تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۲
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۲۷۴۵۲۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
طاهری تشریح کرد:

پارامتر‌های اثرگذار بر قیمت خودرو؛ از هزینه شرکت‌های تودرتو خودروسازان تا نحوه تامین مالی

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس پارامتر‌های اثرگذار بر قیمت خودرو را تشریح کرد.

به گزارش می‌متالز، مصطفی طاهری با بیان اینکه پارامتر‌های مختلفی بر قیمت خودرو اثرگذار است، گفت: قیمت دستوری خودرو می‌تواند بهای درست یا نادرستی باشد به طور مثال در موضوع دارو نیز قیمت‌گذاری، دستوری است در واقع قیمت‌گذاری دستوری به آنالیز قیمتی خودرو وابسته است به این معنا که نهاد تنظیم‌گری که به دنبال تعیین قیمت دستوری است -به طور مثال ستاد تنظیم بازار و وزارت صنعت، معدن و تجارت- قیمت نهایی خودرو را با توجه به مجموع قیمت تمام شده و سود مشخصی تعیین کند که در برخی موارد این روش هوشمندانه و دقیق است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در تشریح روش دیگر قیمت‌گذاری دستوری خودرو، افزود: به جز روش فوق، راهکار دیگری نیز برای تعیین قیمت‌گذاری دستوری خودرو وجود دارد که اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ یعنی قیمت چند سال قبل بعلاوه تورم منهای بهره وری، که هیچ زمانی این فرمول رعایت نشده است، زیرا بهره‌وری خاصی وجود نداشته از سوی دیگر تورم نیز بسیار بوده در واقع به میزان تورم قیمت افزایش پیدا نکرده است.

وی اضافه کرد: فرمول محاسبه خودرو ایراد دارد و باید بازبینی شود و متناسب با افزایش قیمت مواد اولیه تعیین شود البته بهای تمامی مواد اولیه به اندازه تورم افزایش پیدا نکرده برخی بیشتر و برخی دیگر کمتر.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم شرکت‌داری ۲ خودروساز بزرگ کشور را از دیگر عوامل اثرگذار دانست و اضافه کرد: زمانی که یک خودروساز ۹۰ شرکت تودرتو داشته باشد که برخی از آن‌ها سودده و برخی دیگر زیان‌ده است این موضوع در قیمت خودرو اثرگذار است در واقع عدم شفافیت در حکمرانی این خودروسازان یکی از مسائل مهم اثرگذار بر قیمت خودرو است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در برخی موارد در تامین قطعات شفافیت وجود ندارد؛ دیده شده که تامین‌کننده قطعات، خود در خودروسازی‌ها سهامدار است و یا برخی دیگر از قطعات نیز انحصاری است بنابراین ممکن است بخشی از قیمت‌هایی که در این حوزه اعلام می‌شود به کار کارشناسی نیاز داشته باشد.

نسبت خودروی تولیدی به نیروی انسانی در خودروسازی‌ها ۲ برابر بیشتر از میزان استاندارد است

طاهری تیراژ تولید را یکی دیگر از عوامل اثرگذار در قیمت تمام شده خودرو دانست و تصریح کرد: نیروی انسانی موردنیاز تولید ۴ میلیون دستگاه خودرو با ۵۰۰ هزار دستگاه تفاوت چندانی ندارد حتی در دنیا تولید کمتر از ۴ هزار دستگاه خودرو صرفه اقتصادی ندارد، که متاسفانه ما دراین زمینه ضعف داریم و نسبت خودروی تولیدی به نیروی انسانی عدد خوبی نبوده و حدود ۲ برابر بیشتر از میزان استاندارد است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به تاثیر نحوه تامین مالی در قیمت خودرو، افزود: تامین مالی خودروسازان از طریق بانک‌ها و با سود ۱۸ درصد یا ۲۰ درصد انجام می‌شود که بار مالی زیادی به خودروساز و مردم تحمیل می‌کند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده