تاریخ: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۴۷
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۲۷۶۴۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیلگر بازار سرمایه مطرح کرد:

تعادل عرضه و تقاضا در بورس با ارائه همزمان چند مشوق بنیادی توسط دولت

‌می‌متالز - تحلیلگر بازار سرمایه گفت: دولت با ارائه همزمان چند مشوق بنیادی می‌تواند بورس را به سرعت به سمت افزایش تقاضا و وضعیت متعادل بازگرداند.

به گزارش می‌متالز، وحید بلالی با انتشار یادداشتی با عنوان "لزوم شوک دولت به بورس با مشوق‌های بنیادی" اعلام کرد: طی چند ماه گذشته بازار سرمایه از کمبود پول به شدت رنج می‌برد و ارزش معاملات خرد در هفته‌های اخیر کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان بود و حتی در هفته گذشته به کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان رسید.

تا زمانی که ارزش معاملات بالاتر از ۳ هزار میلیارد تومان نرفته و در محدوده ۷ هزار میلیارد تومان تثبیت نشده و روند رو به رشد تا ۱۰ هزار میلیارد تومان ندارد، نمی‌توان به وضعیت بازار سرمایه امیدوار بود و بازار همچنان در جا خواهد زد. این روز‌ها تنها دولت می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند. طبق اظهارات رئیس سابق سازمان بورس، ۷۴ درصد از سهام بورس متعلق به دولت بوده و می‌تواند با مشوق‌های بنیادی مختلف بازار سرمایه را به روند صعودی تغییر جهت دهد.


مشوق نرخ خوراک


اصلی‌ترین مشوق دولت در شرایط فعلی پایین آوردن نرخ بهره به کمتر از ۲۰ درصد است که طبق برآورد‌ها فعلاً قصد چنین کاری را ندارد. البته دولت در شرایط فعلی بدون دست زدن به نرخ بهره نیز می‌تواند شرایط کلی بازار سرمایه را سامان دهد. دومین مشوق نرخ خوراک صنایع بزرگ مانند پترو پالایشی‌ها است که می‌تواند باعث سودآوری بیشتر این نماد‌ها شود.


آغاز سیاست‌های مالیاتی بر مسکن


یکی از بزرگترین بازار‌ها که متأسفانه در سال‌های اخیر به شدت به بازار سرمایه‌ای تبدیل شده و کارکرد مصرفی را از دست داده بازار مسکن است. این بازار به دلیل توانایی در حبس پول‌های بزرگ می‌تواند هر بازار رقیب دیگر را تحت تأثیر قرار دهد. اقتصاد کشور‌های پیشرفته هیچ گاه اجازه حباب گرفتن در بازار مسکن را نداده و سعی بر این است با سیاست‌های مالیاتی بتوانند پول‌ها را به سمت بازار‌های مولد اقتصادی به چرخش درآورند.

حتی بخشی از پول این بازار برای بهتر شدن بازار سرمایه کافی است و می‌تواند پول را به چرخه حمایت از سهام هدایت کند. طبق بررسی‌ها حجم پول در چرخش اقتصاد ایران در شرایط فعلی کمتر از ۳۰ درصد بوده در صورتی که این میزان در کشور‌های توسعه یافته بیش از ۷۰ درصد است. وقتی حجم پول در چرخش اقتصاد کاهش یابد، بازار سرمایه با رکود سنگین مواجه شده و حتی توان تسهیلات دهی بانک‌ها نیز به شدت کاهش خواهد یافت.

سیاست‌های مالیاتی در مسکن می‌تواند به آزادسازی بخشی از پول‌ها و کمک به چرخش آزاد آن حرکت کرده و این عمل می‌تواند توان تسهیلات دهی در بخش مسکن را نیز بیشتر کرده و مسکن را به دست مصرف کننده واقعی برساند. سومین مشوق به بورس می‌تواند سیاست‌های مالیاتی بر سفته بازی در بازار مسکن، خودرو، ارز و طلا باشد.


تمرکز ویژه بر کارمزد در بانکی‌ها


در گروه بانکی دولت قصد دارد با تمرکز ویژه بر کارمزد‌ها درآمد‌های عملیاتی آن‌ها را به سمت بهره‌وری پیش ببرد. کوچک کردن بانک‌ها، کاسته شدن شبعات، تمرکز بر بانکداری اینترنتی، پرهیز از تسهیلات دستوری راه‌هایی است که می‌توان وضعیت گروه بانکی حاضر در بورس را بعد از چند سال سامان بخشید.


تحریک تقاضا در بورس


با قرار گرفتن سهم‌ها در کف قیمتی، دولت بعد از ارائه مشوق‌های بنیادی می‌تواند با حمایت از طریق بازارگردانان و تزریق پول به سمت تقاضا کمک کرده و عرضه را نیز کاهش دهد تا نماد‌ها بتوانند با وضعیت بهتری مواجه شوند. اجرای هم زمان مشوق‌های فوق می‌تواند بازار سرمایه را به سرعت به سمت افزایش تقاضا سوق داده و بورس را به وضعیت متعادل بازگرداند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده