تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۲۷۴۹۳۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تاثیر کمبود برق بر عرضه آلومینیوم چین

‌می‌متالز - اندکی پس از سیاست سخت‌گیرانه سهمیه‌بندی برق در استان سیچوان، ینان، یکی دیگر از قطب‌های تولید آلومینیوم نیز اخیرا از کمبود انرژی برق‌آبی رنج می‌برد که همین موضوع نگرانی‌هایی را در مورد روند عرضه در این استان ایجاد کرده است.

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه «SMM»، آخرین نظرسنجی این موسسه نشان می‌دهد که اکثر واحد‌های ذوب آلومینیوم در استان یون‌نان در حال حاضر به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهند، اما نگرانی آن‌ها در مورد منبع تامین انرژی در آینده است. اخیرا بسیاری از واحد‌های ذوب آلومینیوم در استان یون‌نان، اقدامات لازم برای کاهش مصرف انرژی برق را انجام دادند تا بتوانند آمادگی لازم هنگام سهمیه‌بندی و قطعی برق را داشته باشند. فعالیت واحد‌های ذوب آلومینیوم در استان یون‌نان به عنوان یک استان بزرگ تولیدکننده آلومینیوم که به شدت به انرژی برق‌آبی متکی است، تاثیر قابل توجهی بر کل صنعت آلومینیوم خواهد داشت.

تاثیر کمبود برق بر عرضه آلومینیوم چین

توزیع ظرفیت آلومینیوم در استان یون‌نان

در راستای اتخاذ سیاست‌های مطلوب متعدد از جانب دولت چین و اقداماتی جهت کاهش گاز کربن دی‌اکسید، حجم عظیمی از ظرفیت تولید آلومینیوم در سال‌های اخیر به استان یون‌نان منتقل شد. در سال ۲۰۲۱، استان یون‌نان طبق الزام کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین «NDRC» در اطلاعیه خود در مورد تعرفه‌های برق رده یک در صنعت آلومینیوم، سیاست تعرفه ترجیحی انرژی برق که پیش‌تر وعده اجرای آن برای صنعت آلومینیوم داده شده بود را لغو کرد. با این وجود، حرکت جهت کاهش انتشارات کربن دی‌اکسید و در راستای رسیدن به اهداف کربن صفر، استان یون‌نان واحد‌های ذوب را از مناطق دیگر چین جذب کرد و آن‌ها را تشویق به انتقال ظرفیت آلومینیوم به استان یون‌نان به دلیل فراوانی انرژی برق‌آبی پاک و ارزان‌تر خود کرد.

طبق آخرین آمار دریافتی از موسسه «SMM»، ظرفیت تولید واحد‌های ذوب آلومینیوم احداث شده در استان یون‌نان در حال حاضر تقریبا پنج میلیون و ۶۳۰ هزار تن است که ۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است و ۱۲.۷ درصد از کل ظرفیت واحد‌های ذوب تولید آلومینیوم احداث شده چین را تشکیل می‌دهد. تا پایان ماه آگوست، ظرفیت بهره‌برداری آلومینیوم در استان یون‌نان به پنج میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید که ۹۴.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. از آنجایی که واحد‌های ذوب بیشتری، مانند شرکت «Weiqiao Group»، ظرفیت خود را به استان یون‌نان منتقل خواهند کرد، به نظر می‌رسد ظرفیت تولید واحد‌های ذوب آلومینیوم در این استان در آینده از ۹ میلیون تن فراتر رود و رتبه اول تولید آلومینیوم در چین را از آن خود کند.

تاثیر کمبود برق بر عرضه آلومینیوم چین

بر اساس داده‌های دریافتی از اداره انرژی استان یون‌نان، با بهره‌برداری از ۱۲ نیروگاه بزرگ برق‌آبی مانند نیروگاه‌های «Wudongde»، «Baihetan»، «Xiluodu»، «Nuozhadu»، «Huangdeng»، «Guanyinyan» و «Ludila»، ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق‌آبی احداث شده استان یون‌نان از ۳۴.۹۹ میلیون کیلووات به ۷۸.۲ میلیون کیلووات افزایش یافته است که از این لحاظ استان یون‌نان را به دومین استان چین با بیشترین ظرفیت تولید انرژی برق‌آبی تبدیل می‌کند. هفت نیروگاه از ۱۰ نیروگاه برق‌آبی برتر چین در استان یون‌نان قرار دارد. به علاوه این استان دارای سه نیروگاه برق‌آبی ۱۰ میلیون کیلوواتی و ۱۴ نیروگاه یک میلیون کیلوواتی است. ظرفیت نیروگاه‌های تولید برق احداث شده استان یون‌نان به ۱۰۰ میلیون کیلووات افزایش یافته است که با در نظر گرفتن ظرفیت تولید انرژی پاک این استان با میزان ۹۰ درصد، حدود ۶۰ درصد بالاتر از میانگین چین قرار می‌گیرد. از ماه ژانویه تا ماه جولای، ظرفیت تولید برق صنعتی استان یون‌نان بالاتر از میزان تعیین شده بود و به ۲۱۳.۱۱ میلیارد کیلووات ساعت رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶.۱ درصد افزایش داشت. به طور ویژه، تولید برق از نیروگاه برق‌آبی این استان به ۱۷۱.۰۳ میلیارد کیلووات ساعت رسید که ۲۶.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین، تولید برق از نیروگاه‌های حرارتی این استان نیز با ۱۷.۱ درصد کاهش به ۲۵.۴۷ میلیارد کیلووات ساعت رسید. به علاوه تولید برق از انرژی‌های پاک ۸۸.۱ درصد بود که ۴.۲ واحد درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

بر اساس بازخورد‌های دریافتی واحد‌های ذوب آلومینیوم در استان یون‌نان، عرضه انرژی برق در این استان از ماه ژانویه تا آگوست در حالت عادی قرار داشت و عرضه انرژی برق در نیروگاه‌های برق‌آبی نیز در نیمه اول سال جاری زیاد بود. این بازخورد‌ها واحد‌های ذوب آلومینیوم محلی را تشویق کرد تا تولید خود را از سر بگیرند و یا ظرفیت جدید خود را با سرعت بیشتری به مرحله بهره‌برداری برسانند. در همین راستا، ظرفیت تولید بهره‌برداری آلومینیوم در این استان به طور مداوم در حال افزایش است که این موضوع فشار بر جانب عرضه واحد‌های ذوب آلومینیوم را تشدید می‌کند.

با این وجود، شرکت‌های توزیع انرژی برق‌آبی محلی اعلام کردند که تقریبا نیمی از نیروگاه‌های اصلی این استان در ماه آگوست از ناکافی بودن ذخایر آب خود گزارش دادند و بیان کردند که ذخیره آب مخازن اصلی در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است که این امر می‌تواند منبع تامین تولید انرژی برق استان یون‌نان را در زمستان امسال و بهار سال آینده تهدید کند. بر اساس تراز آب و میزان بارندگی فعلی، بازار به طور فزاینده‌ای نگران فعالیت واحد‌های ذوب آلومینیوم در استان یون‌نان است. این واحد‌های ذوب ممکن است در صورت ادامه این روند و کاهش بارش‌ها در معرض سهمیه‌بندی برق و کاهش میزان تولید قرار گیرند.

بر اساس برآورد‌های اولیه موسسه «SMM»، ظرفیت تولید واحد‌های آلومینیوم احداث شده چین در پایان ماه آگوست در مجموع به ۴۴.۴۷ میلیون تن رسید. این در حالی است که ظرفیت بهره‌برداری به مقدار ۸۰۰ هزار تن از ۴۰.۶ میلیون تن در پایان ماه جولای کاهش یافت. اگر ۲۰ تا ۳۰ درصد از ظرفیت آلومینیوم در استان یون‌نان به دلیل سهمیه‌بندی برق کاهش یابد، ظرفیت بهره‌برداری چین ممکن است به زیر ۴۰ میلیون تن کاهش یابد که در نتیجه آن فشار برای عرضه آلومینیوم در چین به طور قابل توجهی در سال ۲۰۲۲ کاهش خواهد یافت. بلاتلکیفی در مورد تامین انرژی برق در آینده بر انتقال ظرفیت آلومینیوم از مناطق دیگر به استان یون‌نان تاثیر خواهد داشت و در همین راستا موسسه «SMM» بهره‌برداری واحد‌های ذوب محلی را همچنان مورد بررسی قرار خواهد داد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده