تاریخ: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۵
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۲۷۷۳۱۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

گزارش منتشرشده از سوی هیات تحقیق و تفحص رسمی نبود/ هزینه بالای حمل و نقل، چالش جدی صنعت فولاد کشور

‌می‌متالز - مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: برای تولید هر تن فولاد نیازمند سرمایه‌گذاری ۲۰۰ دلاری هستیم، اما برای تولید هر تن آهن اسفنجی تنها به ۸۰ دلار و برای تولید هر تن کنتسانتره و گندله آهن فقط به ۳۵ دلار سرمایه‌گذاری نیاز است؛ بنابراین عمده سودآوری در نیمه اول زنجیره تولید فولاد است.

به گزارش می‌متالز، محمدیاسر طیب نیا تاکید کرد: گزارش منتشر شده از سوی تیم تحقیق و تفحص رسمی نبود بلکه یافته‌های این تیم بود و اظهار نظر در مورد بخش عمده‌ای از این گزارش بعد از بررسی و اعلام نظر از سوی قوه قضاییه امکان دارد.

وی افزود: در حوزه مواد اولیه، برقراری پیوند مستحکم با تأمین‌کنندگان، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و گره زدن منافع فعالان زنجیره تولید فولاد کشور به یکدیگر برای کنترل قیمت سنگ آهن از اهمیت زیادی برخوردار است.

این فعال صنعت فولاد، با بیان این که فعالیت در حوزه فرآوری سنگ آهن‌های کم‌عیار و هماتیت بر عهده بخش معدنی کشور است و ارتباطی به فولادساز ندارد، تصریح کرد: متأسفانه هرچه پیش می‎‌رویم شاهد کاهش کیفیت سنگ آهن، ذخایر کیفی و افزایش میزان گوگرد هستیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان این که در زنجیره فولاد، شاهد توسعه‌ها و پیشرفت‌های خوبی طی چند دهه گذشته بوده‌ایم، اظهار کرد: امروز نگاه ما نسبت به زنجیره فولاد و مواد اولیه آن نگاه پایداری است.

طیب نیا در ادامه افزود: اگر امروز نگاه پایداری بر زنجیره فولاد حاکم نشود، متاسفانه در آینده‌ای نه‌چندان دور باید شاهد اتفاقات ناگواری در این حوزه باشیم؛ علی‌رغم رکود در بازار‌های جهانی فولاد (بالغ بر ۵۰۰ میلیون تن ظرفیت استفاده‌نشده)، نزدیک به ۸۰ درصد از ظرفیت‌های تولید فولاد در جهان مشغول به کار است.

هزینه غیر منطقی حمل مواد اولیه چالشی جدی در زنجیره تولید فولاد

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه درخصوص چالش‌های مواد اولیه در زنجیره تولید فولاد کشور ادامه داد: در برخی موارد به دلیل عدم وجود واگن و فقدان جاده‌های مناسب جهت حمل سنگ آهن با مشکلات زیادی مواجه هستیم؛ فولاد مبارکه بعد از سرمایه‌گذاری در سنگان جهت تأمین نیاز به مواد اولیه، در حال حاضر متحمل هزینه ۲۵ دلاری به ازای حمل هر تن سنگ آهن از سنگان است، حال سؤال اینجاست که با چنین شرایطی چگونه می‌توانیم در بازار‌های جهانی فولاد رقابت کنیم؟

وی با اشاره به نبود شرایط لازم در ایران برای رقابت با دیگر فولادسازان جهان تأکید کرد: شرایط به‌گونه‌ای نیست که شرکت فولاد مبارکه بتواند تمامی نیاز خود به مواد اولیه را از معادن چادرملو و یزد تأمین کند و مجبور به سرمایه‌گذاری در سنگان شده است؛ قیمت هر تن سنگ آهن با هزینه حمل آن در بازار‌های به ۱۰۰ دلار می‌رسد که تأمین آن از طریق واردات نیز برای کشور صرفه اقتصادی ندارد.

طیب‌نیا با انتقاد به شیوه واگذاری معادن در کشور گفت: خصوصی‌سازی معادن کشور (که از بیش از یک دهه قبل آغاز شده بود و زنجیره فولاد را ناهمگون کرد) و واگذاری معادن که همه با شعار عدالت، بهره‌وری و کارآمدی بیشتر صورت گرفته، نتیجه مطلوبی نداشته است.

وی با تأکید بر ضرورت رعایت اهلیّت در واگذاری معادن کشور اذعان کرد: همان‌طور که وزیر صمت اخیراً در مصاحبه‌ای اشاره کردند، در واگذاری‌های جدید معادن، عامل اهلیّت رعایت می‌شود که این امر جای امیدواری دارد، اما همچنان مشکل جدی در این حوزه دارد چراکه مبنای واگذاری قیمت مزایده است. طیب‌نیا با بیان این که زنجیره تولید فولاد کشور نیازمند یک نگاه ویژه است، ادامه داد: در حال حاضر سهام‌داران و ذینفعان این زنجیره، با انتظارات متفاوت و سود حداکثری هستند؛ دولت نیز از این زنجیره انتظار سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیرساختی، حمل‌ونقل و انرژی دارد و معادن نیز به این زنجیره نگاه دیگری دارند.

وی با بیان این که جامعه از زنجیره تولید فولاد کشور انتظار اشتغال‌زایی و توسعه دارد، افزود: تأمین‌کنندگان زنجیره تولید فولاد انتظارات دیگری از این زنجیره دارند و فعالان حوزه محیط زیست و اقتصاد کلان نیز انتظارات ویژه خود را دارند؛ بنابراین ما با درخواست‌های متضادی در زنجیره تولید فولاد کشور مواجه هستیم و برای رفع این چالش باید فکر اساسی کنیم. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان این که وظیفه ما حرکت به سمت بهره‌وری بیشتر است، متذکر شد: اگر به منافع تمامی بازیگران زیست‌بوم صنعت فولاد و زنجیره ارزش آن توجه کردیم، خواهیم توانست مشکلات این حوزه را با کمک یکدیگر حل کنیم؛ اگر از منظر پایداری و نگاه ملی به چالش‌های زنجیره فولاد نگاه کنیم، می‌توانیم موانع صنعت فولاد کشور را پشت سر بگذاریم.

وی با بیان این که تنها ۳ فولادساز در کشور سالیانه بیش از ۲ میلیون تن تولید دارند، یادآور شد: صنایع متعددی در زنجیره تولید فولاد در حال فعالیت هستند و به جای این که در صنایع معدنی کشور یک جمع متکثر باشیم، باید یک کلّ منسجم و یک مجموعه برای تولید ۴۰ میلیون تن فولاد باشیم.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده