تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۲۲
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۲۷۷۲۰۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

از ارائه ایده تا تجاری سازی محصول در ذوب آهن اصفهان

‌می‌متالز - ذوب آهن اصفهان، صنعتی که به واسطه تلاش و کوشش شبانه روزی کارکنانش سبد متنوع محصولات آن، به پروژه‌های عمرانی و زیربنایی کشور رونق خاصی بخشیده است، از دهه ۸۰ و بر اساس طرح توسعه کارگاه نورد ۶۵۰ و همچنین رصد هوشمندانه بازار و تدوین استراتژی ها، متناسب با نیاز مصرف کننده نهایی، تولید محصولات صنعتی را از مرحله ایده تا تجاری سازی آغاز کرد و روز به روز خانواده H‌ها و ریل را به عنوان محصولات ارزش افزا گسترش داد.

به گزارش می‌متالز، در یک جمله می‌توان گفت، حتی تحریم هم نورد کرد و از آن خودکفایی ساخت. محصولاتی منطبق با آخرین استاندارد‌های روز دنیا که هیچگاه ذره‌ای از کیفیت آن‌ها کاسته نشد، را تولید کرد تا برند (با اطمینان بسازید) همچنان در اذهان استوار و سربلند باقی بماند. ذوب آهن اصفهان با اولویت تامین نیاز بازار داخل، هم اکنون محصولاتش به بیش از ۲۰ کشور جهان (همسایه و اروپایی) نیز صادر می‌شود تا در کنار ارزش آفرینی و تامین نیاز داخل، ارز حاصل از صادرات محصولات این کارخانه عظیم نیز رونق بخش اقتصاد کشور باشد.

روند تولید و توسعه محصول در شناسنامه صنعت فولاد ایران از ارائه ایده تا تجاری سازی محصول را در گفتگو با علیرضا مهرابی قائم مقام مدیریت نورد ذوب آهن اصفهان مورد کنکاش قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید.

علیرضا مهرابی گفت: در دهه ۵۰ و همزمان با راه اندازی بخش نورد در ذوب آهن اصفهان، تولید تیرآهن‌های IPE باسایزهای۱۴و۱۶و۱۸وبعضا۲۰، میلگرد‌های آجدار و ساده از سایز‌های ۱۰ تا ۳۲، محصول کلاف و نبشی‌ها در سایزهای۴و۵ و ۶ با روش قدیم (سینوسی) در کارگاه نورد ۳۵۰ تولید می‌شد.

وی افزود: در سال ۷۴ با اجرای طرح توسعه نورد ۳۵۰، جهت تولید میلگرد آجدار وکلاف در سایز‌های مختلف، نصب خط مونوبلوک وچهار قفسه دانیلی، به فرآیند تولید سینوسی خاتمه داد و تولید محصول شاخه‌ای ومونوبلوک به صورت مستقیم و همچنین کلاف، سرآغازی برای تحولات جدید در این بخش شد. در ابتدا کلاف در سایز‌های ۵/۵، ۷، ۸،۱۰،۱۲،۱۴،۱۶ تولید و در یک سال گذشته سایز‌های ۵/۶ و۹ و۱۱ نیز تولید شد که سبد این محصول جهت بازار داخلی و صادراتی تکمیل گردید. در دوسال گذشته رشد تولید کلاف در نورد ۳۵۰ دو برابر شده وضایعات آن به زیر۱۸/۰ درصد رسیده که در نوع خود یک رکورد بحساب می‌آید. با توجه به بازار صادرات، تنوع گرید این محصول زیاد شده، ولی با همه موارد افزایش تولید قابل قبولی داشته است. رکورد تولید تیرماه امسال۲۰۸۰۰ تن و رکورد شهریورماه۲۰۹۰۰ تن بود که برگ برنده سرپرست و مسئولین نورد ۳۵۰ و مهندسی نورد است که به همه خداقوت و خسته نباشید می‌گویم.

قائم مقام مدیریت نورد کارخانه بیان کرد: در کارگاه نورد ۶۵۰ نیز تیرآهن در سایز‌های ۱۴- ۱۶ – ۱۸ و بعضاً ۲۰ متناسب با نیاز بازار تولید می‌شد. در راستای بهبود روند تولید کارخانه، طرح توسعه نورد ۶۵۰ در اواخردهه ۷۰ کلید خورد و لذا امکان تولید کلیه سایز‌های تیرآهن از سایز۱۴ تا تیرآهن۲۷ محقق گردید. با همت وتلاش کارشناسان و پرسنل نورد بدون کمک کارشناسان خارجی، تیرآهن‌های نیم بال پهن در سایز‌های ۲۲- ۲۴ نورد شد و در ادامه تولید تیرآهن۳۰ که خارج از طرح کارگاه بود آغاز شد و در ادامه دو سایز تیرآهن۱۸ و۲۰ که با روش قبل توسعه نورد می‌شد با طرح ابتکاری در طرح جدید نوردگردید که سهولت تولید و افزایش کیفیت وکاهش ضایعات را به همراه داشت و سبد محصولات با تنوع بیشتری به بازار عرضه شد.

این تلاشگر ذوب آهنی ادامه داد: در کارگاه نورد ۵۰۰ نیز تیرآهن در سایز‌های ۱۲و۱۴ و ۱۶ تولید و ۱۸ نیز به آن اضافه شد و با تلاش تکنولوژ کارگاه ۵۰۰ و کارشناسان طراحی کالیبر، تیرآهن ۲۰ امسال به سبد محصولات این نورد اضافه شد که تاثیر بسیار خوبی بر تنوع محصولات نورد ۶۵۰ می‌گذارد و تیرآهن ۲۰ از نورد۶۵۰ به کارگاه نورد ۵۰۰ انتقال می‌یابد. امسال بر اولین بار میلگرد ساده ۲۵ و۳۰ با کرید۷۰ cr ۲جهت رول فورج وگلوله آسیاب با کیفیت عالی نورد شد. کارگاه‌های میانی نورد با ارائه خدمات تراشکاری غلتک‌های نوردی و قطعات تعمیراتی و سرویس‌های دوره‌ای در راستای تولیدات محصولات نقش بسزایی دارد. هم اکنون کارگاه نورد ۵۰۰ ذوب آهن اصفهان، سالیانه ظرفیت تولید یک میلیون تن محصول را دارا می‌باشد و همچنین کارگاه نورد ۳۰۰ نیز سالیانه حدود ۷۰۰ هزار تن محصول را تولید می‌کند.

مهرابی تصریح کرد: در سال ۸۴ و بر اساس ایده‌ای که از بازار اخذ شد، تولید تیرآهن بال پهن با استفاده از نرم افزار آباکوس و همچنین دانش طراحی کالیبر آغاز شد، نکته مهم اینکه بدون بازدید از خطوط تولید هیچ کارخانه ای، محصول H ۱۶ در دومین تست آزمایشی نرمال شد و به دلیل کیفیت بالا و دسترسی آسان، نظر مصرف کنندگان را جلب کرد و پس از آن خانواده H ها، هر یک به فاصله کمتر از دو سال از دیگری و در سایز‌های ۱۴ - ۱۸ و ۲۰ تولید شدند.

وی گفت: در نورد ۵۰۰ نیز نبشی ۸ و ۱۰ و ناودانی سبک وسنگین در سایز‌های ۱۴و۱۶ و۱۸ تولید شد که به دلیل مسایل طراحی وتکنولوژی تناژ پایین وکیفیت متوسط داشت وبا اجرای نورد انیورسال ناودانی در سال۱۴۰۰که به همت وتلاش مهندسین دفتر طراحی کالیبر و تکنولوژ نورد۶۵۰و۵۰۰ انجام گرفت ناودانی ۲۰سنگین در نورد۶۵۰ وناودانی۱۸سبک در نوردبا۵۰۰تناژخوب وکیفیت در سطح عالی رسید که تناژ در نورد۵۰۰ به دو برابر درشیفت (۵۵۰ تن) و در نورد ۶۵۰ (۴۵۰تن) رسید. این توسعه پی در پی سبد محصولات کارخانه، ما را به سمت تولید پروفیل در سایز‌های دیگر و با روش جدید انیورسال رهنمون ساخت تا ارتقاء تولید با کمترین ضایعات به ثمر بنشیند. از جمله دیگر تولیدات کارگاه نورد ۵۰۰، میلگرد ۶۰، آرماتور ۵۰ و ۷۰ می‌باشند به تولیدات جدید این نورد می‌توان تیرآهن‌های سبک و فوق سبک ۱۴ در اشل IPE ۱۴ A,IPE ۱۴ AA,IPE ۱۴ AAA,IPE ۱۴ AAAA اضافه کرد و همچنین IPN ۱۲,IPN ۱۴نیز در این کارگاه تولید شد.

قائم مقام مدیریت نورد شرکت در پاسخ به این سوال که برای جلب نظر بیشتر مشتریان صادراتی چه تغییراتی در شیوه تولید محصولات اعمال شده است، چنین پاسخ داد: در راستای بهبود تولید محصولات، دو اره برش سرد به خط نورد ۵۰۰ به ویژه برای تولید محصول میلگرد اضافه شد و بازار صادراتی آن‌ها را بهبود بخشید و تولید میلگرد را تا سایز ۶۰ در گرید‌ها صنعتی میسر ساخت که قبلا به دلیل برش با قیچی از کیفیت پایین تری برخوردار بود.

مهرابی گفت: قبل از توسعه ریل، آرک V ۲۱ نیز در نورد ۶۵۰ تولید شد و پس از توسعه ریل انواع ورق سازه‌های فولادی در عرض‌های مختلف از ۲۰۰ تا۳۰۰ میلی متر و با ضخامت‌های ۱۲تا۲۵ با کیفیت عالی و تناژ خوب تولید شد.

وی اظهار داشت: توسعه دوم نورد ۶۵۰ مربوط طرح توسعه تولید ریل است که دو قفسه جدید (۵آ و ۶) وکلیه ملزومات تولید ریل از هات استمپینگ وپروفایل گیج تا ماشین‌های صافکاری افقی وعمودی واره دریلینگ و از همه مهمتر تست سنتر که منحصر بفرد میباشد، بدین منظور اضافه شد و شرایط را برای تولید انواع ریل صنعتی وغیر صنعتی و H‌ها فراهم کرد.

وی از آرک TH ۳۶ به عنوان تولیدی منحصر بفرد یاد کرد و گفت: قبل از طرح توسعه نورد نیز امکان تولید این محصول وجود داشت، اما به هر دلیلی شرایط آن فراهم نشد، محصولی که حتی می‌توان گفت در خاورمیانه هم توان تولید آن وجود ندارد و در اکتشافات عمقی معادن برای تامین ایمنی، حرف اول را می‌زند.

مهرابی در خصوص شرایط بعد از توسعه نورد ۶۵۰ و همزمان شدن آن دوران با تحریم‌ها نیز گفت: کارشناسان آلمانی که برای همکاری در تولید ریل‌های U ۳۳و UIC ۶۰ حضور داشتند، کارخانه را ترک کردند. ریل، محصول استراتژیکی که در کنار رعایت کلیه پارامتر‌های استاندارد EN ۱۳۶۷۴ که بسیار سختگیرانه است، پس تولید آن هم نیاز است، محصول توسط بازرسان بین المللی صحه گذاری شود. تولید ریل U ۳۳ ,UIC ۶۰ انجام شد و با رعایت کلیه الزامات استاندارد تحویل راه آهن جمهوری اسلامی گردید و، اما ذوب آهن اصفهان در کنار اینکه یکبار دیگر با همدلی و تلاش و کوشش شبانه روزی این دوران سخت را نیز پشت سر گذاشت، ریل‌های UIC ۵۴ و S ۴۹ که مخصوص مترو تهران و اصفهان بود را تولید کرد وکشور از وابستگی به محصولات استراتژیک ریلی بی نیاز شد. در ادامه نیز ریل R ۱۸ هم تولید شد ومعادن را از این حیث بی نیاز به خارج کرد.

وی افزود: یکی دیگر از اعضای خانواده High-tech ریلی ذوب آهن اصفهان، که به واقع نماد بومی سازی در صنعت ریلی کشور به شمار می‌رود، ریل سوزن UIC ۶۰ نام دارد که درصنعت ریلی به دلیل نا متقارن بودن E ۱ A ۱ نامیده می‌شود و تا کنون هیچ تجربه‌ای درنورد محصولات نامتقارن در ذوب آهن نبود که این موضوع به ابتکار دفتر طراحی کالیبر وکارشناسان نورد انجام گرفت و تولید شد که تجلی بخش خودکفایی در صنعت ریلی کشور نام گرفت و پس از آن نیز ریل UIC ۵۴ هم به این جمع صنعتی اضافه شد.

مهرابی گفت: در ادامه H ۳۰ متوسط نورد شد، در این محصول از شمش اولیه بیم بلانک تولید ذوب آهن استفاده گردید که گام موثری در خودکفایی داشت. تیرماه امسال H ۳۰ سبک با کیفیت ابعادی عالی وعدم تقارن خوب تولید شد ودر مرداد ماه H ۲۴ متوسط وسبک با طراحی دقیق وکمترین هزینه با استفاده از بیم بلانک ذوب آهن تولید گردید.

چشم انداز تولید محصولات جدید در مدیریت نورد تا پایان سال جاری نیز از جمله سایر سوالات بود که قائم مقام این مدیریت در مقام پاسخ چنین گفت: تولید H در سایز‌های ۲۶ - ۲۲ -۳۶- ۴۰ و ۵۰ در نقشه راه کارخانه قرار دارد و بدین منظور گام‌های اولیه برای تولید سه پروفیل H جدید در سایز‌های ۲۲ و ۲۶ و ۴۰ برداشته شده و طراحی سایز۴۰ نیز تا پایان مهر ماه امسال به اتمام می‌رسد. برنامه نورد تیرآهن نیم بال پهن در سایزهای۳۳ و۳۶ از شمش ۲۵۰*۳۶۰ نیز در دست اقدام است و طراحی آن انجام شده و نورد این دو محصول از ابتکارات مجموعه مهندسی نورد می‌باشد. این سایز شمش به همت کارشناسان مدیریت فولادسازی در حال انجام مراحل تولید هست.

مهرابی گفت: جهت افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌ها از این ماه در نورد ۳۵۰و ۳۰۰ آمادگی کامل ایجاد شد که کلیه میلگرد‌های آجدار به روش ترمکس نورد شود که بدلیل کاهش مصرف فروآلیاژ صرفه جویی خوبی بدست می‌آید.

وی اظهار داشت: فرآیند ارائه ایده، طراحی و تولید هر یک از این محصولات دستورالعملی منحصربفرد داشت که تدوین شد و در ریل اجرا قرار گرفت.

مهرابی افزود: ارتباط بسیار نزدیک با معاونت بازاریابی و فروش شرکت، تعامل دفتر طراحی مدیریت نورد با تکنولوژ‌های کارگاه و همچنین همکاری بسیار خوب بخش‌های مختلف کارخانه در این موفقیت‌ها نقش تعیین کننده داشته است و شایسته می‌دانم از همه عزیزان تشکر و قدردانی نمایم.

منبع: ذوب آهن اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده