تاریخ: ۰۸ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۲
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۷۵۵۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر گمرک خسروی:

صادرات در مرز رسمی خسروی امسال ۴۱ درصد رشد ارزی داشته است

‌می‌متالز - مدیر گمرک خسروی گفت: در نیمه نخست امسال از این گذرگاه رسمی ۴۱۰ میلیون و ۸۰۸ هزار و ۴۳۰ دلار کالا به عراق صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزی ۴۱ درصد رشد داشته است.

به گزارش می‌متالز، «مهدی عباسیان» روز جمعه افزود: ارزش وزنی کالا‌های صادر شده در ۶ ماه اول امسال ۹۹۱ هزار و ۳۶۲تن بوده که از نظر وزنی نسبت به ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ به میزان ۵۲ درصد رشد داشته است.

وی اظهار داشت: عمده کالا‌های صادر شده در این مدت شامل میوه و تره بار، محصولات لبنی، مصالح ساختمانی، کاشی، کیک و بیسکویت بوده است.

مدیر گمرک خسروی گفت: همچنین ترانزیت مقصد در ۶ ماه اول امسال از این گذرگاه رسمی در مجموع ۳۸ هزار و ۷۲۵ تن کالا به ارزش ۴۵میلیون و ۸۱۰ هزار و ۴۰۱ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۷۸۴ درصد از نظر وزنی و از نظر دلاری ۵۷۲ درصد افزایش داشته است.

عباسیان ادامه داد: حدود ۴۵ هزار کامیون در ۶ ماهه نخست امسال در مرز رسمی خسروی تردد داشته اند.

وی گفت: ساعات خروج کالا‌های صادراتی از مرز خسروی روزانه از ساعت ۸ صبح تا ۸ غروب است و همچنین طرف عراقی روزانه ظرفیت پذیرش ۴۰۰ کامیون کالا را با توجه به محدودیت ناوگان حمل و نقل داخلی خود دارد.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرز‌ها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز خسروی دارای بزرگترین پایانه زمینی بین بین المللی خاورمیانه است

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرز‌های کشورمان با شهر‌های زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می‌گرفت.

خسروی یکی از مرز‌های مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند پس از عبور از شهر‌های دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می‌رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین (ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می‌کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده