تاریخ: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۸
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۲۷۷۱۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش بینی بورس فردا ۲۶ مهر ۱۴۰۱

‌می‌متالز - بورس امروز شرایط کم‌رمق و کم نوسانی را دنبال کرد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش می‌متالز، برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز نسبت به روز گذشته از لحاظ بازدهی شرایط بهتری را سپری کرد، اما از لحاظ رونق معاملات شاهد بازاری کم‌رمق و کم نوسان بودیم و تعداد زیادی از نماد‌ها در محدوده صفر تابلو به کار خود پایان دادند.

شاخص کل بورس در نهایت افت اندک ۰.۰۲ درصدی را به ثبت رساند و در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز با ثبت تغییر ۰.۰۹ درصدی، روز آرامی را سپری کرد. ارزش معاملات بار دیگر به سختی خود را به کانال ۲ هزار میلیارد تومانی رساند و در کنار ثبت ارزش ۲۳۸۴ میلیارد تومانی، ۱۷۷ میلیارد تومان نیز خروج پول اتفاق افتاد که تمامی این موارد نشان تداوم رکود در معاملات بورس تهران دارد.

طی روز‌های اخیر که تب و تاب خبر‌های متنوع از سمت جلسات و تصمیمات حمایتی و همچنین مذاکرات هسته‌ای و مباحث سیاسی و اقتصادی افتاده است، به نظر می‌رود وضعیت تکنیکی شاخص‌ها روند‌های روزانه را تا حدی مشخص می‌کنند، اما همچنان موانع پیش پای بازار اجازه قدرت گرفتن روند‌ها را نمی‌دهند.

روز گذشته نیز در بخش روند‌ها و تکنیکال شاخص کل بورس اشاره شد که تجمیع شرایط از بازاری کم‌رمق و خنثی خبر می‌دادند. از آنجا که طی روز جاری نیز اتفاق قابل توجهی رخ نداد، به نظر می‌رسد که این روند ادامه داشته باشد.

جدال ارزندگی و ابهام برنده ندارد

قطعا مدت‌هاست که همگی درباره ارزندگی سهام و نماد‌ها در این روز‌ها بسیار شنیده‌ایم و آمار و ارقام نیز این ادعا را تایید می‌کنند. درحال حاضر نسبت قیمت به سود (p/e ttm) کل بورس در مرز ۶ واحد قرار گرفته است و با انتشار صورت‌های مالی تابستان با توجه به رشد سود شرکت‌ها نسبت به فصل مشابه، این نسبت تعدیل شده و بازار را از این منظر ارزنده‌تر خواهد کرد.

اگرچه در این میان نمی‌توان تمامی سهام را با یک دید نگاه کرد و انتخاب شرکت درست اولویت دارد. اما نکته قابل توجه این است که نسبت P/e ttm یک متغیر گذشته‌نگر است و نگاهی به آینده ندارد درحالی که در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران بر روی آینده یک شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنند و همین جاست که مشکلات بورس تهران خودنمایی می‌کند.

وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور از آنجا که تاثیر مستقیمی بر وضعیت فروش و سودآوری شرکت‌ها می‌گذارد، یکی از مهم‌ترین پارامتر‌هایی است که باید چشم‌انداز آن مورد توجه قرار بگیرد.

از منظر سیاسی درحال حاضر با به حاشیه رفتن مذاکرات هسته‌ای و کم‌رنگ شدن دستیابی به یک توافق هسته‌ای در کوتاه‌مدت، چشم‌انداز ابهامات زیادی دارد و با توجه به وضع تحریم‌های جدید، قدم‌هایی به عقب نیز برداشته می‌شود. شرایط اقتصادی نیز که مدت‌هاست مناسب ارزیابی نمی‌شود و همچنان تحریم‌ها، کسری بودجه، مشکلات نقدینگی و... ضربه‌های سنگینی را به بدنه اقتصادی کشور می‌زنند.

در سمت دیگر قرار است که اواسط آذر ماه لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس ارائه شود و آن موضوع نیز برای شرکت‌ها ابهامات زیادی دارد و تمامی این مسائل باعث شده است که بورس تهران علی‌رغم ارزندگی آماری خوبی که دارد، همچنان در مداری رکودی به کار خود ادامه دهد.

بازگشایی بازار‌های جهانی

بازار‌های جهانی امروز در شروع هفته جدید میلادی کار خود را از سرگرفتند و تا بدین لحظه شرایط بهتر از اواخر هفته گذشته دنبال می‌شود. نفت با افزایش یک درصدی خود را به ۹۲.۵ دلار رسانده و مس نیز همچنان بالای ۷۵۰۰ دلار نوسان می‌کند. کاهش شاخص دلار به زیر کانال ۱۱۳ واحدی باعث شده است که طلا بار دیگر روندی صعودی به خود بگیرد و به ۱۶۵۰ دلار به ازای هر انس برسد.

اما نکته مهم انتظار کارشناسان و تحلیلگران برای تداوم روز‌های سخت بازار‌های جهانی و کامودیتی‌هاست و همین موضوع نیز خود به یکی از چالش‌های این روز‌های بورس تهران تبدیل شده است.

پس از انتشار تورم ۸.۲ درصدی آمریکا برای ماه سپتامبر که ۰.۱ درصد بیشتر از انتظارات بود، بازار‌ها خود را برای تداوم سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی دنیا آماده کردند و به نظر می‌رسد یک افزایش ۰.۷۵ درصدی در نشست بعدی فدرال رزرو تضمین شده باشد که نرخ بهره این کشور را به ۴ درصد خواهد رساند.

از همین رو کارشناسان به روند‌های مثبت روزانه در بازار‌های جهانی توجه ویژه‌ای ندارند و احتمال روز‌های سخت را بیشتر می‌بینند مگر اینکه اتفاق بنیادی مهمی برای کامودیتی‌ها رخ دهد. از همین رو در بورس تهران نیز وضعیت قیمت کامودیتی‌ها و چشم‌انداز نامطمئن آینده آن‌ها به چالشی برای شرکت‌های بزرگ بازار تبدیل شده و وضعیت رکودی را رقم زده است.

سیگنال کم‌رمقی از سنگر تکنیکالی بورس

همانطور که در گزارش روز گذشته نیز اشاره شد، شاخص کل بورس با کاهشی که روز گذشته تجربه کرد و امروز نیز ادامه داشت، وارد محدوده‌ای حمایتی و مهم شده است که حفظ آن برای بورس تهران از اهمیت بالایی برخوردار است. محدوده ۱.۲۷ تا ۱.۳۱ میلیون واحدی در گذشته سقف‌ها و کف‌های مهمی را تشکیل داده و قدرت حمایتی خوبی را در خود دارد.

از سمتی وضعیت بنیادی بازار نیز در شرایط خوبی به سر می‌برد و کارشناسان اعتقاد دارند که اتحاد بنیادی و تکنیکی بورس احتمال ادامه ریزش‌های سنگین را کم کرده است و احتمالا بازار برای مدتی در همین محدوده تکنیکالی نوسان کند تا شرایط برای صعود یا ادامه ریزش فراهم شود. انتشار گزارش‌های تابستان می‌تواند بهانه خوبی برای شروع روند صعودی باشد.

پیش بینی بورس فردا

از همین رو پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا نیز به روند کم‌رمق و کم‌نوسان خود همراه با چاشنی اندکی عرضه ادامه دهد، اما همچنان به دلیل نزدیک شدن به روز‌های انتشار صورت‌های مالی تابستان، برخی صنایع و سهام از تقاضای بهتری نسبت به دیگران بهره‌مند شوند.

پیش بینی بورس فردا ۲۶ مهر ۱۴۰۱

منبع: فردای اقتصاد

عناوین برگزیده