تاریخ: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۲۱
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۲۷۷۲۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس:

سهم تامین مالی بخش خصوصی از بورس در افق ۵ ساله به ۱۵ درصد می‌رسد

‌می‌متالز - معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس با اشاره به روند رو به رشد تامین مالی از بازار سرمایه، گفت: در افق پنج ساله، سهم بخش خصوصی از تامین مالی به ۱۵ درصد خواهد رسید.

به گزارش می‌متالز، رضا عیوضلو در دومین روز نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۲۲ در پنل نقشه راه تنظیم‌گری بورس‌ها و ناشران اوراق بهادار گفت: سهم تامین مالى از بازار سرمایه با افزایش قابل توجه از ١٠٠ هزار میلیارد تومان در سال ٩٨ به ٢٥٠ هزار میلیارد تومان در سال ١٤٠٠رسید و در ٦ ماه نخست اسال نیز روند مطلوبی داشت.

وى افزود: سرعت روند افزایشى تامین مالی از بازار سرمایه در بخش خصوصی نیز مشاهده می‌شود، اما کندتر از سایر بخش‌ها بود. به طوری که تامین مالى بخش خصوصى از ١١ هزار میلیارد تومان در سال گذشته به ١٧ هزار میلیارد تومان در سال جاری رسیده که مربوط به اوراق گام است. با ارزیابی کل تامین مالى از طریق بازار سرمایه از کل اوراق منتشره، ٥ درصد مربوط به بخش خصوصى، ٨٠ درصد سهم دولت و ١٥ درصد سهم غیردولتى بود.

این مقام مسوول ادامه داد: این آمار نشان دهنده روند رو به رشد تامین مالی از بازار سرمایه است، اما بخش خصوصى هنوز نتوانسته وزن مناسبى را در این حوزه به خود اختصاص دهد. با کمک صندوق‌های سرمایه گذارى، تامین مالى از بورس از ١٩٠ هزار میلیارد تومان در سال ٩٨ به ٦٤٠ هزار میلیارد تومان در سال جاری رسید. تسهیلات اعطایى در بازار سرمایه نسبت به بانک‌ها از سه درصد در سال ٩٥ به ١٢ درصد در سال جاری رسیده که روند صعودی و ظرفیت بالای بازار سرمایه در تامین مالى را نشان می‌دهد.

عیوضلو عنوان کرد: طبق بررسی ها، نقش تسهیلات بانکى در تامین مالى تقاضاى کل، کاهش یافته و از ٦٠ به ٤٧ درصد رسیده که گواه تامین مالى معقول از بازار سرمایه است. در این راستا در افق پنج ساله، سهم بخش خصوصی از تامین مالی به ۱۵ درصد خواهد رسید و وزن آن افزایش می‌یابد.


سیاست‌های تنظیم گری شرکت‌ها


وی اضافه کرد: اطمینان بخشی شرکت‌ها به سرمایه گذاران به منظور دستیابی به بازار شفاف و منصفانه تولیدات در راستای تخصیص بهینه منابع، حمایت نظام حکمرانی مناسب از حاکمیت قانون و مشارکت بر اجرای موثر، حفظ حقوق تمامی سهامداران، افزایش مسوولیت پذیری هیات مدیره ناشران از جمله سیاست گذاری‌های تنظیم گری شرکت‌های بورسی و فرابورسی است.

عیوضلو تصریح کرد: در حوزه بورس‌ها نیز در سیستم‌های معاملاتی با هدف عمق بخشی به معاملات، اصلاح فرآیند بازارگردانی در راستای اثربخشی بیشتر، نظام‌مند کردن معاملات الگوریتمی تمرکز خواهیم کرد. با توسعه سیاست افزایش سرمایه از طریق سلب حق تقدم این امکان را فراهم خواهیم کرد که شرکت‌ها به قیمت روز از بازار برای توسعه پروژه‌های تامین مالی کنند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده