تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۱
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۲۷۵۶۶۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

«فجهان»؛ سهمی در حال توسعه

‌می‌متالز - شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان، فعالیت خود را در زمینه تولید انواع محصولات فولادی از جمله آهن اسفنجی با ظرفیت سالانه یک‌میلیون تن آغاز کرد. با توجه به موقعیت مکانی و نزدیکی به متجمع سنگ‌آهن گل‌گهر و همچنین نزدیکی به آب‌های آزاد خلیج‌فارس، این مکان، یکی از مناطق توجیه‌پذیر کشور برای سرمایه‌گذاری و احداث کارخانه فولاد‌سازی است.

به گزارش می‌متالز، سهامداران عمده شرکت «فجهان» شامل «کگل» با ۸/ ۴۱درصد، صندوق بازنشستگی «فملی» با ۸/ ۲۸‌درصد و صندوق سرمایه‌گذاری امید ایرانیان با ۱/ ۵‌درصد هستند. با بررسی‌های انجام‌شده روی این سهم، رشد سودآوری خوبی برای آن پیش‌بینی شده است که باعث می‌شود نسبت قیمت به سود آینده «فجهان» نسبت به تاریخچه P/ E شرکت، در محدود خوبی قرار داشته باشد. شرکت فولاد سیرجان دارای دوفاز طرح توسعه است که با اتمام آن‌ها شاهد افزایش رشد تولیدات شرکت و افزایش راندمان خطوط تولید آن خواهد بود.

محصولات شرکت

موضوع فعالیت شرکت «فجهان» تولید آهن اسفنجی، شمش فولادی، انواع میلگرد و گاز‌های صنعتی است. در میان محصولات این شرکت، شمش و میلگرد هریک به ترتیب ۶۸ و ۳۰‌درصد از درآمد شرکت را تشکیل می‌دهند. قیمت پایه شمش فولاد خوزستان ۹۵‌درصد فوب بندرعباس و نرخ فروش میلگرد ۱۱۰‌درصد قیمت فروش شمش فولاد خوزستان است. شرکت در بازار آزاد، فروشی ندارد و میلگردی که در بورس‌کالا عرضه شده است، براساس عرضه و تقاضای بازار تعیین قیمت می‌شود. فروش صادراتی شرکت به صورت مزایده است و برای تعیین کف قیمت از نرخ‌های متال‌بولتن استفاده می‌شود. عمده‌فروش شرکت «فجهان» نقدی است و فروش‌های اعتباری با ضمانت بانکی انجام می‌شود که طی ۹۰ روز، باید تسویه شوند.

با بررسی تولیدات شرکت فولاد سیرجان در چهار سال اخیر متوجه رشد مقداری آن در سال ۱۴۰۰ می‌شویم که ناشی از طرح‌های توسعه شرکت بوده است. فروش «فجهان» دارای روند باثباتی بوده و به دلیل افزایش نرخ در هر سال، مبلغ فروش یا درآمد شرکت رو به رشد است. اما با وجود اینکه تولید سال ۱۴۰۰ رشد خوبی را تجربه کرده، میزان فروش شرکت رشد قابل‌توجهی نداشته است که باعث می‌شود موجودی انبار شرکت در سال ۱۴۰۰ رشد خوبی داشته باشد و خالص ورودی به انبار شرکت حدود ۵/ ۲برابر سال گذشته است. با توجه به سیاست هر شرکت، نگهداری محصول در انبار می‌تواند توجیهات خاص خود را داشته باشد و اگر شرکت در سال آینده یا سال‌های آینده اقدام به فروش محصولات خود کند، به دلیل افزایش نرخ می‌تواند سود خوبی کسب کند.

طرح‌های توسعه شرکت

در شرکت «فجهان» دو فاز طرح توسعه وجود دارد که فاز اول شامل پروژه‌های در حال بهره‌برداری و فاز دوم شامل پروژه‌های در دست احداث است. پروژه‌های در حال بهره‌برداری شامل مواردی مانند احیای مستقیم شماره‌یک به ظرفیت تولید سالانه ۹۰۰‌هزار تن؛ تولید آهن اسفنجی، ذوب و ریخته‌گری شماره‌یک به ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون تن؛ تولید شمش و نورد میلگرد بردسیر به ظرفیت تولید سالانه ۳۳۰هزارتن و تولید میلگرد و کارخانه اکسیژن به ظرفیت اسمی تولید ۲۵ هزارتن در سال هستند.

طرح‌های در دست احداث نیز شامل احداث واحد احیای مگامدول به ظرفیت اسمی تولید یک‌میلیون و ۷۶۰‌هزار تن آهن اسفنجی در سال، احداث واحد احیای شماره۲ به ظرفیت اسمی یک‌میلیون تن آهن اسفنجی در سال، احداث ذوب و ریخته‌گری شماره‌۲ به ظرفیت اسمی تولید ۵/ ۱میلیون تن تولید بلوم و بیلت در سال، احداث فولاد آلیاژی فاز‌های یک و ۲ به ظرفیت اسمی تولید ۵۰۰‌هزار تن در سال و احداث کارخانه اکسیژن شماره۲ به‌منظور افزایش ظرفیت تولید گاز‌های صنعتی هستند.

تحلیل سود سال آینده شرکت

در تحلیل سود هر شرکت ابتدا متغیر‌های مختلف پیش‌روی آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در «فجهان» به دلیل اینکه میلگرد و شمش دو محصول اصلی شرکت هستند، تخمین نرخ آن‌ها برای سال ۱۴۰۱ در برآورد درآمد شرکت نقش اثر‌گذاری دارد. نرخ میلگرد برای سال آینده ۱۶میلیون تومان به‌ازای هر تن و نرخ شمش حدود ۱۴میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان به‌ازای هر تن در نظر گرفته شده است. از دیگر نرخ‌های اثرگذار، نرخ ماده مصرفی اصلی است که در «فجهان» این ماده، گندله است که نرخ آن حدود ۴میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان برای هر تن تخمین زده شده است. از دیگر متغیر‌ها عواملی هستند که بر ریسک‌های سیستماتیک اثرگذارند؛ مانند نرخ افزایش حقوق، نرخ تورم و نرخ رشد حمل‌ونقل که به ترتیب ۴۰درصد، ۳۰‌درصد و ۳۵‌درصد در نظر گرفته شده‌اند. آخرین نرخ مورد بررسی، میانگین قیمت دلار در سال است که ۲۷‌هزار تومان پیش‌بینی شده است.

براساس این متغیر‌ها و تخمین‌ها، شرکت فولاد سیرجان در سال ۱۴۰۱ درآمدی بالغ بر ۱۲‌هزار و ۹۴۷میلیارد تومان کسب می‌کند که از این میزان فروش، حدود ۳‌هزار میلیارد تومان سود به دست می‌آید؛ بنابراین رشد سود ناخالص شرکت نسبت به سال گذشته ۶۱‌درصد است. شرکت «فجهان» توانایی تولید سود خالص ۲‌هزار و ۳۸۲میلیارد تومان را دارد که اگر سرمایه آن ثابت و برابر با ۶۵میلیون سهم باقی بماند، شرکت می‌تواند به‌ازای هر سهم، ۳۶۷ریال سود ایجاد کند.

حال که سود تحلیلی را در دست داریم، با استفاده از آخرین قیمت سهم که ۲۵۳۳ریال است، نسبت قیمت به سود را محسابه می‌کنیم. میزان نسبت P/ E تحلیلی برای «فجهان» در سال ۱۴۰۱ عدد ۹/ ۶ است که اگر این نسبت با میانه تاریخی مقایسه شود، می‌توانیم نسبت به آن نظری ارائه دهیم. میزان میانه تاریخی این نسبت برای سهم «فجهان» عدد ۹/ ۱۱ است که در حدود ۷۲‌درصد بیشتر از میزان تحلیلی آن است.

به‌منظور اینکه در آینده با تغییر نرخ‌های اثر‌گذار بر شرکت نیازی به پیش‌بینی سود مجدد نداشته باشیم، با دو متغیر نرخ میلگرد و نرخ دلار، اقدام به ترسیم جدول تحلیل حساسیتی برای این سهم می‌کنیم. حداقل سود برآوردشده هنگامی به وقوع می‌پیوندد که نرخ دلار ۲۶‌هزار تومان و نرخ میلگرد ۱۳میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان باشد و باعث ایجاد سود ۳۲۴ریال می‌شود. اگر نرخ دلار به ۳۰‌هزار تومان افزایش پیدا کند و نرخ میلگرد نیز ۱۷میلیون تومان شود، سود شرکت حداکثر و برابر با ۴۴۴ریال به‌ازای هر سهم می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده