تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۰۶
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۲۷۷۰۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش‌بینی بازار بورس/ بازار سرمایه در منگنه دو متغیر شرایط حاکم و مذاکرات

‌می‌متالز - کارشناس بازار‌های پولی و مالی با اشاره به دو متغیر شرایط حاکم و مذاکرات و آثار آن بر بازار سرمایه گفت: وابستگی بازار سرمایه به قیمت ارز دیگر معنایی ندارد و دیگر بازار بورس به‌تناسب افزایش قیمت ارز با افزایش روبه‌رو نمی‌شود.

به گزارش می‌متالز، بازار سرمایه همچنان روز‌های نوسانی را طی می‌کند و ضعف اساسی بارز این روزها، هنوز کمبود نقدینگی است و در هفته اخیر فقط شاهد این بودیم که با تغییر مؤلفه‌های کلان، بازار انرژی، سمت‌وسوی صعودی گرفت و روز قبل شاهد رشد نزدیک به ۱۰ هزار واحدی شاخص کل در بازار سرمایه بودیم.

گزارشی از روند حرکت بورس در مهرماه

بازار سرمایه در مهرماه تا امروز روز‌های خوبی را سپری نکرد و در هفته گذشته ارزش معاملات خرد سهام به زیر ۲ هزار میلیارد تومان رسید و شاخص کل، حمایت مهم خط روند صعودی را از دست داد و همه این‌ها در حالی رخ داد که کارشناسان معتقدند اگر شاخص بتواند باز هم به خط روند صعودی خود بازگردد، می‌توان امید داشت شاخص بازهم روز‌های خوبی را در نیمه دوم مهرماه تجربه کند.

نماد‌ها در ارزنده‌ترین حالت خود قرار دارند

سید رضا اعجازی، کارشناس بازار‌های پولی و مالی درباره آخرین وضعیت بازار بورس و رشد روز‌های گذشته به راه دانا اظهار کرد: واقعیت این است که نماد‌ها در ارزنده‌ترین حالت خود قرار دارند و با این ارزندگی و بازدهی بالایی که نسبت سرمایه به سود (P/E) دارد، عجیب نیست که با وجود روند نزولی که در هفته‌های پیش دیده شد در یک روز این حجم از مبادلات صورت پذیرد.

وی ادامه داد: این روز‌ها که نسبت سرمایه به بازده در بازار بورس و فرابورس حتی از بازده بازار‌های پولی و مالی هم ارزنده‌تر است، موضوع عجیبی نیست که مردم اقدام به خرید کنند و در روز‌هایی از هفته روند رشد را با شیب بالا شاهد باشیم.

بازار سرمایه در منگنه دو متغیر شرایط حاکم و مذاکرات

وی با اشاره به دو متغیر اصلی شرایط حاکم بر کشور و مذاکرات گفت: این دو تغییر اساسی و تأثیر آن بر بازار‌های پولی و مالی و وجود ابهام در این شرایط موجب می‌شود که بازار سرمایه و سایر بازار‌های هم عرض هر روز به سمتی کشیده شوند.

وی در پاسخ به آثار ورود ارز‌های بلوکه شده در بورس گفت:، چون پیشتر بار‌ها این اخبار در اقتصاد کشور منتشر شده؛ ولی آثاری عملی نداشته، حتی با آزادسازی عملی این مبلغ نیز بعید است که اثر ملموسی بر بازار سرمایه داشته باشد.

وی افزود: حتی خبر معرفی بانک از سوی بانک مرکزی برای بازپس‌گیری ۷ میلیارد دلار کُرِه، قبلاً چند بار مطرح شده بود و فعالان بازار سرمایه دیگر به این خبر اعتماد نخواهند کرد و دیدگاه عمومی در این زمینه این‌گونه است که حتی ورود این پول به کشور ممکن است در قیمت دلار مؤثر نباشد و به بازار‌های مالی وارد نشود و این‌گونه ارز‌ها برای تأمین ارز وارداتی استفاده شوند.

دیگر بازار سرمایه مثل سال‌های قبل به قیمت ارز وابسته نیست

اعجازی توضیح داد: واقعیتی که باید در نظر گرفته شود این است که دیگر بازار سرمایه مثل سال‌های قبل به قیمت ارز وابسته نیست و ارز ۳۳ هزارتومانی هیچ همخوانی با بورس ندارد و امروز شاهد این هستیم که وابستگی بازار ارز و بورس کاسته شده و با افزایش قیمت ارز بورس رشدی را به همان تناسب از خود نشان نمی‌دهد.

وی در پایان گفت: واقعاً در چنین شرایطی پیش‌بینی بازار سرمایه بسیار سخت و ناممکن است؛ چون هر تحلیلی ممکن است تحت‌تأثیر شرایط خاص کنونی کاملاً منحرف شود.

منبع: خبرگزاری راه دانا

عناوین برگزیده