تاریخ: ۰۴ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۷
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۲۷۵۲۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

انتظار آرامش در «کگل»

‌می‌متالز - شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر با سرمایه ۱۰میلیارد تومان در سال ۱۳۷۰ در شهرستان سیرجان به ثبت رسید و پروانه بهره‌برداری از معدن شماره‌یک به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) به آن اعطا شد. این پروانه تا سال ۱۴۰۷ تمدید شده است.

به گزارش می‌متالز، شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر در سال ۱۳۸۳ در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد و سهامداران، این شرکت را با نماد «کگل» می‌شناسند و درحال حاضر در بازار اول بورس دادوستد می‌شود. موضوع فعالیت شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر عبارت است از اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن فلزی و غیرفلزی از جمله سنگ‌آهن و تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده، کنسانتره، گندله، فولاد و انواع محصولات فولادی، خدمات مربوط به نصب و راه‌اندازی و سایر خدمات در این حوزه.

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، یکی از شرکت‌های فعال در منطقه معدنی و صنعتی گل گهر به عنوان یکی از مطرح‌ترین قطب‌های فعال معدنی و صنعتی خاورمیانه است که نقش مهمی در سیاستگذاری و مدیریت منطقه برعهده دارد. این شرکت در حال حاضر، با ظرفیت تولید بیش از ۱۵میلیون تن کنسانتره و بیش از ۱۰میلیون تن گندله بزرگ‌ترین تولیدکننده کشور است.

با اجرای پروژه‌های توسعه و بهینه سازی خطوط شرکت، در افق چشم انداز، مجموع تولیدات سالانه این شرکت به بیش ۳۰میلیون تن خواهد رسید. گل‌گهر در حال حاضر به‌تن‌هایی حدود ۴۰‌درصد از سهم صنعت سنگ‌آهن را در اختیار دارد.

طبق آخرین گزارش منتشرشده در کدال، آخرین سرمایه شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر ۲۰‌هزار میلیارد تومان است. این نماد ۲۰۰ میلیارد برگه سهم دارد.

ارزش شرکت گل‌گهر براساس قیمت سهام در بورس در حال حاضر ۱۹۴ هزار میلیارد تومان است که از این حیث در جمع پنج‌شرکت بزرگ بورسی قرار می‌گیرد.

طی آخرین صورت مالی شرکت، حاشیه سود ناخالص ۴۰‌درصد و حاشیه سود عملیاتی ۳۷‌درصد بوده است. همچنین حاشیه سود خالص ۳۶‌درصد است. در حال حاضر، سهام شناور شرکت حدود ۲۰‌درصد و ارزش آن حدود ۳۳ هزارمیلیارد تومان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با ۳۸‌درصد و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و فولادمبارکه اصفهان به‌ترتیب با ۲۲‌درصد و ۱۱‌درصد، از مهم‌ترین سهامداران «کگل» هستند.

اهمیت سنگ‌آهن

روند قیمت سنگ‌آهن به‌عنوان اولین ماده از زنجیره ارزش تولید فولاد، همواره مورد توجه فعالان بازار متنوع محصولات فولادی بوده است. در این میان، روند ۲۰ ساله نرخ سنگ‌آهن، نشانگر تلاطم عرضه و تقاضای آن در پرتو تغییرات اقتصاد جهانی است. در طول سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ میلادی، تنش‌های چین برای مدرن‌سازی اقتصاد و توسعه زیرساخت‌های آن کشور، با توجه به اهمیت و استراتژیک بودن کامودیتی فولاد، موجب شکل‌گیری تقاضای بزرگ برای محصولات فولادی شد که به دنبال آن، تقاضا برای سنگ‌آهن به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافت. این موضوع را در تغییرات قیمت سنگ‌آهن به‌خوبی می‌توان مشاهده کرد؛ به طوری که قیمت هر تن سنگ‌آهن، از ۲۹ دلار در ژانویه ۲۰۰۰ تا ۱۹۰ دلار در مارس ۲۰۰۸ رسیده است.

هم‌زمان با نمایان‌شدن نشانه‌های آغازین رکود اقتصادی در سپتامبر ۲۰۰۸، قیمت سنگ‌آهن طی سه‌ماه با کاهش ۶۴ درصدی در نوامبر ۲۰۰۸ به ۶۵ دلار رسید. با افزایش تولید فولاد توسط چین و در نتیجه، افزایش تقاضا برای سنگ‌آهن، روند صعودی مجدد سنگ‌آهن آغاز شد و قیمت آن در فوریه سال ۲۰۱۱ به ۱۸۰ دلار رسید. درنتیجه هم‌زمانی کاهش نیاز چین به فولاد و افزایش عرضه سنگ‌آهن توسط تولیدکنندگان، قیمت سنگ‌آهن در دسامبر ۲۰۱۵ به ۴۰ دلار در هر تن رسید که طی ۱۱ سال پیش از آن بی‌سابقه بوده است. با وقوع پاندمی کرونا، در بدو امر کاهش قیمت سنگ‌آهن در نتیجه رکود اقتصادی بدیهی به نظر می‌رسید؛ اما تنش‌های سیاسی بین استرالیا به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده این محصول و چین به‌عنوان بزرگ‌ترین متقاضی آن و همچنین تنش چین برای بازیابی رشد اقتصادی خود که تقاضای محصولات فولادی را به دنبال داشت، بازار سنگ‌آهن را با بالاترین قیمت تاریخی خود مواجه کرد؛ روندی که با مفهوم «قوی‌سیاه» در بازار‌ها تطابق کامل دارد. رشد شدید قیمت‌ها در چین موجب شد تا این کشور قانون بازپرداخت مالیات ارزش‌افزوده به صادرکنندگان فولاد را حذف کند و مالیات بر واردات مواد اولیه، تولید فولاد را به صفر برساند. همچین در اعلامیه‌ای جداگانه اعلام شده است که تعرفه واردات آهن‌اسفنجی، فولاد خام و فولاد بازیافتی از همین تاریخ به صفر کاهش می‌یابد. تصمیمات سیاستگذاران چینی به‌وضوح با هدف کاهش صادرات محصولات فولادی و تشویق واردات مواد اولیه تولید فولاد صورت گرفته است؛ آن هم زمانی که تولیدات فولاد خام چین در آوریل به دومین سطح تاریخی خود رشد کرد. گرچه این قوانین توانایی جلوگیری از افزایش بیش از حد قیمت‌ها را دارند و در چند وقت اخیر با توجه به رکود تورمی در اقتصاد جهانی کاهش سطح تقاضا و کاهش رشد اقتصادی چین موجب شده است در چند ماه اخیر، شاهد افت قابل‌توجه قیمت جهانی سنگ‌آهن باشیم

تولید و فروش

در سال ۱۴۰۰ میزان تولید کنسانتره شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر با کاهش یک‌درصدی از ۶/ ۱۵ میلیون تن به ۵/ ۱۵ میلیون تن رسید. میزان تولید گندله این شرکت هم بدون تغییر ۲/ ۱۲ میلیون تن بود. طی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ جمع تولید کنسانتره و گندله ۷/ ۲۷ میلیون تن بود که نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ به میزان ۸/ ۰ درصد افزایش داشت. میزان فروش گندله در سال ۱۴۰۰ با کاهش ۲۰ درصدی از ۳/ ۱۲ میلیون تن به ۸/ ۹ میلیون تن و میزان فروش کنسانتره با کاهش ۱۲ درصدی از ۱/ ۳ میلیون تن به ۷/ ۲ میلیون تن رسید و شرکت گل‌گهر در سال ۱۴۰۰ مجموعا ۶/ ۱۲ میلیون تن فروش داشت و نسبت قیمت به سود آن براساس سود چهار فصل قبل آن روی ۱۲ واحد قرار گرفت. سود خالص چهار فصل گذشته این شرکت هم به ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است که پیش‌بینی می‌شود این رقم در پایان امسال به ۱۴ هزار میلیارد تومان برسد؛ رقمی که با توجه به قیمت پایانی نسبت P/ E آینده‌نگر سهم ۱۴ واحد برآورد می‌شود. برآورد سود شرکت با دلار ۲۵ هزار تومانی، ظرفیت تولید ۵/ ۸ میلیون تن سنگ آهن و تورم ۴۲ درصدی در نظر گرفته شده است که پیش‌بینی می‌شود شرکت در سال‌جاری حدود ۴۵ تا ۵۰‌هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد و بتواند سود سال قبل خود را امسال هم تکرار کند.

مشتریان اصلی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر شامل شرکت‌های فولادمبارکه، فولاد کاوه‌جنوب، فولاد هرمزگان، فولاد خراسان، فولاد خوزستان، مجتمع جهان فولاد سیرجان و شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر است. انتظار می‌رود در سال‌جاری، سهم فروش صادراتی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند. شرکت گل‌گهر تنها در سال گذشته ۴۹ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرد که نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۵۲ درصدی داشت. این در حالی است که بهای تمام‌شده شرکت گل‌گهر نسبت به سال ۱۳۹۹، حدود ۵۶‌درصد افزایش داشت و پیش‌بینی کارشناسی فروش شرکت برای سال‌جاری حدود ۴۵ تا ۵۰‌هزار میلیارد تومان است. در این میان، موضوعی که باید در نظر گرفت، افزایش بیشتر بهای تمام‌شده نسبت به درآمد است؛ در نتیجه، تعدیل منفی در روند حاشیه سود‌ها برای سال‌جاری هم تکرار خواهد شد. «کگل» سال گذشته سود خالص ۲۰ هزار میلیارد تومانی داشت که سود خالص شرکت نسبت به سود خالص ۱۷ هزار میلیارد تومانی سال ۱۳۹۹ حدود ۴۷‌درصد رشد سود خالص نشان می‌دهد. انتظار می‌رود در سال‌جاری سود خالص شرکت نسبت به سال گذشته افت کند. در سال ۱۴۰۰ شرکت گل‌گهر توانست به ازای هرسهم خود ۲۰۸ تومان سود بسازد.

شرکت گل‌گهر در سال گذشته ۶/ ۱۲ میلیون تن فروش را ثبت کرد و انتظار می‌رود در سال‌جاری بتواند ۱۴ میلیون تن از محصولات خود را به فروش برساند. این در حالی است که در پنج‌ماه اول سال ۱۴۰۱ میزان فروش شرکت نسبت به پنج‌ماه سال ۱۴۰۰ افت ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد. باید توجه کرد که در سال‌جاری سهم فروش صادراتی شرکت نسبت به سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته و با توجه به چشم‌انداز فروش ۱۴ میلیون تن محصول در سال‌جاری، این شرکت تا مردادماه سال‌جاری توانسته است ۳۰‌درصد از میزان کارشناسی سال‌جاری را محقق کند. این در حالی است که ۸۸‌درصد از ارزش فروش ۱۴ هزار میلیارد تومانی شرکت مربوط به فروش داخلی و ۱۲‌درصد آن مربوط به فروش صادراتی است که نشان می‌دهد، شرکت نسبت به نرمال سال گذشته در صادرات سهم فروش بالاتری را ثبت کرده است. برآورد ترکیب فروش داخلی و صادراتی هم نسبت ترکیب فروش سال‌جاری در نظر گرفته شده است. میزان تولید گندله در سال ۱۴۰۱ که حدود ۸۳‌درصد از ارزش تولید و فروش شرکت را دارد، ۵/ ۸ میلیون تن در نظر گرفته شده است، به‌طوری که شرکت می‌تواند ۳۶ هزار میلیارد تومان گندله داخلی و صادراتی را در سال‌جاری به فروش برساند.

نرخ دلار و قیمت جهانی بر سود‌سازی شرکت تاثیر زیادی دارد. با توجه به وجود شرایط رکودی در بازار کامودیتی انتظار تعدیل در حاشیه سود‌های شرکت نسبت به سال‌های اخیر وجود دارد.

نرخ فروش

نرخ محصولات شرکت گل‌کهر متناسب با نرخ شمش «فخوز» محاسبه شده، به‌طوری که برای گندله داخلی ۲۹ درصد و برای کنسانتره داخلی ۲۱ درصد شمش «فخوز» در نظر گرفته شده است. لازم به یادآوری است که نرخ شمش «فخوز» ۹۰ درصد شمش بیلت CIS است. میانگین نرخ فروش محصولات شرکت در پنج‌ماه سال‌جاری ۱۳۶ دلار به‌ازای هر تن بوده و نرخ دلاری گندله برای ادامه سال ۱۵۰ تا ۱۶۰ برآورد شده است. میانگین نرخ فروش محصولات هم نسبت به پنج‌ماه مشابه سال گذشته رشد ۱۴‌درصدی داشته است و انتظار می‌رود در ادامه سال‌جاری با توجه به افت شدید قیمت‌های جهانی در چند ماه اخیر و بهبود نسبی شرایط در ۶ ماه آتی، میانگین نرخ فروش محصولات تا حدودی شرایط بهتری را نسبت به چند ماه اخیرا تجربه کند؛ بنابراین با توجه با کاهش رشد اقتصادی چین و شرایط رکودی در این کشور، به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده در جهان و کاهش تقاضا نمی‌توانیم انتظار رشد زیادی داشته باشیم.

مواد مصرفی

مواد اولیه شرکت صنعتی و معدنی گل گهر شامل سنگ آهن مگنتیت‌خام است که شرکت در سال مالی ۱۴۰۱ بابت مواد اولیه خود بیش از ۳۰‌هزار میلیارد تومان هزینه خواهد کرد.

بهای تمام‌شده

مواد مصرفی و سربار تولید، با توجه به نسبت حاشیه سود ناخالص و همین‌طور میانگین هزینه‌های بهای تمام‌شده سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است. برخی اقلام مانند درآمد‌های سرمایه‌گذاری عملیاتی و غیر‌عملیاتی و اقلامی که نسبت به پیش‌بینی، درصد پوشش مناسبی نداشته‌اند، به دلیل نبود اطلاعات شفاف، با توجه به تنزیل جریانات نقدی سرمایه‌گذاری‌های شرکت که در صورت فعالیت شرکت توسط مدیران شرکت اعلام شده، محاسبه و در نظر گرفته شده‌اند. در نهایت با توجه به وضعیت تولید و فروش محصولات و همچنین بودجه احتمالی شرکت در سال ۱۴۰۱ و به شرط عدم‌تغییر اساسی در تحقق سایر درآمد‌ها و هزینه‌های عملیاتی و غیر‌عملیاتی، حدود ۷۰‌درصد بهای تمام‌شده تولید شرکت متعلق به مواد مستقیم است و مابقی در سربار گنجانده شده است. دستمزد مستقیم به صورت جداگانه گزارش نشده و تمام آن در سربار تولید محاسبه شده است.

سود‌سازی

بر مبنای مفروضات و تولید و فروش شرکت، سود و زیان کارشناسی‌شده ۱۴۰۱ با احتساب افزایش سرمایه ۶۰ تا ۷۰ تومان خواهد بود. P/ E فوروارد «کگل» نیز با احتساب توزیع ۷۰‌درصد سود هر سهم، حدود ۱۴ است. P/ E تاریخی سهم «کگل» در حدود ۸ تا ۱۰ واحد قرار دارد که این موضوع نشان می‌دهد سهم بالاتری از میانگین تاریخی نسبت قیمت به سود خود در حال معامله است. با توجه به مفروضات و تحلیل ارائه‌شده از سوی شرکت برای سال‌جاری انتظار نمی‌رود که این شرکت با توجه به شرایط اقتصاد جهانی و فضای رکودی بازار سرمایه جهش سود‌آوری زیادی داشته باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده