تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۵
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۲۷۶۹۰۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر کارگاه ریخته‌گری ریاحی هشدار داد:

زنگ خطر کاهش مواد اولیه در صنعت آلومینیوم

‌می‌متالز - مدیر کارگاه ریخته‌گری ریاحی گفت: کمبود نقدینگی و افزایش هزینه‌های تولید سبب شده است بسیاری از کارگاه‌های تولیدی نتواند مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند و ناچار به تعدیل نیرو و تعطیلی موقت شده‌اند.

به گزارش می‌متالز، تورج ریاحی بیان کرد: این کارگاه محصولات خود را بر اساس نیاز مشتری و نوع سفارش آن‌ها تولید می‌کند، اما عمده محصول تولیدی مجموعه، شمش آلومینیومی است که ما با استفاده از ضایعات آلومینیوم تولید می‌کنیم. هرچند که در چند ماه گذشته به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و ناتوانی مجموعه در تامین ضایعات، ناچار به تعطیلی موقت واحد تولیدی خود شده‌ایم و امیدوار هستیم در ماه‌های آینده با ثبات در شرایط بازار، دوباره فعالیت خود را آغاز کنیم.

وی افزایش قیمت مواد اولیه، کاهش قیمت محصولات تولیدی و نبود سرمایه در گردش کافی برای بقا در بازار را از جمله عوامل تاثیرگذار در تعطیلی کارگاه ریخته‌گری ریاحی مطرح کرد و گفت: مواد اولیه مورد نیاز در گذشته با قیمت مناسب در داخل کشور و یا از طریق واردات از کردستان عراق به دست تولیدکنندگان می‌رسید، اما با افزایش تحریم‌ها، وضع تعرفه‌های سنگین وارداتی از سوی دولت، کاهش ارزش پول ملی، نوسان نرخ دلار، یکه‌تازی تولیدکنندگان ترکیه‌ای در بازار‌های منطقه‌ای و خرید ضایعات آلومینیومی بازار عراق توسط این کشور با قیمتی بسیار کمتر از قیمت تمام شده برای خریداران داخلی، تولیدکنندگان ایرانی را با بحران تامین مواد اولیه مواجه کرد؛ به نحوی که بسیاری از شرکت‌ها توان رقابت در بازار را از دست دادند و مجبور به تعطیلی واحد‌های تولیدی خود شدند.

مدیر کارگاه ریخته‌گری ریاحی عنوان کرد: متاسفانه مجموعه ما نیز به سرنوشتی مشابه بسیاری از کارگاه‌های ریخته‌گری دچار شد؛ چراکه همزمان با افزایش یک باره قیمت ماده اولیه، ناچار شدیم ضایعات آلومینیومی را با قیمتی بیشتر از حد معمول تامین کنیم، اما قیمت محصولات نهایی افزایش چندانی نداشت و ما برای ادامه فعالیت مجموعه و تامین نقدینگی مورد نیاز برای تهیه ماده اولیه، ناگزیر محصولات شرکت را با قیمت پایین‌تر از قیمت ضایعات مصرف شده به فروش رساندیم، اما در ادامه توان تامین ماده اولیه را پیدا نکردیم و مجبور به تعطیلی موقت واحد تولیدی خود شدیم.

کمبود نقدینگی، مشکل اصلی تولید کنندگان است

ریاحی عدم کنترل بازار توسط دولت را از علل اصلی تعطیلی و یا کاهش تولید بسیاری از واحد‌های تولیدی دانست و در این خصوص به خبرنگار «فلزات آنلاین» گفت: ناتوانی دولت در کنترل قیمت‌ها و همچنین نوسانات نرخ ارز، سبب شد بعضی از شرکت‌ها که از نقدینگی کافی برای تامین مواد اولیه برخوردار بودند، با خرید ضایعات موجود در سطح بازار و دپوی آن‌ها در انبار‌های خود، باعث کمبود شمش و ضایعات موجود در بازار شوند و قیمت آن را بیش از پیش افزایش دهند و عملا بازار را به زیر سلطه خود در آوردند. در مقابل شرکت‌های کوچک که نقدینگی کافی در اختیار نداشتند و از توان رقابت با این شرکت‌های بزرگ برخوردار نبودند، ناچار به تعطیلی و یا کاهش ظرفیت و تعدیل نیرو شدند.

وی اضافه کرد: دولت حمایت چندانی از بخش خصوصی به ویژه واحد‌های کوچک تولیدی ندارد و اگر این واحد‌ها به مشکلی برخورد کنند، تسهیلاتی از جانب دولت دریافت نمی‌کنند؛ چراکه تسهیلات دولت تنها برای طرح‌های توسعه و خرید ماشین‌آلات و ورود تکنولوژی جدید است؛ در حالی که عمده مشکل تولیدکنندگان، کمبود نقدینگی است که باعث می‌شود ناگزیر محصولات تولیدی خود را حتی با ضرر به فروش برسانند. هرچند دیده شده است که دولت در مواردی استثنائاتی قائل شده و از بعضی از شرکت‌های خاص حمایت می‌کند و بدون هیچ طرح توسعه و یا خرید دستگاه و تجهیزاتی، تسهیلاتی را در اختیار این شرکت‌ها قرار داده است تا مشکلات خود را رفع کنند.

مدیر کارگاه ریخته‌گری ریاحی همچنین شرایط سخت دریافت تسهیلات را نیز در عدم دریافت آن از سوی تولیدکنندگان بی‌تاثیر ندانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر شرایط سخت تامین وثیقه، سود دریافتی این تسهیلات بسیار زیاد است و تولیدکنندگانی که حتی در خرید مواد اولیه نیز ناتوان هستند، توانایی پرداخت سود ۱۸ درصدی و یا بیشتر از آن را ندارند و این مساله نه تنها کمکی به تولیدکنندگان نمی‌کند بلکه باری بر دوش آن‌ها خواهد گذاشت.

عدم سود آوری شرکت‌ها، مانعی بر سر راه واردات تکنولوژی

ریاحی در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی، اظهار داشت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی مانند گاز و برق، تاثیر چندانی در افزایش هزینه‌های تولید ندارد؛ چراکه با افزایش قیمت برق و گاز، قیمت محصولات تولیدی نیز افزایش پیدا می‌کند و شرکت‌ها چالش جدی در این زمینه ندارند.

وی همچنین با اشاره به افزایش دستمزد نیروی انسانی در سال ۱۴۰۱ به خبرنگار «فلزات آنلاین» گفت: نیروی انسانی داخلی، جزو ارزان‌ترین نیرو‌های کار در سطح جهان است و میزان حقوق دریافتی آن‌ها تناسبی با میزان تورم و افزایش هزینه‌های معیشتی ندارد، اما این مساله کارفرمایان را هم در تنگنای اقتصادی قرار داده و بر میزان تولید شرکت‌ها تاثیر‌گذار بوده است؛ چراکه همزمان با افزایش قیمت، تقاضا برای خرید محصول کاهش پیدا می‌کند و شرایط را بیش از پیش برای کارفرمایان دشوار می‌سازد.

مدیر کارگاه ریخته‌گری ریاحی در ارتباط با تکنولوژی تولید در این واحد، تصریح کرد: با توجه به کاهش تقاضا و عدم سودآوری شرکت و همچنین هزینه بالای واردات تکنولوژی، کارگاه ما امکان استفاده از تکنولوژی جدید را ندارد و این واحد تولیدی همچنان با دستگاه‌های سنتی مشغول به تولید است. ما از کوره‌های بوته‌ای در کارگاه استفاده می‌کنیم که استفاده از آن‌ها، مزایا و معایبی هم دارد. این کوره‌ها، مناسب تولید محصولات آلومینیومی هستند. مزایای استفاده از این کوره‌ها در هدر رفت پایین مواد اولیه، انعطاف‌پذیری آلیاژ و همچنین هزینه کم نگهداری آن‌ها است که می‌تواند مانع از افزایش هزینه‌های شرکت باشد. همچنین راندمان پایین کوره‌های بوته‌ای، میزان ذوب پایین و همچنین آلایندگی بالا، از معایب این کوره‌ها است که باعث ایجاد مشکلاتی مخصوصا در زمینه زیست‌محیطی می‌شوند.

ریاحی در پایان یادآور شد: امیدوار هستیم با ثبات قیمت‌ها در بازار، افزایش تقاضا و کاهش قیمت مواد اولیه، به زودی فعالیت مجدد خود را آغاز و زمینه اشتغال تعدادی از نیرو‌های جوان را فراهم کنیم.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده