تاریخ: ۰۱ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۲۴
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۲۷۴۹۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

ارزش بازار شرکت‌های بورسی به نصف تا یک چهارم ارزش جایگزینی رسیده است!

‌می‌متالز - محمدعلی احمدزاده اصل گفت: ارزش بازار اکثر شرکت‌های فعال در این بازار به حدی افت داشته که اگر قرار باشد شرکتی مشابه بسیاری از شرکت‌های این بازار دوباره راه‌اندازی کرد باید ۲ الی ۴ برابر ارزش بازار این شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری صورت بگیرد.

به گزارش می‌متالز، تا قبل از سقوط بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹، یکی از نکاتی که مبنای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران در خرید سهام مد نظر قرار می‌گرفت، ارزش جایگزینی شرکت‌ها بود. با وجود رشد قابل توجه املاک و تجهیزات و... در سال‌های اخیر و افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌های بورسی، بازار سرمایه مدت‌هاست به ارزش جایگزینی شرکت‌ها توجهی ندارد. موضوعی که احتمالا در صورت تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها و افزایش سرمایه از این محل، از رخوت این بازار بکاهد.

محمدعلی احمدزاده اصل مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اهتمام ایرانیان در این خصوص بیان کرد: بازار سرمایه را باید هم در مقایسه با بازار‌های موازی و هم در مقایسه با خود این بازار ارزیابی کرد. این بازار در مقایسه با بازار‌های موازی، عقب مانده است. تردیدی در ارزندگی بازار سرمایه از منظر تحلیلی وجود ندارد. ارزش بازار اکثر شرکت‌های فعال در این بازار به حدی افت داشته که اگر قرار باشد شرکتی مشابه بسیاری از شرکت‌های این بازار دوباره راه اندازی کرد باید ۲ الی ۴ برابر ارزش بازار این شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری صورت بگیرد.

وی ادامه داد: مشکل بازار سرمایه ما عدم ارزندگی نیست که اگر این طور بود، ارزش بازار شرکت‌های بورسی، نصف یا حتی یک چهارم ارزش جایگزینی این شرکت‌ها نبود! مشکل اینجاست که بازار سرمایه بازاری شفاف است و در برابر بازار‌های رقیب که اتفاقا در آن‌ها عدم شفافیت و فرار مالیاتی و پولشویی... راحت‌تر است؛ قرار دارد. ضمن اینکه بازار سرمایه، دماسنج اقتصاد کشور است و فعلا در اقتصاد ما هم رشد اقتصادی مناسبی مشاهده نمی‌شود و هم فضای مناسبی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی شفاف وجود ندارد. ارتباط ما با اقتصاد جهانی بسیار کمرنگ بوده و پیش‌بینی آینده اقتصادی کشور دشوار شده است. در چنین شرایطی طبیعی است که به جای ورود سرمایه‌ها به بازار سرمایه، شاهد فرار سرمایه‌ها باشیم!

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: ضعف در دفاع از شفافیت در بازار‌ها و همچنین عدم ثبات در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، باعث شده هر خبر اقتصادی یا سیاسی، اثر منفی بر بازار سرمایه بگذارد و این شرایط سبب اقبال غیرمنطقی بازار‌های رقیب و افزایش شکاف طبقاتی شده است. اعتماد عمومی باید به بازار سرمایه بازگردد و وقت آن رسیده که سیاست‌گذاران در تصمیم‌گیری‌ها، به بازار سرمایه نگاه خاص داشته باشند. ضمن اینکه موضوع برجام باید تعیین تکلیف شود تا در فضایی شفاف و قابل پیش‌بینی، جذابیت‌های بازار سرمایه آشکار شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده