تاریخ: ۲۰ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۲۶
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۲۷۶۷۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سبز لرزان بورس تهران

‌می‌متالز - معاملات بورس در آخرین روز کاری هفته نیز با رشد نماگر‌ها پایان یافت، اما خروج سرمایه‌ها ادامه پیدا کرد.

به گزارش می‌متالز، معاملات آخرین روز کاری سومین هفته مهرماه با رشد ۰.۴۷ درصدی شاخص کل بورس تهران سپری شد و این نماگر که در میانه هفته در مرز سقوط از ابرکانال ۱.۳ میلیون واحد قرار گرفته بود، حالا به سطح یک میلیون و ۳۱۹ هزار واحدی رسیده است.

در این روز بیش از نیمی از سهام جامه‌ی سبز به تن کردند، اما خروج سرمایه‌های خرد از جریان دادوستد سهام ادامه یافت و ارزش معاملات نیز همچنان در مرز ۲هزار میلیارد تومان قرار داشت. امروز سهامی به ارزش ۲۱۱ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. به این ترتیب در ۲۰ روز سپری شده از اولین ماه پاییز، ۳هزار و ۵۴۶ میلیارد تومان از تالار شیشه‌ای خارج شد که با مجموع سرمایه‌های خروجی در شهریورماه برابری می‌کرد.

سبز لرزان بورس تهران

نگاه بورسی‌ها به بودجه ۱۴۰۲

بورسی‌ها شاید این روز‌ها بیش از سال‌های گذشته در انتظار انتشار جزئیات سند دخل و خرج دولت در سال آینده هستند. اینکه بودجه ۱۴۰۲ با چه سیاستی بسته خواهد شد و انتظاراتی که سرمایه‌گذاران دارند آیا در آن لحاظ می‌شود یا خیر.

صبح امروز بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۲ و پیوست‌های پنج‌گانه آن از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شد. این بخشنامه، پنج پیوست دارد که شامل برنامه زمان‌بندی تدوین لایحه، ضوابط مالی لایحه بودجه، دستورالعمل و فرم‌های بودجه دستگاه‌های اجرایی، دستورالعمل جامع بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و دستورالعمل بودجه شرکت‌های دولتی است.

در این میان محمدرضا پرابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفته پس از بررسی گزارش‌های ارائه شده تصمیم گرفته شد که آسیب‌شناسی بازار سرمایه در کمیته‌ای مشترک بین مجلس و وزارت اقتصاد و در قالب یک تصمیم مهم عملیاتی شود. از این رو قرار است ظرف ۱۰ روز آینده پیشنهاد‌ها مرتبط به این مسائل از جمله مشوق‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار بگیرد و هم‌زمان اقداماتی مانند قیمت‌گذاری دستوری که نباید در دستور کار قرار بگیرد در قالب یک گزارش مشخص جمع‌بندی و در شورای‌عالی به تصویب برسد و در نهایت با امضای مشترک وزارت اقتصاد و کمیسیون اقتصادی مجلس به رئیس‌جمهور ابلاغ شود.

با مبنا قرار گرفتن این تصمیمات در لایحه دولت و اقدامات مهم مجلس در این زمینه مسیر بسیار خوب و روشنی در انتظار بازار سرمایه خواهد بود.

روز گذشته نیز محسن انصاری مهیاری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست هم‌اندیشی در ارتباط با مسائل مرتبط با بودجه عمومی دولت برای سال ۱۴۰۲ گفته بود: سازمان بورس در سال جاری برای بودجه ۱۴۰۲ اقداماتی را مدنظر قرار داده است.

از جمله این موارد موضوع قیمت‌گذاری دستوری است؛ بر اساس ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار لازم است در بودجه سالانه هم بیاید که اگر دولت اصرار به قیمت‌گذاری دستوری دارد باید ضرر و زیانی که در پی این اقدام به صنعت مربوطه وارد می‌شود را نیز بپردازد.» مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس پیگیری مطالبات ۳۰ همتی اوره‌ای‌ها را از دیگر موارد عنوان کرد و ادامه داد: «در موضوع قطع برق و گاز لازم است مواردی در قانون بودجه لحاظ شود.

در سال جاری تنها ۱۷ شرکت فولادی به دلیل قطع برق متحمل ۶۴ همت کاهش فروش شده‌اند و لازم است فردی که دستور قطع گاز یا برق را می‌دهد، او ضرر صنایع را جبران کند.

بی‌توجهی سهامداران به جذابیت‌های بنیادی

مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گزارشی خبر از جهش درآمد فروش ۶۳ درصد از شرکت‌های تولیدی در شهریورماه داد. بر مبنای این گزارش در آخرین ماه تابستان، از بین ۳۹ صنعت، فروش ۲۹ صنعت نسبت به مرداد ماه ۱۴۰۱ رشد نشان می‌دهد.

از این میان، گروه پیمانکاری صنعتی، با رشد ۴۱۷ درصدی فروش در شهریورماه نسبت به مدت مشابه ماه قبل، در صدر بهترین‌ها بوده است. این صنعت در مردادماه امسال فروش ۸۳ میلیارد و ۴۱ میلیون ریالی داشته و با تحقق درآمد فروش ۴۲۹ میلیارد و ۷۲۵ میلیون ریالی در شهریور ماه، خوش درخشیده است. فروش شرکت‌های گروه انبوه‌سازی و مستغلات هم در شهریور ماه سال جاری ۱۹۹ درصد بالاتر از ماه قبل بوده است.

این صنعت با فروش ۵هزار و ۲۶۶ میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریالی در شهریور ماه ۱۴۰۱، جایگاه دوم رشد فروش در بین صنایع تولیدی را از آن خود کرده است. در مجموع بررسی ۴۲۰ شرکت تولیدی حاکی از آن است که ۶۳ درصد شرکت‌های تولیدی در شهریور امسال بیش از مرداد ۱۴۰۱ فروش داشته است. با این حال بورسی‌ها واکنش مثبتی به این رویداد‌ها نشان نمی‌دهند و به نظر می‌رسد افزایش ریسک‌های سیستماتیک و چشم‌انداز نه چندان مطلوب بازار‌های جهانی آن هم در شرایطی که رکود تالار شیشه‌ای از ۲۶ ماه بیشتر شده است، مانع از خودنمایی جذابیت‌های بنیادی سهام شده است.

منبع: فردای اقتصاد

عناوین برگزیده