تاریخ: ۰۶ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۴۷
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۷۵۳۳۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

ذوب آهن زغال سنگی می‌شود؟ / آیا دولت با درخواست ذوب آهن موافقت می‌کند؟

‌می‌متالز - واردات زغال سنگ از سوی ذوب آهن بار‌ها از طرف فعالان این حوزه معدنی مورد انتقاد قرار گرفته است و گا‌ها توانسته هزینه‌های تولید این مجموعه را افزایش دهد، اما مساله آن است که امروز میزان تولید زغالسنگ در کشور از نظر کمی و کیفی پاسخگوی نیاز این واحد صنعتی که لقب مادر صنعت فولاد ایران را به دنبال می‌کشد، نبوده و همین امر باعث شده تا ذوب آهن اصفهان برای ورود به اکتشافات در حوزه زغال سنگ و بهره برداری از این ذخایر اعلام آمادگی کند. این مجموعه آماده است تا با تجهیز کردن معادن زغال سنگ نیاز خود را تامین کند. اما ذوب آهن در این مسیر با چه مواردی رو به رو خواهد بود؟

به گزارش می‌متالز، تامین مواد اولیه اصلی‌ترین دغدغه حلقه میانی زنجیره ارزش فولاد، یعنی واحد‌های تولیدکننده فولاد است. دغدغه‌ای که با نزدیک شدن به افق ۱۴۰۴ و اجرای طرح‌های توسعه رو به افزایش است.

این نگرانی توانست موضوع واردات مواد اولیه را جدی‌تر از گذشته کند، اما در حالی این استراتژی مطرح می‌شود که همچنان ذخایر بسیاری از بخش معدن مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

درواقع ضعف در اکتشاف باعث شده تا نگرانی‌ها در حوزه تامین مواد اولیه شدت یافته و میزان رقابت پذیری در سال‌های آینده را تحت تاثیر قرار دهد.

این در حالی است که ذوب آهن اصفهان برای جبران این کمبود بخشی از نیاز خود به زغال سنگ را از طریق واردات تامین می‌کند که این موضوع توانست قیمت تمام شده را افزایش دهد.

ایرج رخصتی مدیرعامل این شرکت معتقد است اگر دولت معدنی را به این شرکت واگذار کند، ذوب آهن می‌تواند با تجهیز کردن معادن از ذخایر زغال سنگ بهره برداری کرده و حجم واردات خود را کاهش دهد. البته فعالان حوزه زغال سنگ نیز معتقدند بدلیل بالا بودن هزینه‌های بهره برداری، تمایل برای سرمایه گذاری در معادن این حوزه کاهش یافته در حالی که میزان ذخایر قطعی کشور یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن است. البته فراموش نکنیم نحوه قیمت گذاری در سال‌های گذشته و عدم پرداخت به موقع مطالبات زغالی‌ها که در سال‌های گذشته حتی ذوب آهن هم درگیر آن بود، علتی است تا میزان ورود نقدینگی در این حوزه را کاهش دهد.

حالا ذوب آهن اصفهان خود آستین بالا زده و برای ورود به بخش معدن و بهره برداری از ذخایر زغال سنگ اعلام آمادگی کرده است.

البته این نگاه باید نگاهی بلند مدت باشد و ذوب آهن اصفهان با استراتژی دقیقی در این زمینه گام بردارد. به عنوان مثال تامین ماشین آلات معدنی با وجود محدودیت‌های ابلاغ شده از سوی وزارت صمت، گامی است در کاهش سهم صادراتی ایران در بازار‌های جهانی، درواقع اگر نقشه راه درستی تدوین نشده باشد و ذوب آهن برنامه‌ای برای تجهیز معدن نداشته باشد، عملا با شعار‌های غیر واقعی مواجه است.

فراموش نکنیم به گفته بسیاری از فعالان حوزه زغال سنگ، امروز عدم ورود نقدینگی جدید به این حوزه باعث شده تا بهره وری در معادن زغال سنگ افزایشی نداشته و هزینه تولید نیز بالا رود. در نتیجه ذوب آهن اگر به دنبال ورود به این حوزه است باید تمام توان خود برای افزایش بهره وری را به کار گیرد. البته نکته مهم آن است که ذوب آهن اصفهان همچنان به بخشی از واردات برای دستیابی به زغال سنگ با کیفیت نیاز دارد، اما حجم این واردات بی تردید کمتر از گذشته خواهد شد.

در این بین تصمیم دولت نیز برای ورود ذوب آهن به معدن داری است که مشخص می‌کند این اتفاق شدنی است یا خیر.

بدون شک ورود ذوب آهن به معادن می‌تواند بر میزان سوددهی این مجموعه و شرایط سهامدارای آن هم اثر گذار باشد. در ماه‌های ابتدایی سال بود که ذوب آهن مجبور به توضیح درباره افزایش هزینه‌های خود به سهامداران شد که به دلیل واردات زغال سنگ صورت گرفته بود. درنتیجه ورود به این بخش به مذاق سهامداران هم خوش می‌آید.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده