تاریخ: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۱۲
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۲۷۷۶۳۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

برخی مناطق همجوار معادن در محرومیت بسر می‌برند

‌می‌متالز - استاندار یزد: در حالی که از شرکت‌های بزرگ معدنی برخورداریم، برخی از محرومترین مناطق استان در جوار همین معادن قرار دارند.

به گزارش می‌متالز، بررسی نحوه اجرای چند ماده از قانون معادن، دستور کار شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بود.

در این نشست که به ریاست استاندار برگزار شد، تبصره ۶ ماده ۱۴ و ۲۵ قانون معادن، جزء ۴ ماده ۴۳ این قانون درباره حقوق دولتی و مسوولیت‌های اجتماعی معادن و همچنین انتقال حساب‌های بانکی صنایع و معادن به استان بررسی شد.

در این نشست اعلام شد که تاکنون بالغ بر ۳۷ معدن در استان ۸۵ درصد حساب‌های خود را به استان منتقل کرده و دفاتر مالیاتی آن‌ها نیز در استان ایجاد شده است.

موضوع مردمی سازی معادن در استان نیز دیگر دستور کاری بود که بررسی و مقرر شد از طریق شرکت‌های تعاونی فراگیر در استان پیگیری شود.

استاندار یزد در این نشست گفت: در حالی که در استان از شرکت‌های بزرگ معدنی برخورداریم، اما برخی از محرومترین مناطق استان نیز در جوار همین معادن قرار دارند.

فاطمی با اشاره به جاده طبس و حوادث بی شمار آن افزود: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد تردد در این مسیر مربوط به معادن بزرگ استان است و هر روز شاهد حوادث تلخی در این مسیر هستیم. شرکت‌های معدنی باید برای احداث باند دوم این مسیر فعالتر در میدان باشند.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده بالغ بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی دو شرکت بزرگ معدنی استان به جای پرداخت مالیات، برای تامین هزینه‌های آب استان اختصاص داده شده است.

فاطمی اظهار داشت: استان یزد از غنی‌ترین ذخایر مس برخوردار بوده که می‌توانند نقش مهمی در اشتغال و سرمایه گذاری و صادرات معدنی ایفا کنند، اما این معادن بلاتکلیف مانده اند.

استاندار تصریح کرد: در موضوع معادن باید به گونه‌ای برنامه ریزی و رفتار کنیم که هم از حقوق معدنکاران دفاع کنیم و هم استان از عواید حاصل از فعالیت‌های معدنی برخوردار شود.

منبع: یزد فردا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده