تاریخ: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۰۵
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۲۷۷۴۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مهاجرت کسب و کار‌ها با پلتفرم‌های داخلی با دستور ممکن نیست؛ باید ریشه یابی و تحلیل دقیق از مسأله انجام شود

‌می‌متالز - معاون وزیر صمت در مراسم روز ملی تجارت الکترونیکی اعلام کرد: متأسفانه شاهد آمار‌های غلط و همچنین آدرس­ های غلط و حرف­ه ای غیرمنطقی در حوزه تجارت الکترونیکی و کسب و کار‌های مجازی هستیم.

به گزارش می‌متالز، علیرضا شاه ­میرزایی در مراسم روز ملی تجارت الکترونیکی گفت: متأسفانه عده­ای آمار‌های غلط از میزان کسب وکار‌های تعطیل شده می­دهند که هیچ پایه و اساسی ندارد و از سوی دیگر، عده ای نیز ساده ­انگاری می­ کنند و راه ­حل ­های سطحی می­ دهند که هر دو طرف غلط است.

معاون وزارت صمت گفت: «تجارت الکترونیکی» و کسب و کار مجازی در کشور، حداقل ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال فروش دارد و صد‌ها زیرشاخه دارد و کسب و کار‌هایی که در اینستاگرام بودند، کمتر از ۳ درصد این عدد بودند. از کسانی که براساس برخی از فرضیات، سریعاً آمار بیکاری و تعطیلی کسب وکار‌ها را اعلام کردند، سؤال کردیم که با چه مبنایی به این آمار‌ها رسیدید و آن‌ها هیچ پاسخی نداشتند.

شاه­ میرزایی ضمن انتقاد از ساده ­انگاری و پاک کردن صورت مسأله گفت: در طرف مقابل، عده ­ای سعی می­ کنند مساله را کوچک کنند و بگویند هیچ مشکلی وجود ندارد. درحالی که مشکل وجود دارد و مشکل پیچیده­ ای هم هست و با راه­ حل­ های ساده نمی­توانیم کسب وکار‌ها را به سمت پلتفرم­ های داخلی بکشانیم.

معاون تجارت و خدمات وزیر صمت، ضمن برشمردن برخی از کمبود‌ها و مشکلات گفت: اگر می­خواهیم پلتفرم­ های داخلی، پذیرای کسب وکار باشند، باید کمبود‌های فنی آن‌ها رفع شود و از نظر جذابیت فرهنگی و اجتماعی هم ارتقاء یابند.

شاه­ میرزایی ضمن اشاره به یکپارچگی «صنایع فرهنگی» با «تجارت الکترونیکی» گفت: اینکه برخی فکر می­کنند کسب و کار‌ها به دلیل موانع تجاری، از پلتفرم ­های داخلی استقبال نمی­کنند غلط است، چرا که ابتدا باید چهره­ ها و تولیدکنندگان محتوای فرهنگی از این پلتفرم ­ها استقبال کنند و جمعیت جذب شود تا کسب و کار‌ها هم به این پلتفرم ­ها جذب شوند.

معاون وزیر صمت گفت: برخی فکر می­کنند کسب و کار‌ها پشت در صف کشیده ­اند و می­خواهند سرمایه­ گذاری کنند و هیچ مشکلی نمانده جز «مجوز». این افراد دچار دو نوع توهم هستند: یک توهم اینکه تمام مشکلات حل شده است و دومین توهم اینکه مشکلی به نام «مجوز» وجود دارد. در حالیکه اساساً مشکل مجوز ماه‌ها است که حل شده است. وقتی در ده دقیقه و در نیمه ­های شب شما می­توانید اینماد بگیرید و به درگاه بانکی برسید، چرا همچنان عده ­ای آدرس غلط می­دهند و فرافکنی می­کنند؟

شاه ­میرزایی ضمن اشاره به اینکه بیش از دوسوم فعالیت‌های تجارت الکترونیکی و کسب وکار مجازی، اساساً ثبت­ محور هستند و نیاز به مجوز ندارند گفت: مجوزدهی مابقی هم کاملاً الکترونیکی و بدون اعمال سلیقه شخصی انجام می­شود و اگر کسی معطل می­شود به خاطر این است که برخی دستگاه‌ها مسوولیت خود را به درستی انجام نمی­دهند. مثلاً برای پاسخ به استعلام مالیاتی، مهلت دو هفته ­ای وجود دارد، ولی گاهی در روز پایانی این مهلت، بدون دلیل فقط اعلام رد می­شود.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با اشاره به آمار حدود ۲۰۰ اینماد در روز در ۶ ماه گذشته گفت: اگر مشکل در شروع فعالیت بود، روزانه ۲۰۰ اینماد صادر نمی­شد. اگر مشکل در زنجیره تجارت و خدمات بود، به عدد ۱۳۰۰ همت فروش سالانه در این حوزه نمی ­رسیدیم که حدود ۱۷% کل فروش خرد کشور است. اگر این حجم فعالیت را عده­ای درست تصور کنند، متوجه می­شوند که مسائل تجارت الکترونیکی به سادگی که آن‌ها می­ فهمند نیست.

شاه­ میرزایی در پایان ضمن تقدیر از فعالان تجارت الکترونیکی کشور گفت: ده‌ها هزار کسب و کار کوچک و بزرگ در این حوزه در کشور فعالیت می­کنند و در شرایط سخت نظیر کرونا و هر زمان که کشور به آن‌ها نیاز داشته به یاری مردم شتافته ­اند؛ بنابراین نباید فضا را طوری ترسیم کنیم که از اهمیت این بخش غفلت شود و یا مسائل آن‌ها را به چند مسأله جزئی تقلیل دهیم. معاون وزیر صمت در مراسم روز ملی تجارت الکترونیکی اعلام کرد: متأسفانه شاهد آمار‌های غلط و همچنین آدرس­های غلط و حرف­ه ای غیرمنطقی در حوزه تجارت الکترونیکی و کسب و کار‌های مجازی هستیم.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده