تاریخ: ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۲
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۲۷۴۸۸۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آینده نگری در گل گهر و اقداماتی برای بهبود فرآیند‌ها

‌می‌متالز - شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با نگاهی بلند مدت به سراغ برنامه‌هایی رفته است که در نهایت افزایش فروش و سهم در زنجیره ارزش فولاد را به همراه دارد. بهبود فرآیند از اقداماتی است که در اولویت این مجموعه قرار گرفته است.

به گزارش می‌متالز، بهبود فرآیند جزو اقداماتی است که مجموعه‌های صنعتی با اجرا آن به سمت افزایش بهره وری حرکت می‌کنند. این اقدام می‌تواند در تمامی بخش‌های یک بنگاه اقتصادی اجرا و نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.

در این بین شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در تلاش است تا با توسعه همه جانبه فعالیت‌های خود را در بخش معدن و صنایع معدنی به روز کند. در همین راستا بهبود فرآیند نیز در اولویت این مجموعه قرا ر گرفته است.

اما گل گهر چطور می‌تواند این موضوع را در فعالیت‌های خود محقق کند؟ بهبود فرآیند‌های اجرایی و عملیاتی در یک مجموعه بزرگ و معدنی نیازمند رصد و ارزیابی الگو‌های موفق در میان شرکت‌های بزرگ به ویژه شرکت‌های بین المللی است.

درواقع گل گهر با بررسی الگو‌های موجود در صدد است تا فرآیند‌های کسب و کاری و تولید خود را بهبود بخشیده و با استفاده از این سیستم به سراغ بهره وری بیشتر برود.

آن طورکه فعالیت‌های انجام شده نشان می‌دهد، گل گهر از سال ۱۳۹۳ به سراغ شناسایی این فرآیند‌ها رفته و مدل مرجع APQC را در دستور کار قرار داده است. اما در سال جاری برای توسعه هرچه بیشتر مدل تعالی سازمانی را در مجموعه خود پیاده سازی کرده تا براساس آن فعالیت‌های خود را ارتقا دهد.

در این بین رویکرد‌ها و نظام مدیریتی در این مجموعه براساس تعالی سازمانی مورد ارزیابی قرار گرفت که منجر به اخذ جایزه تعالی سازمانی برای این مجموعه شد.

اما نتیجه این برنامه برای گل گهر چه خواهد بود؟ مجموعه گل گهر در تلاش است با توسعه فعالیت‌های معدنی و به دنبال آن توسعه در واحد فولاد سازی علاوه بر حضور پررنگ در منطقه سیرجان، نقش خود در زنجیره ارزش فولاد را بیش از پیش کرده و در بازار داخلی و صادراتی به نوعی یکه تاز باشد. اما برای دستیابی به این هدف تنها نباید بر افزایش تولید و فروش متمرکز باشد.

موفقیت در بخش فروش نیازمند اقدامات دیگری است که در حلقه آخر به فروش می‌رسد. لازمه بهبود فرآیند بررسی و آنالیز دائمی است که در نهایت بهبود کسب و کار را به دنبال دارد.

این برنامه تنها به اقدامات مرتبط به حضور در بازار ختم نمی‌شود بلکه در بخش‌های پیش از فروش باید بهبود فرآیند محقق شود. گل گهر در این زمینه اصلاحاتی را در خطوط تولید کنسانتره خود انجام داده است که با بهبود فرآیند تولید و ارتقای کیفیت سهم خود در فروش را افزایش می‌دهد. اما بهبود فرآیند باید به صورت مستمر در این مجموعه صورت بگیرد تا پیشرفت‌های قبلی تکرار و طبق آن این فرآیند هدایت شود.

درواقع گل گهر با بهبود فرآیند، موفقیت‌های خود را در بخش‌های مختلف تکرار می‌کند. این موضوع در ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های گل گهر موثر است که در ایستگاه آخر نتیجه اصلی را می‌توان در بازار مشاهده کرد. همچنین این اقدامات باعث می‌شود گل گهر که با نماد «کگل» در بازار سرمایه فعالیت دارد، هم راستا با شرکت‌های بزرگ جهانی برای به روز رسانی خود تلاش کند.

اقدامی که می‌توان اثر آن را در دو بخش ادامه دار شدن تحریم‌ها یا لغو آن‌ها بررسی کرد.

وجود چنین دیدگاهی در گل گهر باعث می‌شود با دستیابی به نتایج مثبت در مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم ها، این شرکت با باز شدن دروازه‌های جهانی، در سطح شرکت‌های بزرگ معدنی حرفی برای گفتن داشته و وارد رقابت با آن‌ها شود.

اما در صورت ادامه دار شدن تحریم‌ها گل گهر با ارتقای فعالیت‌های خود نیاز کشور در زنجیره ارزش فولاد را تامین و سهم خود در این زنجیره را به بیش از ۳۰ درصد افزایش دهد.

نگاه بلند مدت مدیران معدنی تضمینی برای موفقیت‌های بیشتر در سال‌های پیش رو خواهد بود و گل گهر این موضوع را در راس برنامه ریزی‌های خود قرار داده است.

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده