تاریخ: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۱۹
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۲۷۷۲۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس مطرح کرد:

اثر اقدامات توسعه‌ای در صندوق‌های سرمایه گذاری بر افزایش اعتماد‌ها به بورس

‌می‌متالز - مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس با اشاره به اقدامات توسعه‌ای در صندوق‌های سرمایه گذاری، گفت: توسعه این فعالیت‌ها به افزایش اعتماد سرمایه گذاری در بورس اثر گذار است.

به گزارش می‌متالز، رضا نوحی در دومین روز برگزاری کیش اینوکس ۲۰۲۲ در پنل نقش پلتفرم‌های هوشمند مالی در توسعه کسب و کار‌ها گفت: نگاهی به روند معاملات و سرمایه گذاری در بازار سرمایه نشان می‌دهد توسعه فناوری در افزایش سطح دسترسی و سهولت روند سرمایه گذاری اثر گذار بوده و بهبود کارکرد‌های الکترونیکی ادامه دارد.

وی افزود: رشد غیر مستقیم سرمایه گذاری در بازار سرمایه دنبال می‌شود. همه افراد نیاز دارند بخشی از عایدی را سرمایه گذاری کنند و با صرفه جویی مصارف رفاه بیشتری را در آینده داشته باشند. در جریان رشد سرمایه گذاری غیر مستقیم، نقش فناوری و پلتفرم‌های هوشمند مالی غیر قابل انکار است. به طوری که شرایط امروز بازار سرمایه با قبل از سال ۹۶ قابل مقایسه نیست.

این مقام مسوول ادامه داد: سال ٩٦ مسوولان به دنبال توسعه صندوق‌های سرمایه گذاری بودند و اختلافات محاسبه روزانه پرتفوی این صندوق و مشخص شدن سهم هر فرد در زمان ورود و خروج امری فرا سرزمینی بود. اطمینان و استقبال سرمایه گذاران به حضور در صندوق‌های سرمایه گذاری زمانی شکل می‌گیرد که فرد بتواند در محیطی کاملا شفاف و آسان سرمایه گذاری کند. وجود این نیاز، باعث راه اندازی صندوق‌های سرمایه گذاری و انجام چنین اتفاقی به عنوان گام اولیه تلقی شد.

نوحی عنوان کرد: گام دیگر در راستای توسعه صندوق سرمایه گذاری، مراجعه حضوری افراد برای ورود و خروج به صندوق یا ابطال آن بود در حالی که تعداد شعب گسترده نبود. در این زمینه اقدامات لازم مبنی بر ایجاد صندوق سرمایه گذاری قابل معامله انجام شد که سرمایه گذار واحد‌های سرمایه گذاری را مشابه سهام خرید و فروش می‌کند و NAV صندوق‌ها هر دو دقیقه یکبار محاسبه می‌شود.

به گفته وی، ساز و کار قبلی برای احراز هویت یا صدور و ابطال از جمله موضوعاتی بود که سرمایه گذار را دچار تردید و سرخوردگی می‌کرد، اما با توسعه فناوری ها، فرصت رشد برای صندوق‌ها و سهولت اقدامات مهیا شد و بحث شناسایی غیرحضوری سرمایه گذاران از طریق اثرانگشت یا سامانه چهره نگاری احراز هویت گامی مهم در این بخش بود. روند توسعه فناوری‌های روز دنیا در جهت سهولت سرمایه گذاری و اطمینان بخشی به سرمایه گذاران در بازار سرمایه ادامه دارد که قطعا توسعه این فعالیت‌ها به افزایش اعتماد سرمایه گذاری در بازار سرمایه اثر گذار است.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده