسترسی به ماشین آلات سنگین حوزه معدن مشکل داریم. امروزه درآمدی که معدن و صنایع می‌تواند در کشور برای ما داشته باشد فوق العاده بالا و ارزشمند است. در این شرایط باید به سراغ چه منبع درآمدی دیگری برویم؟ با نگاهی به کشور‌های پیشرفته منبع درآمدی آن‌ها از گردشگری دریا یا معدن است در حالی که ما در کشورمان تمام این منابع را داریم، اما درآمدمان صرفاً از خام فروشی این منابع در اختیارمان است.

احمد جباری توضیح داد: ما در حال حاضر حتی زیر ساخت‌های مورد نیاز حوزه معدن را نیز در اختیار نداریم. کشور ما سرشار از ذخایر و معادن مختلف است، آیا بهره برداری درستی از این معادن انجام می‌شود، قطعا خیر! متاسفانه عده‌ای در کشور با استفاده از رانت اقدام به خام فروشی می‌کنند وگرنه اتفاق دیگری در کشور ما در حوزه معادن نمی‌افتد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه حوزه انتخابی من، منطقه‌ی سرشار از معادن است، افزود: به دلیل عدم استفاده از این مواد معدنی و در دسترس نبودن ماشین آلات این حوزه خیلی گله‌مند هستیم و این موضوع را به وزیر صمت نیز متذکر شده ایم. یکی از سوالات من از وزیر صمت که در دستور کار مجلس نیز قرار گرفته است همین حوزه معادن است، زیرا ما در معادن توان کار خیلی بالایی داریم.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه توضیح داد: علی‌رغم تاکیدات مقام معظم رهبری در جلوگیری از خام‌فروشی ما همچنان می‌بینیم که خام فروشی مواد معدنی انجام میشود.

جباری ضمن انتقاد از قیمت پایین خام فروشی مواد معدنی افزود: با این اقدام بیشترین ضرر و زیان را به معادن میزنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که بر اساس چه بند و مصوبه‌ای ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی به کشور وضع شده، گفت: به طور کلی تصمیمات خلق الساعه در کشور اتخاذ می‌شود که آسیب‌های جدی به تمام حوزه‌ها وارد کرده است که یک بخش آن ماشین آلات معدنی و صنعتی است. ما در تمام حوزه‌ها هم باید حمایت از تولید داخل داشته باشیم و هم حمایت از مصرف کننده، در واقع هر دو را باید در نظر داشته باشیم.

جباری در ادامه خاطر نشان کرد: به عنوان مثال ما بر اساس چه اصلی، واردات خودرو سواری را به کشور ممنوع کرده ایم؟ به عنوان مثال من نماینده کیش در مجلس هستم، این منطقه به عنوان یک منطقه آزاد در کشور واردات خودرو ندارد این چه منطقه‌ی آزادی است؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه منطقه آزادی که ارتباطش با دنیا قطع باشد مفهومی ندارد؛ ادامه داد: در حوزه خودرو‌های معدنی نیز همین شرایط را داریم حوزه انتخابیه من سرشار از این مواد معدنی است. اما لازمه استفاده از این مواد معدنی و راه انداختن چرخ تولید و اشتغال واردات ماشین آلات معدنی مورد نیاز آن‌ها است. همه این مشکلات به دلیل تصمیمات خلق الساعه‌ای است که در برخی از دولت‌ها گرفته میشود و در آزمون و خطا مشکلات آن عیان می‌شود.

وی در ادامه درباره توان رقابت پذیری ماشین آلات تولید داخل نیز توضیح داد: در شرایط حال حاضر ما اصلاً امکان رقابت با کشور‌های خارجی را باقی نگذاشته ایم. ماشین‌های صنعتی و معدنی زیر ساخت کشور ما است، اما وقتی در حوزه‌های مختلف ابزار و زیرساخت لازم را نداشته باشیم چطور می‌خواهیم با سایرین رقابت کنیم؟.

جباری در ادامه گفت: ماشین آلات معدنی یکی از ابزار‌های کار صنایع است، وقتی معدن داران نمی‌توانند به فرآوری محصولات معدنی اقدام کنند، به خام‌فروشی روی می‌آورند. تمام کسانی که به نحوی در حوزه معدن و صنایع سرمایه‌گذاری کرده‌اند با این دغدغه و مشکلات روبرو هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این چند ساله که ممنوعیت واردات این ماشین آلات معدنی در کشور مقرر بود. قیمت آن‌ها به نسبت نمونه خارجی فوق العاده بالا رفته است، البته این شرایط را در خودرو‌های سواری نیز داریم. امیدواریم که دولت همکاری کند تا مصوبه مجلس برای واردات این ماشین آلات معدنی و سنگین هرچه زودتر عملیاتی شود و مهم‌تر از آن امیدواریم آیین نامه‌ای که توسط دولت تدوین می‌شود این مصوبه مجلس را از حیز انتفاع خارج نکند.

جباری در پایان متذکر شد: دولت اعلام کرده که فقط ۲۰ هزار دلار می‌تواند برای واردات ۵ هزار ماشین آلات سنگین تخصیص دهد که رقم خیلی پایینی است. نباید آیین‌نامه‌ای نگاشته شود که مصوبه مجلس را بلا اثر کند.

منبع: خبرگزاری موج

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده