تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۵۰
بازدید: ۲۸۵
کد خبر: ۲۷۶۳۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

واکنش بازار به گزارش اشتغال آمریکا

‌می‌متالز - بازار سرمایه و بازار کالا به آمار خوب اشتغال آمریکا واکنش منفی نشان داد.

به گزارش می‌متالز، اولین جمعه هر ماه ساعت ۸:۳۰ به وقت نیویورک آمار اشتغال غیر کشاورزی (NFP) و نرخ بیکاری ایالات متحده آمریکا منتشر می‌شود. این آمار جزو مهم‌ترین داده‌های اقتصادی برای فعالان اقتصادی در بازار‌های جهانی و بازار‌های کالایی است.

تغییرات قابل توجه در این آمار نسبت به انتظارات فعالان اقتصادی و اقتصاددانان منجر به تحولات بزرگی در قیمت کالا‌ها و نگرش اقتصاددانان خواهد شد. آمار مربوط به اشتغال غیر کشاورزی و نرخ بیکاری از آنجا اهمیت دارد که اقتصاددانان، اعضای فدرال رزرو و فعالان بازار را از شرایط رکود و رونق آگاه می‌کند. طی ماه‌های گذشته به رغم افزایش شدید نرخ بهره توسط فدرال رزرو، همچنان آمار اشتغال فراتر از انتظارات بوده و شرایط خوبی را سپری می‌کند که در نمودار بالا قابل مشاهده است.

بلافاصله پس از انتشار گزارش NFP ماه سپتامبر، ارزش دلار آمریکا که با شاخص DXY اندازه‌گیری می‌شود، افزایش یافت و با افزایش قابل توجه نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده تقویت شد. در همین حال، معاملات آتی S&P ۵۰۰ و Nasdaq ۱۰۰ در محدوده منفی قرار گرفتند و بیش از ۱.۵ درصد سقوط کردند.

انتظارات بازار در خصوص نرخ بیکاری ۳.۷ درصد بود که آمار واقعی ۳.۵ درصد اعلام شد. همچنین تعداد شاغلان جدید غیرکشاورزی نیز که پیش‌بینی می‌شد ۲۵۰ هزار شغل اعلام شود با افزایش ۲۶۳ هزار عدد اعلام شد. در ۶ ماه گذشته همواره آمار اعلام‌شده از انتظارات اقتصاددانان و فعالان اقتصادی بیشتر بوده است.

این روند بر شاخص‌های سهام و بازار‌های کالا تاثیر قابل توجهی داشته است. روند کلی این بازار‌ها از ابتدای آغاز به کار افزایش نرخ بهره در شرایط خوبی قرار ندارد و بجز یک برهه کوتاه بازار‌ها روند نزولی را در پیش گرفته‌اند. اطلاعات آماری روز جمعه از نرخ بیکاری و اشتغال بخش غیرکشاورزی اطمینان‌بخشی مناسبی برای اعضای فدرال رزرو فراهم می‌کند تا از اقدامات احتمالی برای افزایش بیشتر نرخ بهره پشتیبانی کنند.

آنچه سخنرانی‌های متعدد پاول، رئیس فدرال رزرو و اعضای این نهاد نشان می‌دهد این است که الویت امروز کنترل تورم است و هیچ چیزی جلودار اقدامات ضد تورمی نیست حتی اگر برای بازار‌های مالی گران تمام شود!

در بخش دیگری از اطلاعات آماری منتشر شده NFP، میانگین درآمد ساعتی که یک شاخص تورمی قوی است و توسط بانک مرکزی آمریکا به دقت دنبال می‌شود، ۰.۳ درصد بر اساس تعدیل فصلی و ۵.۰ درصد در ۱۲ ماه گذشته افزایش یافته است، که انتظارات فعالان اقتصادی را که در نظرسنجی انجام شده توسط بلومبرگ نیوز منتشر شد را برآورده کرد.

این رشد هر چند در برابر تورم درآمد واقعی آمریکایی‌ها را کاهش می‌دهد، اما مبارزه سیاست‌گذاران برای بازگرداندن ثبات قیمت‌ها را پیچیده‌تر می‌کند. چرا که فشار‌های ناشی از افزایش دستمزد می‌تواند نیرو‌های تورمی را در اقتصاد تقویت کند.

دیگو کولمن، استراتژیست سایت دیلی اف ایکس معتقد است انقباض بازار کار همراه با فشار‌های واردشده برای افزایش دستمزد، احتمالا فدرال رزرو را در مسیر سیاست‌های انقباضی نگاه می‌دارد. این موضوع می‌تواند سیاست‌گذاران را به حفظ موضع انقباضی برای مدت طولانی‌تر از آنچه که در ابتدا انتظار می‌رفت، سوق دهد. همچنین پیش از این انتظار می‌رفت در سال ۲۰۲۳ شاهد چرخش سیاست‌های فدرال‌رزرو باشیم، اما این داده‌ها احتمال این اتفاق را کاهش داد.

کولمن که یکی از تحلیلگران خبره بازار سهام آمریکا است، همچنان به بازار سهام امیدوار است و معتقد است داده‌های روز جمعه منجر به یک فرود سخت نخواهد شد. فرود سخت اصلاحی است که تحلیلگران به بازگشت از سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اشاره می‌کند.

کولمن در بخشی از تحلیل خود مینویسد: «فدرال‌رزرو ممکن است برای بالا بردن نرخ بیکاری سیاست‌های سختگیرانه‌تری را بکار ببرد تا برای کاهش تورم و بازگرداندن آن به هدف ۲.۰ درصدی، تقاضا را کاهش دهد. ریسک‌های موجود در بازار احتمالا بازار را دچار نوسان شدیدی کند و مانع از بهبود معنی‌دار و بادوام سهام شود. برای S&P ۵۰۰ و Nasdaq ۱۰۰، همه این‌ها به این معنی است که چرخه نزولی بازار رو به اتمام است و احتمالا این شاخص‌ها نزدیک به کف قیمتی خود هستند.»

منبع: فردای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده