تاریخ: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۰۸
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۲۷۶۵۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش بینی بورس فردا ۲۰ مهر ۱۴۰۱

‌می‌متالز - روز سه‌شنبه بورس تهران معاملات سبزی را تجربه کرد، اما خروج پول ادامه پیدا کرد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش می‌متالز، برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز پس از افزایش تقاضایی که در انتهای معاملات روز گذشته صورت گرفت، توانست پس از چندین روز منفی، بازدهی مثبتی را در نماگر‌های اصلی خود به ثبت برساند. شاخص کل بورس امروز ۰.۷۴ درصد افزایش یافت تا همچنان مرز ۱.۳ میلیون واحدی حفظ شود.

شاخص هم‌وزن نیز که روز بهتری را در صنایع و سهام خود تجربه می‌کرد، با افزایش ۰.۸۵ درصدی همراه شد. ارزش معاملات امروز عدد ۲۲۶۰ میلیارد تومان را به ثبت رساند و با وجود بازاری سبز، همچنان شاهد خروج ۱۴۱ میلیارد تومان سرمایه کد‌های حقیقی از چرخه معاملات بودیم.

برخی بازگشت امروز بازار را به دلیل برگزاری جلسات حمایتی طی روز‌های گذشته می‌دانند، اما به نظر می‌رسد که وجود برخی خبر‌ها و اتفاقات مهم نیز در روند مثبت امروز تاثیر مهمی داشته‌اند. نگاهی به روند معاملات، اما همچنان نشان می‌دهد که با وجود سبز شدن نماگر‌ها و قیمت‌ها، فعلا رونق کافی در معاملات وجود ندارد و تداوم این روند صعودی نیازمند برطرف شدن برخی ابهامات و بهبود شرایط مختلفی در حوزه سیاسی و اقتصادی کشور است.

حمایت خبر‌های بنیادی از بورس

روز گذشته انتشار خبر‌هایی که جنبه بنیادی برای برخی صنایع داشتند، باعث ایجاد تقاضای مناسبی در بازار شدند که تاثیر آن‌ها طی معاملات امروز قابل مشاهده بود. همانطور که کارشناسان زیادی نیز طی مدت اخیر اشاره کرده‌اند، این روز‌ها بورس تهران بیش از هرچیزی به بهبود سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و رفع برخی سیاست‌گذاری‌های نادرست نیاز دارد.

روز گذشته در ابتدا خبری مبنی بر عدم افزایش نرخ و سقف گاز در بودجه سال ۱۴۰۲ منتشر شد که تاثیر قابل توجهی را بر معاملات گروه پتروشیمی به خصوص دو نماد متانول‌ساز زاگرس و شفن داشت و حتی این دو سهم را به صف خرید نیز رساند. با وجود اینکه همچنان انتقاد‌هایی بر فرمول این نرخ به دلیل وجود دو هاب اروپایی در آن وارد می‌شود، اما رفع ابهام این موضوع و مشخص شدن عدم افزایش آن تا حد خوبی به شفافیت چشم‌انداز سودآوری این شرکت‌ها کمک می‌کند.

خبر دوم مربوط به صنعت تایر و لاستیک بود. این صنعت که مدت‌هاست به دلیل عدم دریافت مجوز افزایش نرخ به میزان کافی با چالش‌های بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد و حتی برخی شرکت‌های آن به ورطه زیان‌دهی نیز وارد شده بودند، اکنون می‌توانند محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند و به فروش برسانند. این خبر به نوعی نشان از رفع قیمت‌گذاری دستوری و کنترل قیمت‌ها را در این صنعت نشان می‌دهد و می‌تواند به بهبود قابل توجهی در سودآوری شرکت‌های این حوزه بیانجامد.

در همین راستا بود که نماد‌های اصلی این گروه در معاملات امروز به صف خرید رسیدند. خبر بعدی نیز در همین مضمون و برای ایرانخودرو بود که گویا قرار است دو خودروی تارا و ۲۰۷ را به زودی در بورس کالا عرضه کند. شروع فروش محصولات پرتیراژ خودروسازان در بورس کالا می‌تواند شروعی بر پایان قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت باشد؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که این خبر‌ها و اتفاقات بنیادی مهم برای مدتی تاثیر خود را حفظ کنند و حتی در صورت افزایش عرضه‌ها نیز همچنان شاهد خریدارانی در این گروه‌ها باشیم.

رنگ یکدست سرخ بازار‌های جهانی

بازار‌های جهانی با توجه به افزایش دوباره شاخص دلار و رسیدن آن به میانه کانال ۱۱۳ واحدی، شرایط سختی را دنبال می‌کنند و اکثر بازار‌های سهام و کامودیتی رنگی سرخ به خود گرفته‌اند. شاخص نزدک طی معاملات روز گذشته با کاهشی که تجربه کرد به کف دو ساله خود رسید که تاییدی است بر دوران سختی که فدرال رزرو برای بازار‌ها به ارمغان آورده است.

بازار‌های جهانی در انتهای هفته جاری چشم به راه آماری مهم هستند که می‌تواند روند قیمتی آن‌ها در هفته‌های پیش رو را تا حدی مشخص کند. روز پنجشنبه آمار تورم آمریکا یا همان شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) برای ماه سپتامبر منتشر می‌شود و از آنجا که طی هفته گذشته آمار بیکاری و PCE تا حدی دست فدرال رزرو را برای افزایش‌های بیشتر نرخ بهره بازگذاشته‌اند، عدم کاهش تورم طبق انتظارات می‌تواند شرایط را به مراتب سخت‌تر کند و بانک مرکزی ایالات متحده را به سمت اقدامات جدی‌تری از قبل سوق دهد؛ بنابراین انتظار می‌رود که بازار‌های جهانی همچنان تا انتهای هفته خود را درگیر تحولات اقتصادی و چشم‌انداز محتاط آن ببیند و در این سمت رخداد مهمی در جهت مثبت برای بورس تهران و صنایع و سهام کامودیتی‌محور بازار متصور نیستیم.

سنگر تکنیکالی بورس حفظ شد

همانطور که در پیش‌بینی روز‌های گذشته بار‌ها اشاره شده بود، محدوده ۱.۳۱ تا ۱.۲۹ میلیون واحد از قدرت حمایتی بسیار خوبی همراه بود و در همین راستا شاخص کل بورس روز گذشته با برخورد به مرز ۱.۳ میلیون واحدی توانست خود را به بالای این محدوده بازگرداند. از همین رو می‌توان انتظار داشت تا رسیدن به مقاومت بعدی در کوتاه‌مدت، شاهد روند مثبت در بازار باشیم، اما میزان قدرت آن به شرایط کلی بازار بستگی دارد.

پیش بینی بورس فردا

در صورتی که بورس فردا بتواند به روند صعودی شکل گرفته در روز جاری ادامه دهد، می‌توان به تداوم افزایش شاخص‌ها امیدوار بود و هدف بعدی شاخص کل بورس در کوتاه‌مدت، محدوده ۱.۳۳ تا ۱.۳۵ میلیون واحد خواهد بود؛ بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که بورس فردا نیز به روند صعودی ادامه دهد، اما از آنجا که اندک افزایش عرضه‌ای در انتهای معاملات شکل گرفت، قدرت تقاضا در بازار فردا ضعیف‌تر از روز جاری خواهد بود و به طور کلی فعلا انتظار افزایش ارزش معاملات و برگشت رونق کامل به بازار نمی‌رود.

منبع: فردای اقتصاد

عناوین برگزیده