تاریخ: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۴۳
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۲۷۷۳۴۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر ناحیه حمل‌ونقل و پشتیبانی فولاد مبارکه خبر داد؛

تعریف چهار پروژه تحول دیجیتال در حوزه حمل‌ونقل فولاد مبارکه

تعریف چهار پروژه تحول دیجیتال در حوزه حمل‌ونقل فولاد مبارکه
‌می‌متالز - مدیر ناحیه حمل‌ونقل و پشتیبانی فولاد مبارکه گفت: ۴ پروژه تحول دیجیتال در حوزه حمل‌ونقل تعریف کرده‌ایم که جزو پروژه‌های با اولویت سازمان است. پروژه‌ای برای برنامه‌ریزی هوشمند حمل و کاهش مصارف پاتیل سرباره و تعداد دیگری پروژه تعریف شده که امیدواریم تا سال آینده نتیجه بدهد و آثار خوبی برای حمل پایدار در فولاد مبارکه داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، رسول شفیع‌زاده، مدیر ناحیه حمل‌ونقل و پشتیبانی فولاد مبارکه در گفتگو با برنامه رادیوم فولاد از فعالیت‌های این واحد سخن گفت. ماحصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

در مورد واحد تحت مدیریت خود توضیح فرمایید.

مدیریت حمل‌ونقل و پشتیبانی مشتمل بر ۴ واحد است که کل زنجیره فولاد را پوشش می‌دهد و کارکنان این بخش به شکلی در کل فولاد مبارکه ایفای نقش می‌کنند و در واقع از مبادی تأمین مواد اولیه حضور دارند تا بتوانند در کل زنجیره مؤثر باشند. این مدیریت از واحد‌های مختلفی تشکیل شده است که عبارت‌اند از:

واحد حمل مواد اولیه و محصولات وظیفه حمل مواد اولیه از مبادی تأمین را بر عهده دارد. این کار در حال حاضر از بیش از ۲۰ مبدأ در سراسر کشور انجام می‌شود؛ ضمن اینکه حمل ریلی محصولات صادراتی در این واحد انجام می‌شود. واحد بعدی پشتیبانی است که راهبری، نگهداری و تعمیرات زیرمجموعه را انجام می‌دهد تا بتواند به مأموریت‌های آن‌ها کمک کند. این واحد حمل مواد اولیه و محصولات را بین ایستگاه‌های داخل فولاد مبارکه و ایستگاه‌های حسن‌آباد که بیرون از فولاد مبارکه است انجام می‌دهد. همچنین نگهداری و تعمیر شبکه ریلی داخل فولاد مبارکه بر عهده این واحد است. بخش دیگر واحد تعمیرات لوکوموتیو و نگهداری و تعمیرات علائم و ارتباطات است که نگهداری و تعمیرات ۱۵ دستگاه لوکوموتیو مانوری که وظیفه حمل مواد و محصولات داخل فولاد مبارکه را بر عهده دارند انجام می‌دهند.

واحد بعدی واحد حمل سرباره است که کار انتقال سرباره مذاب از ناحیه فولادسازی به حوضچه‌های خنک‌کاری توسط این بخش انجام می‌شود. در حوضچه‌های خنک‌کاری بحث خنک‌سازی، جداسازی قراضه و انتقال سرباره سرد به دپوی سرباره صورت می‌گیرد. در آن قسمت بخشی وجود دارد که نگهداری و تعمیرات پاتیل‌بر‌های حمل سرباره را انجام می‌دهد. در حال حاضر ۱۳ پاتیل‌بر در این بخش فعال است. بخش دیگر واحد حمل‌ونقل جاده‌ای است که خدمات حمل صنعتی داخل فولاد مبارکه را بر عهده دارد. بحث مکانیسم‌های باربر، بالابر، پشتیبانی تعمیرات خطوط تولید، حمل مواد اولیه در طول فرایند تولید و حمل ضایعات به این واحد مرتبط است. در نهایت گروه فنی است که بازوی فنی واحد‌های اجرایی است و برنامه‌ریزی و کنترل فرایند‌های راهبری و نگهداری و تعمیرات مکانیسم‌ها را بر عهده دارند.

روزانه چه تعداد مکانیسم حمل جاده‌ای به فولاد مبارکه وارد می‌شوند؟

برنامه حمل ما تابع برنامه تولید، شرایط ذخیره‌سازی و منابع تأمین متغیر است. به‌طور متوسط بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کامیون روزانه مواد اولیه را حمل می‌کنند.

در راستای توسعه ناوگان حمل‌ونقل چه اقداماتی انجام شده است؟

توسعه ناوگان ریلی یکی از چالش‌ها فراروی دست‌یابی به ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور است. در این راستا فولاد مبارکه اقدام به خرید ۵۰ دستگاه لوکوموتیو از شرکت مپنا کرده است که ۱۳ دستگاه از این لوکوموتیو‌ها تحویل شده و ۱۱ دستگاه آن در شبکه ریلی کشور سیر می‌کنند. دو دستگاه نیز منتظر مجوز سیر هستند. طبق برنامه پیش‌بینی‌شده ان‌شاءالله تا پایان سال آینده این ۵۰ دستگاه تحویل فولاد مبارکه خواهد شد.

چه رکورد‌های جدیدی در زمینه حمل‌ونقل در حوزه تأمین به‌موقع مواد اولیه، حمل سرباره‌های فولادسازی و پشتیبانی خطوط تولید ثبت شده است؟

با تلاش‌های دلسوزانه و متعهدانه همکاران ما رکورد‌های خوبی در این واحد شاهد بوده‌ایم. در حوزه حمل مواد اولیه رکورد ماهانه حمل ۱۳۹۸ هزار تن در شهریورماه و در حمل آهن اسفنجی رکورد ۳۰۶ هزار تن رقم خورد. در ۶ ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد ۲۷ درصد رشد حمل مواد اولیه و ۲۰ درصد افزایش حمل سرباره بوده‌ایم. یکی از شاخص‌هایی که در حمل سرباره مهم است و بر تولید تأثیر می‌گذارد، میزان توقف ناشی از حمل سرباره به ازای هر ذوب است که این عدد به ۰.۰۲ دقیقه به ازای هر ذوب رسیده که عدد قابل‌تقدیری است. در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای، اجرا و پشتیبانی از تعمیرات اساسی خطوط تولید (هم‌زمان ۵ پروژه تعمیراتی سالانه) را انجام داده و تأمین مکانیسم برای پشتیبانی از این تعداد تعمیرات که تابه‌حال در فولاد مبارکه اتفاق نیفتاده بود، در نوع خود رکورد جدیدی محسوب می‌شود.

چند درصد حمل مواد اولیه به‌صورت جاده‌ای و چند درصد به‌صورت ریلی است؟

در حال حاضر ۵۰ درصد حمل به‌صورت جاده‌ای است.

در حوزه هوشمندسازی حمل‌ونقل چه اتفاقاتی قرار است رخ دهد؟

با توجه به اینکه تعداد زیادی از همکاران ما در منابع تأمین که در سراسر کشور حضور دارند و اطلاعات باید از زمانی که بار تحویل می‌شود ثبت شود تا اینجا مدیریت صورت گیرد، طراحی یک اپلیکیشن را در دستور کار داریم و ۴ پروژه تحول دیجیتال در حوزه حمل‌ونقل تعریف کرده‌ایم که جزو پروژه‌های با اولویت سازمان است. پروژه‌ای برای برنامه‌ریزی هوشمند حمل و کاهش مصارف پاتیل سرباره و تعداد دیگری پروژه تعریف شده که امیدواریم تا سال آینده نتیجه بدهد و آثار خوبی برای حمل پایدار در فولاد مبارکه داشته باشد.

میزان همکاری این بخش با شرکت‌های دانش‌بنیان چگونه است؟

ظرفیت‌های خوبی در شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده شود. با چابک‌سازی فرایند‌های ارتباطی و همکاری با این شرکت‌ها سعی کرده‌ایم تعاملات خوبی با این شرکت‌ها داشته باشیم. علاوه‌بر پروژه‌هایی که تعریف می‌کنیم، از شرکت‌ها دعوت شده است تا از فرایند‌ها بازدید کنند و ضمن نیازسنجی، پروژه‌های جدیدی برای فولاد مبارکه تعریف کنند. پروژه‌های حمل هوشمند، کاهش مصارف پاتیل‌بر‌های سرباره، کاهش مصارف لاستیک‌های پاتیل‌بر‌ها که اقلام هزینه‌بر هستند از مواردی است که با شرکت‌های دانش‌بنیان طرح موضوع شده است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده