تاریخ: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۹
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۲۷۸۰۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سنگر ۱.۳ میلیونی بورس از دست رفت

‌می‌متالز - بورس اوراق‌بهادار تهران در جریان معاملات اولین روز آبان‌ماه درحمایت معتبر و مهم یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار واحد قرار گرفت، به‌طوری‌که نماگر اصلی بازار سهام با کاهش ۷۱/ ۰‌درصدی تا سطح یک‌میلیون و ۲۹۹‌هزار واحد عقبگرد داشت و در کمترین سطح از ۱۴‌اسفند۱۴۰۰ قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، شاخص هم‌وزن بورس نیز در این روز همگام با نماگر اصلی بازار یادشده حدود ۱۲۹۸ واحد معادل ۳۴/ ۰‌درصد افت را تجربه کرد و در سطح ۳۷۷‌هزار واحد قرار گرفت. علاوه‌بر این، ارزش معاملات خرد سهام در روز یکشنبه رقم هزار و ۳۹۶‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد که در مقایسه با میانگین ارزش معاملات خرد سهام در ماه گذشته حدود ۱۱‌درصد رشد داشته‌است.

تداوم روند نزولی

این شرایط در حالی ادامه دارد که بر اساس روند معاملاتی بورس تهران طی روز‌های گذشته تعدادی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند مشکل بازار سهام نااطمینانی گسترده‌ای است که خود را در ارزش پایین معاملات خرد بازار یادشده نشان می‌دهد، ضمن اینکه بازار سرمایه تحت‌تاثیر پایین‌بودن میزان ارزش معاملات خرد سهام، روند ادامه دار خروج سرمایه از گردونه معاملات بورس و ابهامات حاکم بر بازار در روند رکودی و فرسایشی پایدار مانده است، از این‌رو به‌نظر می‌رسد نبود جریان نقدینگی کافی در بازار مانع از آن می‌شود که سرمایه‌گذاران با اطمینان‌خاطر بیشتر و فرض اینکه سرمایه آن‌ها در این بازار حفظ شود در چرخه معاملات بورس تهران حضور داشته باشند. در چنین وضعیتی است که در کنار کاهش اعتماد عمومی اهالی بازار سرمایه، فعالان بازار دیگر چندان رمقی برای تحرک در بازار سهام ندارند، ضمن اینکه اغلب سهام موجود در بورس تهران در سطوح ارزنده قیمتی قرار دارند و به‌زعم کارشناسان برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند، اما روند فرسایشی و ادامه دار خروج نقدینگی از بازار مانع از آن می‌شود که سرمایه جدیدی در بازار جذب شود.

بر این اساس، مجموع ارزش معاملات خرد سهام در روز یکشنبه بیشترین مقدار خود از ۱۹‌مهر۱۴۰۱ را به‌ثبت رساند. از طرفی در ادامه روند خروج نقدینگی از بازار سهام حدود ۱۶۸‌میلیارد تومان پول از بازار سرمایه خارج شد که این متغیر نیز در مقایسه با میانگین خروج سرمایه از بازار در مهر‌ماه حدود چهار‌درصد کاهش داشته و این در حالی است که ارزش کل بازار سرمایه نیز در روز یادشده در کمترین سطح از یکم تیر۱۴۰۰ قرار گرفته است.

در نگاهی دقیق‌تر در ادامه جریان خروج سرمایه از بورس تهران گروه «بانک‌ها» با حدود ۴۰‌میلیارد‌تومان خروج نقدینگی، بیشترین خروج سرمایه حقیقی درمیان صنایع را به‌نام خود به‌ثبت رساند و پس از آن صنعت «فرآورده‌های نفتی» با خروج پول بیش از ۳۷‌میلیارد‌تومانی در دومین‌مرتبه از بیشترین خروج نقدینگی درمیان صنایع موجود در بازار سهام قرار گرفت؛ این در حالی است که گروه «خودرو و ساخت قطعات» با جذب نقدینگی بیش از ۲/ ۷‌میلیارد‌تومانی در صدرجدول ورود نقدینگی صنایع قرار گرفت و پس از آن گروه «حمل‌ونقل» بیشترین ورود پول حقیقی را به‌ثبت رساند.

به تفکیک نماد‌های معاملاتی نیز طی دادوستد‌های روز گذشته بازار سرمایه «شپنا» با خروج بیش از ۳۰‌میلیارد‌تومان در صدر خروج نقدینگی بورس روز گذشته قرار گرفت، پس از آن «حفارس» با خروج بیش از ۳/ ۱۱‌میلیارد‌تومانی در رده دوم خروج نقدینگی از نماد‌های معامله‌شده بورس تهران مستقر شد. در مرتبه بعدی این جدول نیز «ونوین» با خروج حدود ۲/ ۱۱‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه در روز یکشنبه را به‌نام خود ثبت کرد؛ این در حالی است که نماد‌های «حکشتی» و «خنصیر» به ترتیب با ورود پول حدود ۲۴/ ۱۷‌میلیارد‌تومان و بیش از ۴/ ۴‌میلیارد تومان همراه شدند و در صدرجدول جذب سرمایه حقیقی‌ها در روز گذشته قرار گرفتند.

سکانس پایانی بورس

روند معاملات بازار سهام در حالی ابتدایی‌ترین روز از آبان‌ماه را آغاز کرد که نماگر هم‌وزن بازار از ابتدای معاملات از نماگر اصلی تالار شیشه‌ای سبقت گرفت، به‌طوری‌که در ۲۰ دقیقه ابتدایی بازار شاخص‌کل با تاثیرپذیری از نماد‌های «حکشتی»، «شپنا» و «کچاد» رشدی ۷۲ واحدی را رقم زد تا کانال یک‌میلیون و ۳۰۹‌هزار واحد را پس‌بگیرد. شاخص هم‌وزن نیز در مدت زمان یادشده با افزایشی ۲۷۵‌واحدی همراه شد؛ این در حالی است که تا نیمه معاملات بورس روز گذشته، شاخص‌کل با افتی سه‌هزار و ۶۳۲ واحدی مواجه شد و کانال یک‌میلیون و ۳۰۵‌هزار واحد را از دست داد. تا نیمه معاملات بورس دیروز «فولاد»، «فخوز» و «نوری» بیشترین تاثیر منفی را بر روی نماگر اصلی بازار داشتند، درحالی‌که «حکشتی» مانع از افت بیشتر شاخص‌کل شد، ضمن اینکه شاخص‌کل هم‌وزن نیز تا محدوده زمانی مذکور افتی ۲۲۲ واحدی را به‌ثبت رساند. نهایتا در پایان معاملات روز یکشنبه دماسنج بازار با ۹‌هزار و ۲۸۰ واحد افت مواجه بود و کانال یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار واحدی را از دست داد؛ این در حالی است که نماد‌های معاملاتی «فارس»، «فولاد» و «کگل» در این روز بیشترین تاثیر منفی بر شاخص‌کل را داشتند، اما در مقابل نماد معاملاتی «حکشتی» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص‌کل داشت، اما تاثیر مثبت ۴۶۰واحدی شرکت کشتیرانی جمهوری‌اسلامی ایران در مقایسه با تاثیر منفی سهام بزرگ بازار، نتوانست آنطور که باید مانع از زیان نماگر اصلی بازار شود. در‌مرتبه دوم نیز نماد «شیراز» با ۱۷۱‌واحد تاثیر مثبت بر شاخص‌کل بیشترین تاثیر مثبت را بر نماگر یادشده به‌ثبت رساند. به‌دنبال این امر شاخص هم‌وزن نیز به سبب فضای بدبینی حاکم بر بازار و ابهامی که معاملات را تحت‌تاثیر خود قرار داده است، افتی ۳۴/ ۰‌درصدی را به‌ثبت رساند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده