به گزارش میمتالز، شرکت فولاد مبارکه در راستای پیروی از منویات مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۱، برای نخستین بار در کشور، موفق به طراحی، ساخت و بهرهبرداری از ماشین شارژ وایر مربوط به LF ۳ گردید، موفقیتی که تاکنون با این سطح از قابلیتها در کشور به دست نیامده بود.
مسیب فتاحالمنان، مدیر عملیات ثانویه شرکت فولاد مبارکه، با اشاره به این موفقیت اظهار کرد: در ماشین تزریق وایر، وایرهای آلومینیوم، گرافیت و کافی وایر با سرعت بیشتر از ۲۰۰ متر بر ثانیه به داخل مذاب تزریق میشود.
وی افزود: علت این امر آن است که موادی که قرار است به مذاب اضافه شوند، اکسیداسیون بسیار قوی دارند و در دمای بیش از هزار تا هزار و ۵۵۰ درجه، هرقدر بتوانیم آنها را با سرعت بیشتری به درون مذاب تزریق کنیم، از تماس مواد با هوا بیشتر جلوگیری میشود و راندمان بهتری را در جذب مواد داخل مذاب به دست میآوریم؛ بنابراین میزان اتلاف مواد و هزینه تولید هم کاهش پیدا میکند.
مدیر عملیات ثانویه شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: این ماشین تزریق که از ابتدای کار از طریق شرکتهای مطرح آلمانی تأمین میشده، باید آمادهبهکاری بالایی داشته باشد و سرعت آن با دقت بسیار زیاد تنظیم شود. این تجهیز حساسیت ویژهای دارد و طی سالها ما به شرکتهای خارجی وابسته بودیم که آن را تهیه و تجهیز و مکانیسم آن را نصب و راهاندازی کنیم. این کار هزینه ارزی زیادی برای شرکت داشت و با توجه به تحریمهای بهوجودآمده، محدودیتها و سختی واردات هم به آن اضافه شد.
وی اذعان داشت: با توجه به افزایش تعداد مواد موردنیاز، به ماشین چهارخطه نیاز بود و ازآنجاکه تأمین آن دشوار بود، با شرکتهای توانمند در این حوزه مذاکره شد. چندین شرکت اعلام آمادگی کردند و نهایتا شرکت آتیهفولاد معدن پارسیان بهعنوان یکی از شرکتهای زیرمجموعه فولاد مبارکه، توانست ماشین جدید ۴ خط وایر را بهنحوی بسازد که با تغییرات و اصلاحات صورتگرفته، شرایط آمادهبهکاری تجهیز بهتر و بیشتر از مکانیسمهای مشابه خارجی باشد.
فتاحالمنان گفت: این مکانیسم در کمترین زمان ممکن طی شد و تست سرد و تست گرم نیز انجام گرفت و در حال حاضر این تجهیز با راندمان مناسب و آمادهبهکاری بالا در حال کار است. شکی نیست که باید تعامل چندجانبهای بین واحدهای داخلی فولاد و شرکتهای توانمند بیرونی وجود داشته باشد تا با همافزایی، همدلی و همراهی یکدیگر، این نتایج که منجر به شکست تحریمها و افزایش قدرت و توانمندی نیروها و شرکتهای داخلی میشود، محقق گردد.
وی بیان کرد: این امر در نهایت به نفع فولاد مبارکه است؛ چراکه هزینه کمتر و در دسترس بودن تأمینکننده مزایای زیادی برای فولاد به شمار میآید.
فتاحالمنان با بیان اینکه در فرایند فولادسازی، بسته به نوع گرید تولیدی، مواد و افزودنیهای فراوان در مرحله ذوب و پالایش استفاده میشود گفت: یکی از روشهای تزریق این افزودنیها، استفاده از دستگاه شارژ وایر است و یکی از مهمترین موادی که در تمامی ذوبهای ورقهای تولیدی فولاد مبارکه استفاده میشود، آلومینیوم است که نقش بسزایی در کاهش اکسیژن موجود در ذوب، تنظیم آنالیز شیمیایی و در نتیجه بهبود کیفی فولاد تولیدی دارد. بدین منظور از دستگاه شارژ وایر در پاتیلهای ذوب LF استفاده میشود.
مدیر عملیات ثانویه شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: دستگاههای موجود در ناحیه فولادسازی فولاد مبارکه که با طراحی و تکنولوژی بسیار قدیمی مشغول به کار بودند، از دو شرکت خارجی تأمین میشدند و مورد استفاده قرار میگرفتند، اما با گذشت زمان مستهلک شده و با توجه به قدیمی بودن تکنولوژی، بهرهبردار را با مشکلات عدیدهای مواجه میساختند.
وی اذعان داشت: برای هریک از کورههای عملیات ثانویه LF در فولاد مبارکه، یک دستگاه شارژ وایر در نظر گرفته شده است؛ طراحی، ساخت و بهرهبرداری از ماشین شارژ وایر LF ۳، برای نخستین بار به همت متخصصان فولاد مبارکه، کشور را از واردات این دستگاه بینیاز کرد و در این زمینه خودکفایی صورت گرفت.
محمدمهدی بانک، رئیس واحد بومیسازی خطوط و فرایندهای تولید شرکت فولاد مبارکه و مسوول این پروژه گفت: پس از برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان ناحیه فولادسازی و تهیه گزارشهای مربوطه برای بررسی امکان طراحی، مهندسی و ساخت این تجهیز در داخل کشور، با مساعدت مدیریت واحدهای فولادسازی و مهندسی کارخانه، تصمیم بر اجرای پروژه بهصورت کاملا بومی و در داخل کشور گرفته شد. نهایتا این پروژه در فهرست پروژههای اولویتدار فولاد مبارکه قرار گرفت.
وی افزود: در همین راستا تیمی متشکل از کارشناسان بهرهبرداری، تعمیرات و دفتر فنی عملیات ثانویه، بومیسازی خطوط تولید و فرایند و مهندسی کارخانه شکل گرفت تا تمامی مشخصات و موارد حائز اهمیت در ماشین شارژ وایر را مورد توجه قرار دهند و ضمن طراحی این دستگاه با تکنولوژی روز دنیا، تمامی مشکلات موجود را نیز رفع کنند.
رئیس واحد بومیسازی خطوط و فرایندهای تولید شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: در حال حاضر فرایند شارژ کورههای پاتیلی شماره ۱ و ۳، هرکدام با استفاده از یک دستگاه دوخطه مستهلک و قدیمی صورت میگیرد و این در حالی است که به علت خرابیهای متعدد، فرایند شارژ بدون دستگاه رزرو انجام میگیرد و به دلیل استهلاک فراوان، پاسخگوی افزایش تولید در ناحیه فولادسازی نیست.
وی با بیان اینکه سرعت دستگاه قبلی به علت دوخطه بودن حداکثر ۳۰۰ متر بر دقیقه بود، تصریح کرد: استفاده از وایر با جنس و قطرهای متنوع با توجه به قدیمی بودن سیستم این ماشین امکانپذیر نیست و برای وایر با قطر ۱۴ میلیمتر و وایرهای توپر مثل AL و استحکام بالا، اپراتور مربوطه مجبور به تنظیم دستی وایر به صورت غیراستاندارد است؛ همچنین بهوسیله دستگاههای دوخطه موجود، امکان تولید ذوب با گریدهای گروههای خودرویی و لوازم خانگی، به دلیل حساس بودن ذوب و زمانبر بودن تولید، با محدودیت مواجه است.
بانک عنوان داشت: بنابراین تصمیم بر آن شد که این ماشین بهصورت چهارخطه با قابلیت کار دو خط همزمان و مشخصاتی همچون افزایش سرعت شارژ تا ۳۶۰ متر بر دقیقه، امکان شارژ وایرهایی با جنسهای متنوع، توانایی استفاده از وایر از قطر ۷ تا ۱۶ میلیمتر و رفع مشکلات ایمنی طراحی شود. با انجام این کار، عملا قابلیت تکرارپذیری طرح بومیسازیشده در سطح گروه فولاد مبارکه، صرفهجویی اقتصادی و زمانی قابل توجه نسبت به نمونه خارجی مشابه ایجاد شد.
مهدی شفائی سرپرست تعمیرات عملیات ثانویه شرکت فولاد مبارکه در این خصوص گفت: عملیات ثانویه بهعنوان یکی از بخشهای فولادسازی در آلیاژسازی و تصفیه فولاد نقشی مهم دارد و این واحد که مشتمل بر کارگاههای مختلفی از کورههای پاتیلی و گاززدایی است، مجموعهای از تجهیزات را بهمنظور تحقق این مهم در واحدهای خود داراست که یکی از این دستگاهها، «دستگاه تزریق مفتول» است.
وی افزود: تاکنون این دستگاه از شرکتهای آلمانی، فرانسوی و هندی خریداری و مورد استفاده قرار میگرفت که با توجه به محدودیتهای ناشی از تحریم و عدم تأمین و پشتیبانی بعدی توسط سازندگان، این دستگاه در سال «تولید؛ دانشبنیان، اشتغالآفرین» با مجموعهای از تجهیزات برقی، مکانیکی، ابزار دقیق و اتوماسیون و در نظر گرفتن ظرافتهای خاص در طراحی و ساخت، بومیسازی و ساخته شد.
سرپرست تعمیرات عملیات ثانویه شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: علیرغم تلاشهایی که تا پیش از ساخت این دستگاه انجام شده بود، تاکنون تجربه موفقی با این میزان قابلیت در شرکت فولاد مبارکه و حتی در کل کشور به دست نیامده بود؛ در حالی که طی یک فرایند مشخص (بیش از یک سال)، با تعامل کارشناسان توانمند شاغل و بازنشسته تعمیرات عملیات ثانویه، نمونهای از این دستگاه با مشارکت متخصصان شرکت آتیهفولاد نقش جهان ساخته و نصب شد و با موفقیت به بهرهبرداری رسید.
وی ابراز داشت: در این راستا با در نظر گرفتن تجربیات کار با دستگاههای مشابه خارجی و نقاط ضعف و قوت آنها، دستگاهی با قابلیت تزریق ۴ مفتول در پاتیل مذاب و کنترل سرعت مستقل برای دو خط و استفاده از تجهیزات بهروز الکتریکی و مکانیکی طراحی گردید و با هزینهای کمتر از تجهیزات خارجی، ساخته شد و مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
سرپرست تعمیرات عملیات ثانویه شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد: این موفقیت بهعنوان نخستین گام در بومیسازی این تجهیز، تجربه گرانبهایی است که در نمونههای بعدی ارتقا مییابد. بدیهی است که شکلگیری همدلی و همافزایی میان واحد بومیسازی فرایندهای امور مهندسی، امور قراردادها، واحد عملیات ثانویه و شرکت آتیهفولاد نقش جهان، مهمترین عامل موفقیت در اجرای این طرح بود و از تمامی تلاشگران و صنعتگران این واحدها قدردانی میکنم.
علی فتاحالجنان تکنسین واحد بومیسازی مواد، قطعات و تجهیزات شرکت فولاد مبارکه نیز در این خصوص گفت: عملیات طراحی و ساخت دستگاه شارژ وایر LF ۳ با همکاری شرکت آتیهفولاد معدن پارسیان (زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه) و با تلاش و پشتکار کارشناسان و متخصصان تعمیرات و بهرهبرداری ناحیه فولادسازی، مهندسی کارخانه و بومیسازی خطوط تولید و فرایند انجام گرفت و دستگاه در ۵ تیرماه ۱۴۰۱ با موفقیت راهاندازی شد.
وی در پایان اضافه کرد: اجرای این پروژه، نمونهای عملی و منطبق با شعار «تولید؛ دانشبنیان، اشتغالآفرین» بوده و امید است این تلاش ادامه پیدا کند. لازم است از تمامی همکاران مشارکتکننده در انجام این پروژه، بهویژه همکاران مجموعه مدیریت عملیات ثانویه و دفتر فنی ۰۷، قراردادهای توسعه، مهندسی کارخانه و بومیسازی خطوط تولید و فرایند قدردانی کنم.