تاریخ: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۰۰
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۲۷۵۷۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ماندگاری ۹۰ درصدی اشتغال در بخش خدمات/ ثبت بیشترین جابه‌جایی شغلی از صنعت به خدمات در بهار

‌می‌متالز - مطابق آمار‌ها بیشترین جابه‌جایی شغلی در بهار امسال از گروه صنعت به خدمات بوده است. همچنین آمار‌ها حکایت از این دارد که ماندگاری اشتغال در بخش خدمات با میزان ۹۰.۵ درصد دارای بالاترین مقدار است.

به گزارش می‌متالز، یکی از مسائلی که معمولاً‌ در بازار کار کمتربه آن توجه می‌شود، بحث جابه جایی بازار کار است که حکایت از پویایی بازار کار دارد. به همین دلیل ابزار‌ها و آگاهی از تغییرات نیروی کار در سطح فردی نیز مهم است. زمانی که راهبرد اشتغال‌زایی اجرایی می‌شود، بررسی عملکرد آن ضروری بوده و آگاهی از پویایی بازار کار در این زمینه نیز به کار می‌آید. به همین دلیل است که در یک بازه زمانی در نظر گرفته شده، اندازه و ویژگی‌های جمعیتی افرادی که اشتغال خود را از دست داده‌اند، اندازه و ویژگی جمعیتی افرادی که کار پیدا کرده‌اند و اندازه و جمعیت افرادی که وضعیت کار آن‌ها طی زمان در نظر گرفته شده، تغییر کرده است، بسیار مهم و قابل بررسی است.

ایمان محمودی کوهستانی، کارشناس آمار‌های نیروی انسانی دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران درباره جابه جایی بازار کار طی یادداشتی گفت:

در بهار ۱۴۰۰ از جمعیت در سن کار مشترک در فصل بهار ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۳۸.۳ درصد شاغل و ۳.۴ درصد بیکار و ۵۸.۳ درصد غیرفعال بوده اند که وضع فعالیت این افراد در بهار ۱۴۰۱ به ترتیب ۳۷.۸ و ۳.۵ و ۵۸.۶ درصد شاغل و بیکار و غیر فعال بوده است؛ بنابراین بیشترین کاهش در جمعیت شاغل و بیشترین افزایش در جمعیت غیرفعال مشاهده می‌شود. همچنین جمعیت بیکار در بهار ۱۴۰۱ به میزان ۰.۱ درصد افزایش یافته است.

مقادیر حاکی از این است که وضع فعالیت غیرفعال مرد و زن با مقدار ۹۱.۰ درصد از بهار ۱۴۰۰ به بهار ۱۴۰۱ دارای بیشترین میزان پایداری در وضعیت فعالیت است. ولی برای مردان وضع فعالیت شاغل با میزان ۸۹.۰ و برای زنان وضع فعالیت غیرفعال با میزان ۹۴.۶ درصد دارای بیشترین ماندگاری در وضعیت فعالیت می‌باشد.

کمترین ثبات در وضع فعالیت نیز مربوط به بیکاران با مقدار ۳۴.۱ درصد می‌باشد. این میزان برای مردان ۳۱.۱ درصدو برای زنان ۴۰.۲ درصد اس. البته لازم به ذکر است برای مردان ۴۹.۵ درصد از بیکاران بهار ۱۴۰۰ در بهار ۱۴۰۱ تبدیل وضع فعالیت به شاغل داشته اند و ۱۹.۴ درصد به غیر فعال تبدیل وضع فعالیت داده اند. اما برای زنان ۱۶.۰ درصد جمعیت بیکار به شاغل و ۴۳.۱ درصد به غیر فعال تبدیل وضع فعالیت داشته اند.

بیشترین درصد تغییرات انتقال در وضع فعالیت با میزان ۳۹.۵ درصد مربوط به وضع فعالیت بیکار به شاغل از بهار ۱۴۰۰ به بهار ۱۴۰۱ می‌باشد. در مردان تغییر وضع فعالیت از بیکار به شاغل با مقدار ۴۹.۵ درصد و در زنان تغییر وضع فعالیت از بیکار به غیر فعال با مقدار ۴۳.۱ بیشترین درصد تغییرات در وضع فعالیت می‌باشد؛ بنابراین همانطور که انتظار می‌رود بیشترین تغییرات در وضع فعالیت مربوط به بیکاران می‌باشد و بیکاری بی ثبات‌ترین وضع فعالیت است.

کمترین میزان انتقال در وضع فعالیت مربوط به انتقال از وضع فعالیت غیرفعال به بیکار با میزان ۱.۸ درصد است.. زنان نیز کمترین مقدار تغییر در وضع فعالیت مربوط به تغییر از وضع فعالیت غیر فعال به بیکار با میزان ۱.۱ درصد است. ولی در مردان کمترین میزان تغییر در وضع فعالیت مربوط به انتقال از وضع فعالیت شاغل به بیکار با میزاان ۳.۵ درصد است. برای جمعیت ۱۴ ساله در بهار ۱۴۰۰ که در بهار ۱۴۰۱ به جمعیت در سن کار اضافه شده اند سطری جداگانه در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه اکثر جمعیت در این سن را دانش آموزان تشکیل می‌دهند همانطور که انتظار می‌رود ۹۶.۶ درصد از این جمعیت به جمعیت غیر فعال ۳.۳ درصد به جمعیت شاغل و کمتر از ۰.۰۵ درصد به جمعیت بیکار اضافه شده اند. این و مقادیردر مردان ۹۵.۳ و ۴.۷ و ۰.۱ درصد در زنان ۹۸.۴ و ۱.۶ و ۰.۰ درصد می‌باشد.

در بهار ۱۴۰۰ و برای جمیت نقاط شهری در سن کار مشترک در فصل بهار ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و ۳۷.۰ درصد شاغل و ۳.۷ درصد بیکار و ۵۹.۳ درصد غیرفعال بوده اند؛ که وضع فعالیت این افراد در بهار ۱۴۰۱ به ترتیب برابر ۳۶.۶ و ۳.۸ و ۵۹.۵ درصد شاغل و بیکار و غیر فعال بوده اند. این مقادیر برای نقاط روستایی در بهار ۱۴۰۰ به ترتیب برابر ۴۲.۴ و ۲.۶ و ۵۵.۰ درصد و در بهار ۱۴۰۱ برابر ۱۴۰۱ برابر ۴۱.۸ و ۲.۶ و ۵۵.۶ درصد بوده است.

با توجه به مقادیرمختلف جمعیت غیرفعال نقاط شهری و روستایی به ترتیب با مقادیر ۹۱.۶ و ۸۸.۸ درصد از بهار ۱۴۰۰ به بهار ۱۴۰۱ دارای بیشترین میزان پایداری در وضع فعالیت است. همچنین برای وضع فعالیت بیکار در نقاط شهری و روستایی به ترتیب با مقادیر ۳۴.۸ درصد و ۳۰.۵ درصد ناپایدارترین وضع فعالیت بوده است.

بیشترین تغییر وضعیت در نقاط شهری و روستایی مربوط به انتقال وضعیت از بیکار به شاغل به ترتیب با مقادیر ۳۷.۹ و ۴۶.۸ درصد بوده است. همچنین کمترین میزان تغییر وضع فعالیت در نقاط شهری و روستایی مربوط به تغییر وضعیت از غیر فعال به بیکار به ترتیب برابر با مقادیر ۱.۹ و ۱ و ۳ درصد بوده است.

در راستای آمار‌ها ماندگاری اشتغال در بخش خدمات با میزان ۹۰.۵ درصد دارای بالاترین مقدار است. اشتغال در بخش‌های کشاورزی و صنعت نیز به ترتیب با مقادیر ۸۵.۷ و ۸۲.۸ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارد. بیشترین درصد انتقال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی مربوط به تغییر اشتغال در بخش صنعت به خدمات از بهار ۱۴۰۰ به بهار ۱۴۰۱ با میزان ۱۳.۱ درصد می‌باشد. همچنین کمترین میزان انتقال مربوط به انتقال از بخش خدمات به کشاورزی با میزان ۱.۹ درصد بوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده