تاریخ: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۲۰
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۲۷۷۳۳۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
روز دوشنبه ۱۸ مهرماه صورت گرفت؛

برگزاری ششمین نشست کمیته حفاظت فنی و بهداشت‌کار فولاد مبارکه

‌می‌متالز - ششمین نشست کمیته حفاظت فنی و بهداشت‌کار شرکت فولاد مبارکه روز دوشنبه ۱۸ مهرماه در سالن اجتماعات واحد آموزش با حضور معاون بهره‌برداری، مدیر ارشد تولید، مدیر HSE، مدیران و رؤسای نواحی مختلف، رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی، کارشناسان و مشاورین ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و بازرسان ایمنی نواحی شرکت برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، ششمین نشست کمیته حفاظت فنی و بهداشت‌کار شرکت فولاد مبارکه روز دوشنبه ۱۸ مهرماه در سالن اجتماعات واحد آموزش با حضور معاون بهره‌برداری، مدیر ارشد تولید، مدیر HSE، مدیران و رؤسای نواحی مختلف، رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی، کارشناسان و مشاورین ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و بازرسان ایمنی نواحی شرکت برگزار شد.

در این جلسه، معاون بهره‌برداری شرکت و تنی چند از دیگر مسئولین حاضر درخصوص مباحث مربوطه سخن گفتند که مشروح آن را در ادامه پی می‌گیریم.

غلامرضا سلیمی معاون بهره‌برداری شرکت:

ضمن قدردانی از گزارش‌های ارائه‌شده باید در نظر داشته باشیم توجه به توصیه‌ها و رعایت دستورالعمل‌های ایمنی سنگ زیربنای موفقیت و افزایش بهره‌وری است.

مدیران متولیان حفظ سلامت و ایمنی کارکنان زیرمجموعه خود هستند. اگر موارد ایمنی را مدنظر و ملکه ذهن خود قرار دهیم، حوادث کارگاهی به شکل چشم‌گیری کاهش می‌یابد.

تلاش‌های صورت‌گرفته در جهت آموزش و ارتقای فرهنگ ایمنی کارکنان که در نتایج شاخص‌های ایمنی مشهود است، ارزشمند است. فراموش نکنیم که دست‌یابی به نتایج مطلوب در زمینه ایمنی نتیجه اصرار و پافشاری در اجرای دقیق دستورالعمل‌هاست. متکی بودن به شانس نمی‌تواند عامل بازدارنده حوادث باشد. بر این اساس مرتب بودن کارگاه و آراستگی محیط کار بسیار حائز اهمیت و پایه و اساس ایمنی است.

به‌یقین نشاط سازمانی، افزایش روحیه کارکنان، ابراز رضایت بازدیدکنندگان، کاهش ریسک، خطرات و همچنین کاهش حوادث انسانی و تجهیزاتی و درنهایت افزایش بهره‌وری و سودآوری از نتایج آراستگی محیط کار است؛ ازاین‌رو باید با جدیت بیشتر در حفظ نظم و انضباط کارگاهی در واحد‌های مختلف کوشا باشیم.

نباید نقش نهادینه شدن فرهنگ ایمنی کارکنان در پیشگیری از بروز حوادث را نادیده گرفت. در نظر داشته باشیم بیش از ۹۰ درصد حوادث در صنایع فولاد جهان به دلیل رفتار ناایمن کارکنان بوده است.

انجام پروژه‌های تحقیقاتی با مشارکت دانشگاه‌ها، انجام اقدامات اساسی و ریشه‌ای در ارتقای فرهنگ ایمنی کارکنان، اجرای دقیق دستورالعمل‌های ایمنی و کاری، و تهیه پوستر‌ها و فیلم‌های ایمنی در جهت ارتقای دانش ایمنی کارکنان سازمان بسیار سودمند است؛ ضمن این‌که باید پیشنهاد‌های مفید و کارآمد ارائه‌شده پس از انجام پروژه‌های ایمنی انجام شود.

از نقش مدیران، رؤسا، شیفت‌فورمن‌ها و مسئولین مستقیم کارکنان در اجرای اثربخش آموزش‌ها و جلسات ایمنی قدردانی می‌کنیم؛ درعین‌حال خواستار کنترل و نظارت مؤثر در محیط کارگاه و حضور صددرصدی شیفت‌فورمن‌ها در محل انجام فعالیت به‌خصوص فعالیت‌های دارای ریسک بالا هستیم.

به خاطر داشته باشیم دانستن نکات ایمنی به‌تن‌هایی کافی نیست، بلکه باید برای دست‌یابی به نتایج مطلوب به آن‌ها عمل کرد و با تکمیل چک‌لیست‌ها و اقدامات پیشگیرانه و بازدید از تجهیزات اطفای حریق، برای هرگونه حادثه احتمالی آمادگی کامل داشته باشیم.

در فولاد مبارکه جرثقیل‌ها نقش حیاطی در تداوم تولید و افزایش بهره‌وری سازمان دارند؛ ازاین‌رو باید اقدامات ویژه در جهت ایمن‌سازی جرثقیل‌های سقفی در اولین فرصت انجام شود.

محسن شاهسون، سرپرست ایمنی فنی و بازرسی:

تلاش‌های صورت‌گرفته در اجرای قوانین و مقررات ایمنی در ماه گذشته و اینکه در این ماه حادثه قابل‌توجهی رخ نداده است، قابل‌تقدیر است. خوشبختانه شاخص‌های ایمنی شرکت روند مطلوبی دارد.

وضعیت کمیته‌های شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک نواحی در جهت شناخت دقیق ریسک‌های فرایندی و شغلی و تعیین تکلیف کارت‌های سبز در نواحی مختلف مطلوب است و همچنین استفاده از لوازم حفاظت فردی و ثبت یافته‌های ایمنی در نواحی مختلف مورد تأکید و پایش قرارگرفته است.

در ادامه، حیدری ابیانه رئیس بالابر‌ها و سازه، در گزارشی به وضعیت ایمنی جرثقیل‌های سقفی و لایف‌لاین‌های شرکت پرداخت.

پس‌ازآن، مجید فرجی، سرپرست بهداشت حرفه‌ای و ارگونومی، گزارش وضعیت انجام اقدامات ارگونومی مشارکتی را تشریح کرد.

در بخش بعدی اسدی، سرپرست تجهیزات برق و قدرت، در گزارشی به وضعیت ایمنی کولر‌های آبی پرداخت.

سپس سید محمدرضا انگشترساز اصفهانی، سرپرست آتش‌نشانی، در گزارشی وضعیت مانور‌های آمادگی و واکنش در شرایط اضطراری و تجهیزات اطفای حریق شرکت در نواحی مختلف را تشریح کرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده