تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۰۳
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۲۷۵۹۸۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
روابط عمومی اداره کل صمت استان آذربایجان غربی

شانزدهمین جلسه شورای معادن استان برگزار شد/ معادن راکد و غیر فعال استان تا یک ماه تعیین تکلیف شوند

‌می‌متالز - استاندار آذربایجان غربی در شانزدهمین جلسه شورای معادن استان اظهار کرد: ظرف یک ماه باید مشکلات و موانع معادن راکد و غیر فعال استان بخصوص معادن سیلیس بررسی و نسبت به رفع مشکلات و موانع موجود با استفاده از ظرفیت حقوقی، قضایی و شورای تأمین استان اقدامات لازم صورت پذیرد.

به گزارش می‌متالز، محمدصادق معتمدیان در شانزدهمین جلسه شورای معادن استان گفت: ظرف یک ماه باید مشکلات و موانع معادن راکد و غیر فعال استان بخصوص معادن سیلیس بررسی و نسبت به رفع مشکلات و موانع موجود با استفاده از ظرفیت حقوقی، قضایی و شورای تأمین استان اقدامات لازم صورت پذیرد.

وی افزود: اگر صاحبان معادن راکد و غیر فعال استان نسبت به فعال سازی معادن خود اقدام نکنند و یا از نظر صلاحیت مالی و فنی شرایط لازم را برای احیاء و راه اندازی معادن خود نداشته باشند، معدن باید صلب صلاحیت شده و زمینه فعالیت برای سرمایه گذاران جدید و دارای صلاحیت فراهم شود.

معتمدیان در این جلسه تصریح کرد: عمده مشکل معادن استان عدم وجود واحد‌های فرآوری مواد معدنی استخراج شده در استان می‌باشد و خروج مواد معدنی بصورت خام از استان هیچ تأثیری در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی استان نخواهد داشت.

استاندار آذربایجان غربی تأکید کرد: فعال سازی و تعیین تکلیف معادن غیر فعال استان باید با جدیت پیگیری شود و در این مسیر نباید تحت تأثیر هیچ سفارش و فشاری قرار گرفت و هرکس در استان آذربایجان غربی پروانه بهره برداری از معادن و یا مجوز فعالیت معدنی اخذ کرده است بایستی فعالیت نموده و اگر صلاحیت و شرایط لازم را برای فعالیت ندارد، معدن تحت اختیارش صلب صلاحیت شود.

معتمدیان خاطرنشان کرد: لازمه صدور مجوز فعالیت معدنی جدید در استان باید مشروط به ایجاد زنجیره فرآوری و اشتغالزایی در داخل استان باشد، خام فروشی مواد معدنی ظلم در حق استان است.

وی عنوان کرد: پژوهش‌ها و مطالعات استانی باید بصورت علمی، دقیق و مطابق با الویت‌های اقتصادی استان انجام شود و در نهایت در معیشت و زندگی مردم استان تأثیر گذار باشد.

عبدالحمید سرتیپی مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار کرد: هم اکنون در آذربایجان غربی ۱۹ معدن سیلیس دارای پروانه بهره برداری معتبر با ذخیره قطعی بیش از ۱۵ میلیون تن، استخراج سالانه بیش از ۴۱۲ هزارتن و اشتغالزایی برای بیش از ۱۰۰ نفر در استان وجود دارد.

وی افزود: با توجه به ایجاد و راه اندازی واحد‌های فرآوری در حوزه سیلیس در استان، معادن راکد و غیر فعال سیلیس در استان در حال فعال سازی و بازگشت به چرخه تولید می‌باشند.

سرتیپی خاطر نشان کرد: خلوص سیلیس موجود در استان بین ۹۲ تا بیش از ۹۹ درصد می‌باشد که متاسفانه در سالیان گذشته مطالعات اکتشافی قابل توجهی در استان صورت نگرفته است و با انجام مطالعات اکتشافی در خصوص سیلیس که انجام خواهد شد پیش بینی می‌شود تا ۵ سال آیند ذخایر سیلیس موجود در استان تا ۴۰ میلیون تن نیز افزایش یابد.

مدیرکل صمت استان آذربایجان غربی تصریح کرد: با راه اندازی واحد سیلیکون متال در شهرستان خوی، واحد تولیدی صنعتی شیشه در ارومیه و واحد‌های دانه بندی سیلیس در شمال و جنوب استان خروج ماده معدنی سیلیس بصورت خام از استان کاهش چشم گیری خواهد داشت.

سرتیپی بیان کرد: عمده دلایل راکد بودن معادن استان وجود معارضین محلی، مستهلک شدن ماشین آلات معدنی و مخالفت‌های ادارات و دستگاه‌های ذیربط است.

منبع: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی

عناوین برگزیده