تاریخ: ۰۵ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۰۳
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۲۸۰۰۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

یک میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار کالا از گمرکات کرمانشاه صادر شد

‌می‌متالز - ناظر گمرکات و مدیرکل گمرک استان کرمانشاه از صادرات یک میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار کالا از گمرکات استان در نیمه اول امسال خبر داد و گفت: در این مدت رشد هفت درصدی صادرات استان را شاهد بودیم.

به گزارش می‌متالز، «بختیار رحمانی‌پور» روز پنجشنبه با اشاره به روند افزایشی صادرات استان در نیمه اول امسال، افزود: در این مدت صادرات استان نسبت به ۶ ماهه سال گذشته از نظر ارزشی هفت درصد و از نظر وزن ۲ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه بیشترین صادرات صورت گرفته در این مدت از طریق گمرک خسروی بوده است، ادامه داد: در نیمه اول امسال بیش از ۴۱۰ میلیون دلار کالا با وزن نزدیک به یک میلیون تن از گمرک خسروی صادر شده است.

مدیرکل گمرک کرمانشاه اضافه کرد: بعد از خسروی، به ترتیب گمرکات پرویزخان و سومار بیشترین میزان صادرات را داشتند.

ناظر گمرکات استان کرمانشاه، عمده کالا‌های صادراتی در این مدت را شامل میلگرد، آهن آلات، کاشی و سرامیک، میوه و تره‌بار، سنگ‌های ساختمانی، لبنیات، محصولات پلاستیکی، ظروف یکبار مصرف اعلام کرد.

رحمانی‌پور اشاره‌ای هم به واردات کالا از گمرکات استان در نیمه اول امسال داشت و با بیان اینکه در این مدت ۳۳ میلیون و ۸۵۸ هزار دلار کالا با وزرن بیش از پنج هزار تن از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است، افزود: میزان واردات از نظر ارزشی ۲ درصد و از نظر وزنی ۵۷ درصد کمتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: عمده کالا‌های وارداتی در این مدت شامل آلیاژ آلومینیوم و تجهیزات خط تولید بوده است.

ناظر گمرکات استان کرمانشاه درباره وضعیت صادرات سال گذشته کرمانشاه نیز، از رشد ۱۵ درصدی صادرات کالا از گمرکات استان در سال گذشته خبر داد.

رحمانی‌پور گفت: سال گذشته ۲ میلیارد و ۷۲۳ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۴۷۹ دلار کالا به وزن ۶ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۳۰۵ تن از گمرکات استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شد.

وی ادامه داد: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن سه درصد و از لحاظ ارزش ۱۵ درصد افزایش داشته است.

ناظر گمرکات استان کرمانشاه پس از مزایای صادراتی کرمانشاه هم یاد کرد و ادامه داد: کرمانشاه با داشتن پنج مرز رسمی با هر دو بخش اقلیم و عربی عراق هم مرز است و این امر یک ظرفیت خوب برای استان به شمار می‌رود.

رحمانی پور با اشاره به تلاش برای بهره مندی هرچه بیشتر از ظرفیت مرز‌های استان، تاکید کرد: یکی از مهمترین اقداماتی که در دستور کار داریم مستقل شدن گمرک سومار در آینده است.

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرزها، ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی فعال دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده