تاریخ: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۴۹
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۲۷۷۲۷۴

اعلام آمادگی برای راه اندازی دبیرخانه جهانی موسسات ضامن کارنه‌تیر

‌می‌متالز - دبیرکل اتحادیه بین المللی حمل ونقل جاده‌ای (ایرو) با حضور در اتاق ایران و دیدار با غلامحسین شافعی، زمینه‌های توسعه همکاری میان ایران و این نهاد بین المللی را بررسی کرد. غلامحسین شافعی در نشست با امبرتو دپرتو، دبیرکل اتحادیه بین المللی حمل ونقل جاده‌ای (ایرو)، از آمادگی اتاق ایران برای راه اندازی دبیرخانه جهانی موسسات ضامن کارنه‌تیر خبر داد.

به گزارش می‌متالز، شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این دیدار، با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران در حمل ونقل منطقه‌ای و دسترسی به آب‌های آزاد گفت: توسعه همکاری‌های تزانزیتی برای ایران، در سطح منطقه و فراتر از آن دارای اهمیت است؛ به‌ویژه که هم ریاست اتاق بازرگانی اکو و هم دبیرخانه اکو به ایران منتقل شده و از این منظر نیز در موقعیت جدید و خوبی قرار گرفته ایم. او با اعلام آمادگی کامل ایران برای بر‌گزاری اولین نشست گروه مشورتی موسسات ضامن کارنه تیر کشور‌های عضو اکو در تهران گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران آماده است با حمایت اتحادیه بین المللی حمل ونقل جاده ای، برای کشور‌های غیر‌اکو هم دبیرخانه موسسات ضامن کارنه تیر را در تهران راه اندازی کند. شافعی با یادآوری این نکته که هم در برنامه بودجه ۱۴۰۱ و هم در برنامه‌های توسعه ۵ ساله ایران به دو مساله توسعه حمل ونقل ریلی و توسعه و بهسازی ناوگان حمل ونقل کشور توجه ویژه‌ای شده بیان کرد: ایران تمایل زیادی دارد در توسعه حمل ونقل ترکیبی در آینده برنامه ریزی کند تا بتواند از کریدور‌های فعالی که ایران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند، استفاده کرده و به توسعه تجارت منطقه‌ای کمک کند.

امبرتو دپرتو، دبیرکل ایرو در این نشست همکاری‌های اتاق ایران با این اتحادیه را بی نظیر توصیف کرد و گفت: جالب است که مسوولان ایرانی حتی در ایام کرونا هم درصدد افزایش تجارت بودند؛ درحالی‌که در اکثر نقاط دنیا تجارت و رفت‌وآمد کامیون‌ها متوقف شده بود. در سال ۲۰۲۱ و اوج شیوع کرونا ایران از نظر حمل ونقل بین المللی ۶۴‌درصد و از نظر حمل ونقل داخلی ۱۰۰‌درصد رشد داشت. او با برشمردن همکاری‌های ایرو و اتاق ایران و تقدیر از نقش ایران در تقویت ترانزیت منطقه‌ای یادآوری کرد: درحالی‌که برخی با تشدید تحریم‌ها به‌دنبال محدود کردن ایران بودند، ما در ایرو تلاش کردیم ۵/ ۱۲‌میلیون یورو برای گارانتی به ایران تخصیص دهیم.

دپرتو شیوع کرونا و آغاز جنگ اوکراین را دو چالش عمده تجارت‌جهانی خواند و گفت: هر دو اتفاق، زنجیره تامین جهانی را تحت‌تاثیر قرار داد. البته در هر چالشی فرصتی هم وجود دارد، اگرچه کریدور جنوب از چین تا اروپا امتداد دارد، اما کریدور شمال به دلیل جنگ اوکراین با چالش مواجه است و کریدور میانه هم شرایط دشواری دارد. بااین حال، می‌توان گفت فرصت مغتنمی برای ایران فراهم شده تا از ظرفیت‌های استراتژیک ترانزیتی خود بهره لازم را ببرد. او با تشریح برنامه ایرو برای دیجیتالی‌کردن تمامی فرآیند‌های مربوط به کارنه‌تیر گفت: شما باید مفتخر باشید که در سال۲۰۱۵ پیشگام دیجیتال سازی کنوانسیون تیر با همکاری ترکیه بودید و در ادامه آن را به جمهموری‌آذربایجان هم تعمیم دادید.

دپرتو با اشاره به اجرای موفق اولین حمل ونقل دیجیتال ترکیبی از هند به ایران گفت: اگرچه کشور‌های اروپایی هم از دیجیتالی‌شدن حرف می‌زنند، اما شما در اینجا آن را در عمل اجرا کرده اید.

دبیرکل ایرو با اشاره به‌وجود برخی چالش‌ها در زمینه تامین سوخت گفت: در حال مذاکره با سازمان‌های مربوطه در ایران هستیم تا به رویه مشخصی درباره حجم سوختگیری کامیون‌های ترانزیتی و قیمت سوخت برسیم. دپرتو با بیان اینکه بخش بزرگی از تجارت ترکیبی ایران از طریق بندرعباس انجام می‌شود ادامه داد: ایران در زمینه صدور اسناد تیر در جایگاه اول جهان قرار دارد، اما حفظ این جایگاه نیازمند فعالیت بیشتر و افزایش همکاری گمرک است. تلاش داریم این مساله را در نشست با مقام‌های دولتی مطرح کنیم تا روند ترخیص در چارچوب اسناد تیر در بندرعباس تسهیل شود. او با قدردانی از واحد کارنه تیر اتاق ایران برای بر‌گزاری کلاس آموزشی برای عراقی‌ها گفت: امیدوارم عراق این سند را به‌زودی امضا کرده و به اتحادیه بین المللی حمل ونقل جاده‌ای متصل شود؛ چراکه سود آن برای همه کشور‌های منطقه خواهد بود.

واحد کارنه تیر بندرعباس راه اندازی می‌شود

بهنام فرامرزیان، مدیر واحد حمل‌ونقل بین المللی و کارنه‌تیر اتاق ایران، با اشاره به همکاری نزدیک این واحد با ایرو گفت: این همکاری‌ها سبب‌شده ما فعالیت‌های حمل ونقل جاده‌ای را بدون توجه به مسائل سیاسی دنبال کنیم. این موفقیت حاصل تلاش‌های اتاق بازرگانی ایران برای اجرای دستورالعمل‌های ایرو، نه‌تن‌ها در ایران بلکه در منطقه بوده است. او ادامه داد: با وجود همه مشکلات، ما مساله تسهیل عبور مرزی را با هماهنگی ایرو همواره دنبال کرده ایم. روانسازی در مرز‌ها با تاکید بر نقش موسسه ضامن اتاق ایران دنبال شده است. ما همیشه به‌دنبال یافتن راهکار‌هایی برای تسریع عبور مرزی از طریق ایرو و سازمان‌های بین المللی دیگر بوده ایم. فرامرزیان با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در بندرعباس جهت تسریع امور مربوط به کارنه‌تیر گفت: تا ماه آینده، کارنه‌تیر بندرعباس را نیز راه اندازی خواهیم کرد. او با اشاره به آموزش عراقی‌ها در تهران توسط واحد کارنه‌تیر اتاق ایران ادامه داد: ما آماده هستیم اگر لازم باشد تمام کشور‌های منطقه را از نظر اجرایی، عملیاتی و تحقیقاتی آموزش دهیم. فرامرزیان بیان کرد: در مرکز آموزش اتاق ایران با برخورداری از سه مجوز برای بر‌گزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با ایرو، در حال تدریس این دوره‌ها هستیم. یکی از بحث‌های جدی که با وزارت راه دنبال می‌کنیم آموزش رانندگان حرفه‌ای است که می‌خواهیم با همکاری ایرو بتوانیم رانندگان حرفه‌ای را با هدف رقابت‌پذیری بیشتر در منطقه آموزش دهیم.

رئیس اتاق ایران در ادامه این نشست با اشاره به تحولات جدید جهانی از جمله جنگ اوکراین و همچنین تلاش‌ها برای حضور ایران در سازمان همکاری شانگ‌های و اتحادیه اوراسیا تاکید کرد: ما به‌عنوان نماینده بخش خصوصی، به دولت برای استفاده از این موقعیت‌ها پیشنهاد‌هایی ارائه کرده ایم و از طریق دولت پیگیر هستیم تا با هدف توسعه تجارت، استفاده از زیرساخت‌های جدید در گمرک مورد‌توجه قرار گیرد. او با اشاره به موضوع سوختگیری کامیون‌های ترانزیتی گفت: در حال‌حاضر برای هر لیتر گازوئیل ۴۰‌سنت دریافت می‌شود، اما نظر بخش‌خصوصی این است که این رقم به ۲۰سنت تقلیل یابد و امیدوارم در رایزنی با مقامات دولتی موفق به عملی‌شدن این پیشنهاد شویم. دبیرکل اتحادیه بین المللی حمل ونقل جاده‌ای نیز با استقبال از این تلاش گفت: زمانی می‌شود رقابتی عمل کنید که حمل ونقل رقابتی باشد. قیمت سوخت خیلی مهم است و می‌تواند شرایط حمل ونقل را تسهیل کرده و پایین‌بودن رقم آن به‌عملکرد بهتر شرکت‌ها کمک می‌کند. در پایان این نشست دو طرف تفاهم‌نامه همکاری جهت ارتقای حمل و نقل جاده‌ای و ایجاد تسهیلات ترانزیتی بین موسسات ملی تیر منطقه اکو را امضا کردند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده