تاریخ: ۱۷ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۱۹
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۲۷۶۵۶۷
سرویس خبر : انرژی

مخالفت مصر و یونان با توافق ترکیه و لیبی برای اکتشاف گاز در مدیترانه

‌می‌متالز - وزیر خارجه مصر تاکید کرد که دولت الدبیبه در لیبی غیرقانونی بوده و حق انعقاد قرارداد‌ها را ندارد.

به گزارش می‌متالز، سامح شکری، وزیر خارجه مصر اعلام کرد که دولت وحدت ملی لیبی به ریاست عبدالحمید الدبیبه از ۲۴ دسامبر گذشته مشروعیت ندارد.

وی در کنفرانس خبری با «نیکوس دندیاس»، وزیر خارجه یونان که به مصر رفته است، گفت: سازمان ملل باید موضع خود را نسبت به مشروعیت این دولت لیبی که دوره‌اش تمام شده است، مشخص کند. ما بر لزوم برگزاری انتخابات در لیبی و حمایت از تلاش‌های پارلمان لیبی تاکید کردیم.

سامح شکری درخصوص روابط با یونان نیز گفت: ما امنیت انرژی در همسایه منطقه‌ای خود را مورد بررسی قرار دادیم و بر پایبندی خود به توافق امضا شده میان دو کشور درمورد مرز‌های دریایی و امنیت انرژی در شرق دریای مدیترانه تاکید کردیم.

وزیر خارجه یونان نیز گفت: دولت وحدت ملی لیبی که دوره‌اش تمام شده، حق انعقاد توافقات برای استخراج گاز را ندارد.

وی افزود: قاهره و آتن پلی بر روی آب‌های متشنج میان جهان عرب و اروپا و میان آفریقا و اروپا هستند.

اخیرا در حاشیه سفر هیاتی از ترکیه به طرابلس تفاهم نامه‌ای در زمینه‌های مختلف از جمله استخراج گاز و سرمایه گذاری نفتی میان آنکارا و دولت توافق ملی لیبی به امضا رسید که انتقادات و واکنش‌های زیادی در داخل، منطقه و سطح بین المللی به همراه داشت.

فتحی باشاغا، نخست وزیر دولت تعیین شده از سوی پارلمان طبرق، مخالفت خود را با این تفاهم نامه ابراز و اعلام کرد، دولتش جواب مناسبی به این تجاوز‌ها خواهد داد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده