تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۲۷۵۶۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پاسخ به گزارش روزنامه کار و کارگر با عنوان «عضویت در شانگهای ایران را به بارانداز واردات تبدیل می‌کند»

‌می‌متالز - مرکز ارتباطات وزارت صمت پیرو خبر منتشرشده در روزنامه کار و کارگر با عنوان «عضویت در شانگهای ایران را به بارانداز واردات تبدیل می‌کند»، جوابیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش می‌متالز، متن جوابیه به این شرح است:

در خصوص تبادلات ارزی بین ایران و کشور‌های منطقه سازکار‌های جدید برای انتقال ارز صادراتی پیش بینی شده است، از عضویت در شانگهای هیجان زده هستیم، اما این یک اتفاق عجیب و خارق‌العاده نیست چراکه همزمان تیم ما در مسکو با ۵ کشور عضو اوراسیا در حال مذاکره بوده و دور پنجم آن در حال برگزاری است. این را باید توجه کنیم که این ۵ دور مذاکره، در یک سال دولت سیزدهم انجام شده، ولی طی ۴ سال گذشته تنها ۳ دور مذاکره انجام شده بود.

همچنین یک هیات ایرانی به کشور اندونزی اعزام شده است که این هیات متشکل از مقامات و کارشناسان وزارت‌های جهادکشاورزی، امور خارجه، صمت و معاونت حقوقی ریاست جمهوری بوده که در اندونزی در حال مذاکره برای تعرفه ترجیحی هستند.

حضور هیات‌ها و برقراری دیپلماسی اقتصادی با کشور‌ها از وظایف روزمره و ذاتی دولت‌ها بوده است. ما باید از فرصت‌های بکر و دیپلماسی‌های فعالی که هیچ ارتباطی به تحریم‌ها نداشته، استفاده می‌کردیم که پیش از این اقدام خاصی نشده بود.

متاسفانه مسوولان دولت قبلی ۸ سال کشور را معطل یک‌سری توافقات با دو کشور خاص کرده بودند و هم اکنون با عضویت در یک سازمان بین‌المللی، کار بزرگی صورت گرفته که اتفاقی هیجان زده محسوب شود.

پیش از این فرآیند‌های انتقال ارز توسط کانال‌های مالی غرب محدود به سوئیفت بود که اجرای آن هم امکان‌پذیر نبود، هم اکنون در فرآیند‌های ارزی این اقدامات را مانند مذاکرات و برنامه‌ها کنار گذاشته‌ایم و مقابل ظرفیت‌های متعدد و مختلفی که ارتباطی به تحریم ندارد را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

تهاتر یکی از روش‌های جایگزین کانال‌های مالی غرب برای تجارت است که هم‌اکنون ۳۰ درصد تجارت جهانی در قالب تهاتر انجام می‌شود و کشور‌هایی مانند ترکیه، چین و پاکستان و سایر کشور‌های دنیا براساس تهاتر عمل می‌کنند؛ این درحالی‌است که این کشور‌ها تحریم نیستند. تهاتر نه تنها زمینه‌ساز کم کردن هزینه‌های نقل و انتقال مالی است بلکه صادر کننده خود بازاریاب کالا‌های ما در بازار‌های دنیا می‌شود.

امروز استفاده از سیستم‌های رمز ارز، بلاک چین، بیمه‌های صادراتی و کانال‌های مالی که با کشور‌های مختلف بین بانک‌های محلی ایجاد و ظرفیت‌های مختلف و متعدد سیستم صرافی را با هزینه‌های بسیار پایین فراهم کرده، را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

تجار در گذشته با هزینه‌های بسیار سنگین در کشور‌های اطراف منابع ارزی را جابه جا می‌کردند، اما هم اکنون براساس سیستم‌های روز و حرفه‌ای تجارت جهانی می‌توانیم تمام ابعاد زنجیره تجارت اعم از لجستیک، گمرکی و مسائل حمل ونقل ارز و بیمه‌ای را مدیریت کنیم.

سال گذشته ۱۰۳ میلیارد دلار تنها تجارت غیر نفتی بوده که این میزان رشد در دوران تحریم بوده و در چندماه نخست امسال نیز میزان تجارت با رشد ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته روبرو بوده است.

در حوزه اوراسیا به جز بحث تعرفه ترجیحی، دنبال تجارت آزاد هستیم، در صورت اجرای تعرفه آزاد با کشور‌های اوراسیا ۹۰ درصد کل کد‌های تعرفه‌ای صفر و یک بازار آزاد ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد دلاری ایجاد خواهد شد. بحث شانگهای و کشور‌های آفریقایی هم دراین حوزه مطرح شده که خود می‌تواند بسیار مهم و با اهمیت باشد.

در طول سالیان گذشته کدامیک از روسای جمهور با ۱۰ رهبر کشور‌های مختلف دیدار داشته که از طریق آن دیپلماسی اقتصادی را فعال و بعد از آن ۸۰ درصد از مذاکرات اقتصادی را بلافاصله پایش کند؟

هم اکنون شاهد رشد در حوزه صادرات و همچنین تجارت در موضوعات صنعتی و دانش بنیان هستیم، در سال گذشته شاهد رشد ۴۵ درصدی حجم صادرات به روسیه بودیم و امسال هم نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است.

پیش از این ایران همواره یک کشور کشاورزی با صادرات محصولاتی از جمله گوجه و کیوی بود، اما در دولت سیزدهم، رشد ۷۰ درصدی محصولات صنعتی را شاهد بوده‌ایم؛ به‌طور‌ی‌که هم‌اکنون صادرات محصولاتی از جمله کاتالیست، دارو‌های ضد سرطان، توربین و قطعات خودرو را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

خوشبختانه در راستای سیاست کلان اقتصادی و تا ۲ ماه آینده، خط تولید لوازم خانگی به‌صورت مشترک و با سرمایه‌گذاری و تامین مالی یک میلیارد دلاری را با کشور روسیه آغاز خواهیم کرد.

آن‌هایی که پیش از این به رئیس جمهور اتهام می‌زدنند که ایران را مانند کشور کره‌شمالی منزوی خواهند کرد، امروز ببینند که دولت در فضای بین‌المللی چه اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده به‌طوری‌که دیپلماسی اقتصادی را فعال و اشتراکات گسترده‌ای را در این بخش انجام داده است.

در حوزه آفریقا شاهد رشد ۱۰۰ درصدی صادرات هستیم و در یک‌ماه آینده حجم صادرات با این کشور‌ها از یک میلیارد دلار می‌گذرد. در حوزه اروپا هم قرارداد‌های بیمه‌ای مختلفی را منعقد کرده‌ایم.

درسال‌های گذشته، ایران کشوری صادراتی نبوده و مازاد مصرف خود را صادر می‌کرد، اما هم اکنون کل زنجیره را صادراتی کرده‌ایم و زمانی که تولید مشترک باشد، باید تمامی استاندارد‌های طرف مقابل را اعمال کنیم. به‌طور مثال در حوزه لبنیات امروز سخت گیرانه‌ترین استاندارد‌ها را در حوزه اورسیا و اروپا اعملا کرده‌ایم.

در یکی دو ماه ابتدای دولت سیزدهم ۴۰ تا ۵۰ بار آلارم در حوزه بسته‌بندی داده شده بود، طی ۱۰ تا ۱۱ ماه گذشته هیچ کالایی برگشت و یا ریجکت نشده و در حوزه صادرات به حل مشکل به صورت ریشه‌ای پرداخت شده است.

در حوزه کریدور‌های شمالی و جنوبی و همچنین اتفاق‌های اخیر، همانگونه که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور اعلام کرده‌اند، هیچ یک از تغییرات ژئوپلتیکی را بر نمی‌تابیم.

پیش از این سیستم دولت اگر تکنوکراتی بوده، اما امروز هماهنگی‌ها و پیگیری‌ها به‌صورت کامل و لحظه‌ای انجام می‌شود چرا که اگر امروز از این فرصت استفاده نشود، تمامی فرصت‌های اقتصادی را از دست خواهیم داد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده