به گزارش میمتالز، شرکت مدیریت بین المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) با محوریت شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) و ترکیب سهامداران دیگری از شرکتهای بزرگ معدنی و سرمایه گذاری شامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، شرکت سنگ آهن گهرزمین، شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید و با برند تجاری “هیمکو” در راستای یک اقدام ملی و با نگاهی به ایجاد اشتغال در استان هرمزگان و توسعه زیر ساختهای بندری مرتبط با شرکتهای معدنی بزرگ تشکیل و در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ پس از عقد قرارداد BOT سی و سه ساله با موضوع احداث اسکله و پایانه مکانیزه مواد فله معدنی در غرب بندر شهید رجایی نسبت به سرمایه گذاری و انجام مطالعات پایه و طراحی اقدام کرده و در حال حاضر در شرف آغاز عملیات اجرایی پیمانکاران در کلیه جبهههای کاری خواهد بود.
گفت و گوی مهندس «محسن نادری» مدیرعامل شرکت مدیریت بین المللی همراه جاده ریل دریا «هیمکو» را در ادامه می خوانید:
از آنجایی که این شرکت در قالب سرمایه گذار به این پروژه (ساخت اسکله پایانه مکانیزه ریلی مواد معدنی در بندر شهید رجایی) ورود کرده، کمبود منابع مالی دولتی نباید تأثیری بر روند اجرای پروژه بگذارد. برعکس، سرمایه گذاری از طرف این شرکت میتواند کمکی به رونق اقتصادی و پیرو آن افزایش درآمدهای ریالی و ارزی موقت داشته باشد.
با نیم نگاهی به افق ۱۴۰۴ تولید فولاد در کشور متوجه خواهیم شد که نیاز به بسترسازی مناسب جهت تبادل مواد فله معدنی و محصولات فولادی بیش از پیش احساس خواهد شد؛ لذا احداث و توسعه ظرفیت بندری و از طرفی امکان حمل ریلی امر ضروری است که این شرکت در همین راستا اقدام به سرمایه گذاری جهت احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی کرده است.
توسعه کریدور شمال و جنوب از راه حلهای استراتژیک ملی برای برون رفت از شرایط اقتصادی (حاصل از تحریم) فعلی است؛ لذا انتظار سرمایه گذاران داخلی این است که دولت از تمام ظرفیتهای تشویقی خود برای حمایت از سرمایه گذاران استفاده کند و پیرو آن سرمایه داخلی و خارجی را به سمت این هدف سوق دهد. کریدور فوق با اتصال روسیه و اروپا به خلیج فارس، هند و آسیای جنوب شرقی میتواند نسبت به سایر مسیرهای موازی ۲۰ تا ۴۰ درصد در زمان و هزینه حمل صرفه جویی نماید. رونق پیشین این کریدور را در کشور ایران میتوان در ظرفیت ایستگاه راه آهن جلفا و خط راه آهن برق جلفا – تبریز دید. وابستگی این کریدور با توجه به فاصله سیر، به حمل و نقل ریلی است و این زنجیره ریلی باید از آستارا و سایر مرزهای شمالی تا بنادر جنوبی کشور ایجاد و تقویت شود.
شرکت «هیمکو» با احداث پایانه مکانیزه ریلی مواد معدنی در بندر شهید رجایی یکی از حلقههای اصلی این زنجیره ریلی را تکمیل مینماید و میتواند محلی برای تبادل مواد معدنی و محصولات فولادی بین شمال و جنوب باشد و معادن فنی در شمال را به بازار مصرف و ذخایر انرژی در جنوب اتصال دهد و یا کمبود برخی از مواد معدنی در شمال را از سایر نقاط تامین نماید. مهمترین مشخصات ترمینال مکانیزه مواد معدنی بندر شهید رجایی، اتصال به ریل، برخورداری از شانتینگ یارد و تجهیزات تخلیه و بارگیری ریلی با قابلیت افزایش ظرفیت به میزان ۵۰ میلیون تن در سال است. حجم بالای ظرفیت انبارش مواد نیز این فرصت را به تامین کنندگان و فروشندگان مواد معدنی در این کریدور ترانزیتی میدهد تا با انتقال مواد معدنی خود به ترمینال، بهترین زمان و قیمت را برای فروش کالای خود انتخاب نمایند.
نیاز به توسعه حمل و نقل ترکیبی در کشور کاملاً مشهود بوده و انتظار می رود با نگاه ویژه مسوولان ذی ربط طی سالهای آتی این نیاز مرتفع شده و از کلیه ظرفیتهای ممکن استفاده شود. در حوزه مواد معدنی و صنایع فولادی و بسیاری از کالاهای دیگر، افزایش دفعات بارگیری و تخلیه آن هم به شیوههای سنتی، منجر به افزایش قابل توجه هزینه حمل و نقل ترکیبی می شود. احداث خطوط فرعی ریلی در مجاروت صنایع و معادن بزرگ نیز با هدف حذف هزینههای مضاعف و امکان وجود حمل کاملاً ریلی بوده است ولیکن عدم تکمیل شبکه ریلی در کشور و عدم امکان اتصال برخی از مراکز عمده تولید مصرف به شبکه ریلی، استفاده از حمل جادهای را به عنوان تنها گزینه مطرح مینماید و به همین علت است که برای این مراکز، حمل ترکیبی و کاهش طول مسیر جادهای و جابجایی بار به شکبه ریلی در مراکز لجستیکی و پایانههای تخصصی بسیار مهم است. اما به دلیل ضعف در قوانین و مقررات، عدم وجود کریرهای قوی در بخش خصوصی، ضعف در مراکز لجستیکی و امکانات مکانیزه تخلیه و بارگیری، ضعف در صدور بارنامههای ترکیبی و بسیاری از عوامل دیگر در حال حاضر حمل و نقل ترکیبی را از رسیدن به جایگاه اصلی خود، دور نگه داشته است.