تاریخ: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۰۵
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۲۷۷۲۸۴
سی ان بی سی در گزارشی خبر داد

کاهش اختلال در زنجیره تامین

‌می‌متالز - داده‌های لجستیکی گویای آن هستند که پس از دوسال ازدحام بندر‌ها و کمبود کانتینر، با کاهش صادرات چین، به دنبال کاهش تقاضا از سوی اقتصاد‌های غربی و بهبود شرایط اقتصاد جهانی، اکنون اختلال‌های زنجیره تامین کاهش یافته است.

به گزارش می‌متالز، براساس گزارشی از سی ان بی سی، نرخ حمل ونقل کانتینری که در اوج همه‌گیری رکورد‌های قیمتی جدیدی را به ثبت می‌رساند، به‌سرعت در حال کاهش است و محموله‌های کانتینری در مسیر‌های بین آسیا و آمریکا روند نزولی را در پیش گرفته اند. کریستین رولوف، مدیرعامل پلتفرم لجستیک «کانتینر اکسچنچ»، در یادداشتی اشاره می‌کند، خرده فروش‌ها، خریداران و صادر کنندگان بزرگ در مورد چشم انداز تقاضا محتاط‌تر شده اند و کمتر سفارش می‌دهند. از سوی دیگر، با کاهش زمان انتظار کشتی ها، بنادر از ظرفیت بیشتری برخوردارند و زمان گردش کانتینر‌ها بهبود یافته است که در نهایت ازدحام را برطرف و ظرفیت بازار را آزاد می‌کند.

براساس «شاخص جهانی کانتینر دروری» که به صورت هفتگی از سوی شرکت انگلیسی دروری منتشر می‌شود، این هفته قیمت برای هر کانتینر ۴۰فوتی ۳۶۸۹دلار بوده است. تازه‌ترین گزارش «دروری» همچنین نشان می‌دهد پس از ۳۲هفته سقوط متوالی، قیمت هر کانتینر ۶۴‌درصد کمتر از زمان مشابه سپتامبر گذشته است. رقم فعلی بسیار پایین‌تر از افزایش قیمت بی سابقه در دوران اوج همه‌گیری است که به بیش از ۱۰‌هزار دلار رسیده بود، اما همچنان ۱۶۰‌درصد بالاتر از نرخ قبل از همه‌گیری (۱۴۲۰دلاری) است.

بحران در حمل و نقل، نه‌تن‌ها به دلیل کمبود در کانتینر‌ها بوده است، بلکه اختلاف قیمت در مسیر‌های مختلف حمل ونقل نیز آن را تشدید کرده بود. طی زمان همه‌گیری قیمت حمل یک‌کانتینر از چین به سواحل غربی ایالات‌متحده، ۱۳برابر بیشتر از دوران پیش از کووید شده بود، در حالی که رشد قیمت در مسیر برگشت، افزایش دوبرابری داشت. به گزارش دروری، اکنون نرخ حمل ونقل در مسیر‌های اصلی نیز دچار نزول است؛ هزینه مسیر‌هایی مانند شانگهای-روتردام و شانگهای-نیویورک تا ۱۳‌درصد کاهش یافته است.

بحران در زنجیره تامین حتی پیش از کووید آغاز شده بود؛ زمانی که تنش‌های تجاری میان دولت‌های پکن و واشنگتن با ابزار‌های تعرفه‌ای و تحریم بالا گرفت. این امر سبب ایجاد نوساناتی در عرضه و تقاضا شد؛ چراکه شرکت‌های هر دو بازیگر در دو سوی جهان، پیش از اجرای تعرفه‌ها به سمت موجودی انبار‌های خود هجوم بردند تا کالا‌های خود را جابه جا کنند. این پدیده، فشار غیرمنتظره‌ای بر تجارت جهان وارد کرد و با شیوع کووید، این معادله پیچیده‌تر شد. در ابتدای ۲۰۲۰ با آغاز قرنطینه در سراسر اقتصاد‌های جهان، تقاضا برای بسیاری از کالا‌ها کاهش یافت. کشتی‌ها در بنادر لنگر انداختند، ظرفیت تولید کاهش یافت و کارگران در همه‌جا آواره شدند. اما از ابتدای تابستان ۲۰۲۰ و به لطف بسته‌های حمایتی و مالی گسترده، واردات به ایالات‌متحده افزایش یافت.

مصرف‌کنندگان در جای‌جای کره خاکی به سوی خرده فروشی‌های آنلاین روانه شدند، تولید دوباره از سر گرفته شد و در نهایت ماشین اقتصاد روشن شد. اواخر ۲۰۲۰ بود که شکاف‌های واقعی در زنجیره تامین سر باز کردند. از منظر لجستیک، راه اندازی مجدد ماشین‌های تولیدی پس از خاموش‌شدن، بسیار دشوار بود و سیستم پیچیده‌ای که مواد خام و محصولات نهایی را در سراسر جهان جابه جا می‌کرد، قدرت پیش‌بینی و دقت خود را از دست داده بود. در چنین شرایطی، کانتینر‌های حمل ونقل کمیاب شدند، نرخ حمل ونقل برای بسیاری از مسیر‌ها افزایش یافت و بنادر بین‌المللی با ازدحام مواجه شدند. اکنون در دوران پس از همه‌گیری، ظرفیت بنادر در سراسر جهان کاهش یافته است. به گزارش دروری، زمانی که شانگ‌های پس از قرنطینه‌های اخیر خود بازگشایی شد، حجم ترافیک بندر افزایش یافت؛ اما برای جبران رکود گسترده‌ای که در سطح حمل ونقل بندر صورت پذیرفته بود، کافی نبود.

بانک نامورا نیز در گزارش تحلیلی خود به این نکته اشاره کرده که کاهش نرخ حمل ونقل با افت شدید محموله‌های کانتینری مرتبط است. این بانک با استناد به داده‌های شرکت تحقیقات در زمینه حمل ونقل «دیتاماین» مستقر در میامی آمریکا گزارش کرده که محموله‌های کانتینری از آسیا به آمریکا برای همه محصولات به‌جز محصولات پلاستیکی نسبت به سپتامبر گذشته کاهش یافته است.

ماساهارو هیروکان، تحلیلگر بانک نامورا، در یادداشتی به بیان این نکته پرداخته است: «می توان چنین فرض کرد که کاهش شدید محموله‌های کانتینری تا حد زیادی منعکس کننده توقف سفارش‌ها و کاهش موجودی انبار توسط خرده فروشی‌های آمریکایی به دلیل خطر رکود اقتصادی است.» البته در ادامه می‌افزاید بانک هنوز نشانه‌های قطعی از کاهش شدید خرده‌فروشی در آمریکا به دست نیاورده است.

براساس گزارشی از «کانتینر اکسچنچ» در حوزه اروپا، روند نزولی قیمت‌ها و نرخ کانتینر نشان دهنده کاهش اعتماد مصرف‌کنندگان است. بازار اروپا خود را محصور در میان انباشت کانتینر‌های ۴۰فوتی می‌بیند و به همین سبب در این منطقه با کاهش قیمت کانتینر‌ها مواجه شده اند.

شرکت‌های لجستیک گزارش داده اند، رویه‌ای که طی دو سال گذشته در زنجیره تامین غالب بوده، معکوس شده است. در طول آن دوره، کمبود کانتینر در نتیجه تاخیر در بنادر تحت‌تاثیر قرنطینه و افزایش تقاضای دائمی گذشته بود. دنی دن‌بوئر، مدیر فروش «کانتینر سیکیوب»، در نشست دیجیتال کانتینر که اوایل ماه جاری برگزار شد، گفت، اکنون تقاضا و نرخ پیشنهادی برای کانتینر‌ها به طور همزمان کاهش یافته است. آندریا مونتی، مدیرعامل «سوگسی»، در همان کنفرانس گفت زمان بیکاری برای کانتینر‌ها نیز در حال افزایش است.

کانتینر‌ها در بسیاری از بنادر وارداتی رها شده و انباشته می‌شوند. جرج ون استرایدانک، مدیر حسابداری «کانتینر اکسچنچ»، نیز به این نکته اشاره کرد که در بسیاری مواقع فرستنده‌ها کانتینر‌ها را رها می‌کنند؛ چرا که کانتینر‌ها برای طولانی‌مدت در بنادر گیر کرده اند. به گفته سوپال‌شاه، مدیرعامل «آرکون کانتینرز»، کارخانه‌ها در چین تا اطلاع ثانوی تولید کانتینر‌ها را متوقف کرده اند. او در کنفرانس کانتینر دیجیتال چنین گفت: «شنیده ایم حداقل برای چهارماه این‌گونه خواهد بود؛ چرا اکه فضای کافی برای انبار کانتینر در چین، اروپا، هند، سنگاپور و بیشتر نقاط جهان وجود ندارد.»

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده