تاریخ: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۰۵
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۷۵۷۴۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
۴ مزیت ارتباط با بازار جهانی در گفتگو با رییس انجمن صنفی تایر

محدودیت‌ها برای صادرات تایر برداشته شد

‌می‌متالز - پس از پایان ممنوعیت حدودا ۴ساله صادرات تایر (سال ۹۷ تا ۱۴۰۰) آن‌هم به صورت محدود، حالا نوبت به لغو تمام محدودیت‌های اعلام‌شده برای صادرات این کالا رسیده است و از این پس تولیدکنندگان داخلی تایر به شرط عدم تداخل در تامین نیاز داخل می‌توانند با حجم دلخواه خود اقدام به صادرات کنند.

به گزارش می‌متالز، پس از پایان ممنوعیت حدودا ۴ساله صادرات تایر (سال ۹۷ تا ۱۴۰۰) آن‌هم به صورت محدود، حالا نوبت به لغو تمام محدودیت‌های اعلام‌شده برای صادرات این کالا رسیده است و از این پس تولیدکنندگان داخلی تایر به شرط عدم تداخل در تامین نیاز داخل می‌توانند با حجم دلخواه خود اقدام به صادرات کنند. پیش از این یعنی «از زمان آزادسازی واردات در سال ۱۴۰۰» براساس قانون تولیدکنندگان صرفا امکان خارج کردن ۱۰درصد از ظرفیت کلی تایر سواری و ۳۰ درصد از تایر‌های کشاورزی را داشتند. طی گفت‌گوی با عبدالمالکی، ریاست انجمن صنفی تایر مشخص شد این محدودیت نیز برداشته شده و تایرسازان با درنظر گرفتن پیش‌شرط تامین بازار داخلی می‌توانند به حجم دلخواه اقدام به ارسال محصولاتشان به خارج از مرز‌ها کنند. البته به‌گفته عبدالمالکی نباید انتظار داشت حجم صادرات در شرایط فعلی بیش‌از ۱۰درصد تیراژ تایر‌های سواری و ۳۰درصد تایر‌های کشاورزی باشد، اما در صورت اجرایی شدن برنامه‌های توسعه بازار‌های صادراتی این درصد‌ها تغییر خواهند کرد. محدودیت ۱۰درصدی باعث شده بود تولیدکننده برای مشخص شدن رعایت این بند هر سه‌ماه یک‌بار تا ۴۵ روز درگیر مراحل اداری باشد. دلیل عدم تغییر درصد‌ها در شرایط فعلی نیز استفاده از سرریز بازار داخلی با هدف صادراتی است. به‌عنوان‌مثال در سایز ۱۹۵/R۱۴ که مشتری داخلی اقبال ویژه‌ای به آن ندارد، تولیدکننده می‌تواند اقدام به صادرات این محصول به مناطق علاقه‌مند و موردنیاز کند. عبدالمالکی همچنین به بازار‌های صادراتی اشاره کرد و گفت در شرایط کنونی به کشور‌های عراق، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان و ترکمنستان صادرات انجام شده البته تعاملات با روسیه درحال‌حاضر برسر رویه انتقال ارزی است. در مورد کشور‌های اروپایی شرقی نیز صحبت‌ها فعلا با درنظر گرفتن شرایط تحریمی پیش می‌رود. ازسوی‌دیگر قانون قبلی باعث ایجاد محدودیت در ارتباط با اخذ وام‌های صندوق ملی توسعه شده بود؛ به‌شکلی‌که تولیدکنندگان با مراجعه به بانک‌های عامل در نخستین گام به الزام درنظرداشتن ۳۰درصد از حجم تولید به صادرات برمی‌خوردند و همین موضوع باعث می‌شد امکان اخذ وام وجود نداشته باشد. ازسوی‌دیگر با حذف محدودیت‌ها تایرسازان در روند رفع تعهدات ارزی و تامین مواد اولیه خود نیز با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد و به جای یک‌ماه انتظار برای دریافت ارز نیمایی، طی یک هفته از ارز تامین‌شده در صادرات برای تامین تجهیزات و مواد اولیه استفاده خواهند کرد. به این ترتیب صادرات تایر می‌تواند در سرعت بخشیدن به تامین نیاز داخل کمک کند.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

عناوین برگزیده